24.9.2023

Lahti Caravan 2023: Adria Twin Max 680 – Adrialta ensimmäinen Man-retkeilyauto

Adria esitteli ensimmäisen Man-alustalle tehdyn retkeilyautonsa Lahden Caravan-messuilla. Hieman oudomman merkin alta paljastuu tuttu tekniikka.

Fiatin saatavuushaasteiden takia retkeilyautovalmistajat ovat kääntäneet katseita muiden merkkien suuntaan. Myös eri merkkien hintaerot ovat tasoittuneet, mikä tarjoaa monipuolisemmat mahdollisuudet valita eri merkkisiä alustoja retkeilyautojen lähtökohdaksi.

Lahden Caravan-messuilla Adria esitteli ensimmäisen Man-alustalle tehdyn retkeilyautonsa. Asia on niin tuore, että esillä olleista kahdesta autosta vain toinen täytti Suomen vaatimukset ja toinen oli vielä keskieurooppalaisen lainsäädännön (paino) mukainen.

Toki sisäratkaisut ja muut yksityiskohdat ovat silti vertailukelpoisia, joten messuvieraiden kannalta oli vain hyväksi että esillä oli kaksi hieman erilaista mallia (SGX ja SLB).

Man TGE 4.180 on omaa sukua VW Crafter, itse asiassa vain maski ja ratti poikkeavat Volkkarista. Mallimerkinnän loppuosa kertoo neljän tonnin kokonaismassasta (tarkka 3880 kg) ja 180 hevosvoiman tehosta. Kyseessä on siis C1-kortilla ajettava retkeilyauto.

Kori on Ducatoa selvästi korkeampi ja myös 6840 millimetrin pituus ylittää 40 senttimetrillä pisimmän Fiat-retkeilyauton pituuden. Yllättäen Man on aavistuksen Fiatia kapeampi. Pituus tuo lisätilaa ja suunnitteluvaihtoehtoja sisätiloihin, ja esimerkiksi istuinryhmään on tässä tapauksessa saatu lisää kaivattua väljyyttä.

Pelkkää plussaa eivät pituus ja pitkä akseliväli (4490 mm) tuo, vaan parkkipaikoilla ja ahtaissa paikoissa tilaa tarvitaan enemmän kuin pikkupakuilla. Messuautoista poiketen ajovalot tulevat lopullisissa myyntimalleissa todennäköisesti olemaan ledit, jolloin sekä näyttävyys että näkyvyys ovat parempia.

Muuten varustetaso noudattaa retkeilyautoissa totuttua linjaa, keittiö, kylpyhuone suihkuineen, istuinryhmä, jääkaappi ja makuutila löytyvät, mutta kompaktisti suunniteltuina ja toteutettuina. Saatavana on sekä 140- että 177-hevosvoimaiset vaihtoehdot ja kuusivaihteisena manuaalina tai kahdeksanpykäläisenä automaattina. Adria Twin Max 680 SLB 102 900 € ja Twin Max 680 SGX 105 700 €.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat