23.6.2023

Kysy autoista: miten matkailuauto tai muu iso ajoneuvo tulee pysäköidä parkkipaikalla?

Kuva Teppo Vesalainen
kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Kesä lisää matkailuautojen ja erilaisten perävaunujen määrää liikenteessä. Nämäkin ajoneuvot ja yhdistelmät pitää aika-ajoin pysäköidä. Yleispätevien pysäköintiohjeiden antaminen on paikkakuntakohtaisista tulkintaeroista johtuen valitettavasti mahdotonta.

Mikä mahtaa olla oikeaoppinen tapa pysäköidä iso ajoneuvo tai henkilöauton ja perävaunun muodostama yhdistelmä parkkialueella, jossa vain yhteen ruutuun pysäköiminen ei onnistu? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijan kysymykseen ajankohtaisesta aiheesta.

– Aikaisemmin tekemäni pysäköintijutut ovat opettaneet siihen, ettei aiheeseen liittyviin kysymyksiin juuri kannata vastata selvittämättä pysäköintiä valvovien tahojen tulkintoja eri puolilta Suomea. Vaikka koko maassa noudatetaan samoja lakeja, niiden tulkinnat vaihtelevat alueittain todella paljon. Näin ei tietenkään pitäisi olla, kertoo Vesalainen.

Autoilijan on käytännössä mahdotonta tietää, mikä toimintatapa tai linjaus on voimassa tällaisten hieman tavallisista henkilö- tai pakettiautoista poikkeavien ajoneuvojen tai yhdistelmien osalta vieraassa kaupungissa, ellei hän sitä kyseisen kaupungin pysäköinninvalvontatoimistosta selvitä. Oman kotikaupungin kohdalla tämä saattaa vielä tulla tehtyä, mutta jos lähtee autolomalle, ei oikein tunnu arjen realismilta kysellä vaikkapa kymmenen eri kaupungin valvontakäytäntöjä. Samaisen syyn takia myös yksiselitteisen vastauksen antaminen esitettyihin kysymyksiin on käytännössä mahdotonta.

Vesalainen lähetti alla olevat kysymykset usean kaupungin kunnallista pysäköinninvalvontaa hoitaville tahoille. Kohtuullisen ajan kuluessa vastaukset tulivat Lahdesta, Espoosta, Kokkolasta, Helsingistä, Kouvolasta, Kuopiosta, Jyväskylästä, Turusta, Joensuusta ja Vantaalta. Huomionarvoista on, että vaikka kyse on kunnallisesta pysäköinninvalvonnasta, vastauksissa on paitsi alueellisia eroja, myös luvattoman paljon epämääräisesti leijumaan jääviä tulkinnanvaraisuuksia.

– Alla on saamani vastaukset, jotka kuvaavat tilanteen absurdiutta – tulkintojen oikeellisuudesta, pysyvyydestä tai voimassaolosta en mene takuuseen eli jokainen siis pysäköi jatkossakin omalla vastuullaan, toteaa Vesalainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten matkailuauto, muu iso auto tai auto ja perävaunu pitää pysäköidä parkkipaikalle, missä se ei sovi pysäköintiruutuun?

Useimmat ruudut ovat liian lyhyitä ja monet myös liian kapeita, jotta ruutuun sopisi.

Lahdessa auton on mahduttava leveyssuunnassa merkittyyn pysäköintiruutuun. Pituussuuntaisten ylitysten osalta sen sijaan voidaan tehdä tapauskohtaista arviointia aiheutuva vaara ja haitta huomioon ottaen. Auton ja perävaunun pysäköinti kahteen peräkkäiseen ruutuun hyväksytään, jos se ei muutoin aiheuta vaaraa tai haittaa. Vaaran tai haitan arviointi edellyttää tapauskohtaista harkintaa.

Espoossa ajoneuvon tulee kunnallisen valvonnan piirissä olevilla pysäköintipaikoilla mahtua ruutuun. Auton ja perävaunun pysäköimisestä kahteen peräkkäiseen ruutuun todetaan, että kyseessä on periaatteessa pysäköintivirhe, koska ajoneuvo ei mahdu ruutuun (yhdistelmä ajatellaan siellä yhtenä ajoneuvona). Kysymykseeni vastannut kunnallisen pysäköinninvalvonnan edustaja ei kuitenkaan muistanut, että kyseisestä pysäköintitavasta olisi laputettu. Espoon pysäköinninvalvonnassa pyritään katsomaan, olisiko kuljettajalla ollut mahdollisuutta toimia toisin. Esimerkiksi yhdistelmän katkaisemista pysäköinnin mahdollistamiseksi olisi heidän mukaansa järjetöntä vaatia.

Kokkolassa Isojen ajoneuvojen kanssa käytetään harkintaa paikan mukaan. Kuljettajien tulee huomioida, ettei pysäköinti kohtuuttomasti haittaa tai estä muuta liikennettä. Isot ajoneuvot ohjeistetaan pysäköimään P-alueen loppupäähän, jolloin ne eivät yleensä aiheuta haittaa.  Ajoneuvon koko siis huomioidaan tarkastettaessa eikä takerruta siihen, ylittyvätkö ruutujen rajat, kunhan autoa ei ole vain huolimattomasti ”räiskäisty” parkkiin. Pysäköintiä arvioidaan kuitenkin aina tilannekohtaisesti, eikä yksiselitteistä ”toimi näin” -ohjetta voi Kokkolankaan osalta antaa. Lähtökohta on kuitenkin pyrkiä mahdollistamaan isojenkin ajoneuvojen pysäköinti, kunhan kuljettaja on tehnyt kaikkensa muille aiheutuvan haitan minimoimiseksi.

Helsingissä ajoneuvon on mahduttava ruudun sisään. Kunnallisen pysäköinninvalvonnan mukaan samaa ohjetta noudatetaan auton ja perävaunun muodostaman yhdistelmän osalta eli heillä yhdistelmä katsotaan yhdeksi ajoneuvoksi, jonka tulee mahtua merkittyyn pysäköintipaikkaan. Kahteen peräkkäiseen ruutuun pysäköiminen on siis Helsingin linjauksen mukaan kielletty. Näin ollen vaihtoehdoksi jää etsiä esimerkiksi kadunvarsipaikka, johon ei ole maalattu ruutuja.

Kouvolassa peräkkäisiin ruutuihin voi pysäköidä pidemmän ajoneuvon tai auton ja perävaunun yhdistelmän. Leveyssuunnassa ruutuviivoja ei kuitenkaan saa ylittää. Kouvolasta löytyy myös pidempiä ruutuja, mihin tällaiset isommat ajoneuvot tai yhdistelmät voi pysäköidä.

Kuopiossa pitkän matkailuauton pysäköinti kahteen peräkkäiseen ruutuun on tulkittu hyväksytyksi, kunhan ajoneuvo muutoin on pysäköity liikennemerkin mukaisesti (aikarajoitus, maksullinen pysäköintipaikka jne.) eikä esimerkiksi leveytensä puolesta ulotu ajokaistalle saakka. Vastaavasti myös auton ja perävaunun muodostaman yhdistelmän pysäköiminen kahteen peräkkäiseen ruutuun sallitaan. Sellaisella pysäköintialueella, jossa pysäköintiruudut ovat vierekkäin ja ajoneuvo tulee pituudestaan pysäköintiruudun yli, voidaan tapaus tulkita muun liikenteen haittaamisena tai vaarantamisena. Ohjeena on, että tällöin pysäköinti tapahtuisi paikassa, jossa se on mahdollista ja sallittua. Jos pysäköintialueella tai -paikalla on ilmoitettu pysäköintisuunta liikennemerkein, ei leveää tai pitkää ajoneuvoa voi pysäköidä vastoin ilmoitettua pysäköintisuuntaa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että pysäköintiruutujen ollessa vierekkäin ei poikittaista pysäköintiä voida sallia tai päinvastoin.

Jyväskylän kunnallisesta pysäköinninvalvonnasta kerrotaan, että auto tulisi pysäköidä mahdollisimman tarkasti ruutuun. Jyväskylässä ei kuitenkaan ole laputettu matkailuajoneuvoja pelkästään sen takia, että ne ovat hieman liian isoja pysäköintiruutuun. Se, milloin matkailuajoneuvo on sitten isompi kuin ”hieman liian iso” on taas aika tulkinnanvaraista. Pysäköintivirhemaksu voidaan määrätä myös, jos tällainen ajoneuvo estää pääsyn viereiseen autoon tai muuten tukkii kulkuväylän.

Turussa, tiensuuntaisessa kadunvarsipysäköinnissä, ajoneuvon voi pysäköidä yhteen tai useampaan ruutuun. Mikäli ajaa vinoparkkiin, pitää huomioida, ettei auto jää pituuden puolesta ajoradalle. Auton ylitykset eivät myöskään saa estää ruudun toisessa päässä olevan jalkakäytävän tai pyörätien käyttöä. Ison matkailuauton tai auton ja perävaunun yhdistelmän voi pysäköidä myös kahteen peräkkäiseen ruutuun. Mikäli auton leveys edellyttää rinnakkaisten ruutujen käyttöä, myös se sallitaan Turussa – tosin pysäköinninvalvonnasta todetaan, että käytännössä leveyden puolesta ruudut ovat kyllä riittävät. Pysäköitäessä peräkkäisiin tai vierekkäisiin pysäköintiruutuihin, on huolehdittava, ettei ruutujen välissä kulje esimerkiksi jalankulkuväylää.

Joensuussa iso ajoneuvo on pysäköitävä ruutuviivojen sisään. Auton ja perävaunun yhdistelmä voi kuitenkin viedä kaksi peräkkäistä ruutua. Lisäksi mahdollisia ajoneuvon sallitun pysäköintisuunnan ilmoittavia merkkejä on noudatettava eli autoa ei voi pysäköidä poikittain, jos se liikennemerkkien mukaan kuuluu pysäköidä pitkittäin.

Vantaalla ajoneuvon on mahduttava kokonaisuudessaan pysäköintiruutuun. Jos ajoneuvo ei siihen mahdu, niin se on pysäköintivirhe. Auton ja perävaunun yhdistelmän saa kuitenkin pysäköidä kahteen peräkkäiseen pysäköintiruutuun.

Jos pysäköi kahteen tai useampaan ruutuun, pitääkö mahdollinen pysäköintimaksu maksaa jokaisesta ruudusta?

Lahdessa, Espoossa, Kokkolassa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Turussa ja Joensuussa tällaisessa tapauksessa riittää, että suorittaa yhden pysäköintimaksun. Tilanne muuttuu, jos yhdistelmä katkaistaan eli perävaunu irrotetaan.

Helsingissä kahteen peräkkäiseen ruutuun pysäköiminen on kielletty. Jos on pitkä ruutu, johon koko yhdistelmä mahtuu, maksetaan vain yksi pysäköintimaksu.

Vantaalla maksu taas on ruutukohtainen eli jokaisesta käytetystä ruudusta on pysäköinninvalvonnan mukaan maksettava erikseen.

Kouvolassa ei ole katualueilla maksullisia pysäköintipaikkoja.

Jos auton takana on esim. nurmikko, voiko peräylityksen ajaa nurmikon päälle? Siis siten, että pyörät ovat parkkipaikan puolella, kokonaan pois nurmikolta?

Vesalaisen mukaan vastaukset kysymykseen eroavat aiemmista siinä mielessä, että tulkintatapa on lähes kaikkien tavoiteltujen kaupunkien pysäköinninvalvonnoissa yhtenäinen: peräylityksen saa ajaa nurmikon päälle, kunhan auton pyörät pysyvät pysäköintialueen sora- tai asfalttipinnalla.

– Toki tulkinnanvaraisuutta sisältyy tähänkin, koska toimintatavan sallivissa vastauksissa kuitenkin painotettiin, ettei peräylityksestä saa aiheutua haittaa esimerkiksi nurmikon hoidolle. Ajoneuvoaan pysäköivän vaan on melko mahdotonta tietää, ollaanko kyseistä nurmialuetta leikkaamassa juuri sinä päivänä, kun on tarkoitus pysäköidä, pohtii Vesalainen.

Se, mikä on selvää ja ilmeni myös lähes kaikista vastauksista, niin jalkakäytävälle, pyörätielle, ajoradalle tai vastaavalle peräylitys ei saa ulottua. Monella paikkakunnalla peräylityksen ajamista nurmikon päälle pidettiin tietyin varauksin jopa suositeltavana, jotta pitkän ajoneuvon nokkakin mahtuu ruutuun, pois pysäköintialueen ajoväylältä.

Helsingin pysäköinninvalvonta ei vastannut tähän kysymykseen.

Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Teppo Vesalainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat