24.2.2017 Kotimaanmatkailu Lahti2017: museojunalla MM-kisoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos mielii kokea MM-kisatunnelmia vuosikymmenten takaa, kannattaa jättää auto kotiin ja hypätä museojunaan. Se vie nostalgikot Helsingistä suoraan kisojen ytimeen. Perinteinen Salpausselän seisake Lahden urheilukeskuksen kupeessa otetaan jälleen käyttöön, kun kisavieraita kuljettava museojuna saapuu Helsingistä MM-kisojen molempina viikonloppuina.Pääradalta hiihtostadionille kaartava pistoraide seisakkeineen huokuu historiaa, sillä se oli kisojen käytössä vuosikymmenten ajan. VR liikennöi kisajunaa aina 2000-luvulle saakka, kunnes toimintaan tuli muutaman vuoden katkos.Toissa vuonna perinne herätettiin uudelleen henkiin. Nyt kisavieraiden kyydityksestä vastaa Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ylläpitämä museojuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi olympiavaunuaTämänvuotisessa museojunassa on viisi vuosina 1952–1953 valmistettua puurakenteista vaunua, jotka rakennettiin alun perin Helsingin olympialaisia varten. Kaikkiaan 50 vaunusta on nykyisin jäljellä toistakymmentä yksilöä.Puukorisiin vaunuihin mahtuu yhteensä lähes 400 matkustajaa. Lisäksi junassa on puinen matkatavaravaunu sekä kolme hieman uudempaa teräsrakenteista vaunua. Junassa on myös kahvila.Junat lähtevät Helsingistä, pysähtyvät Pasilassa ja Tikkurilassa ja jatkavat siitä oikorataa pitkin Lahteen. Siellä juna ajetaan suoraan tapahtuma-alueelle, eli se ei käy Lahden rautatieasemalla.Kaksi dieselveturiaKisajunan dieselkäyttöiset veturit ovat niin ikään historiallisia, sillä ne vastasivat osaltaan Suomen pika- ja tavarajunaliikenteestä aikana, jolloin höyryvetureista oltiin jo luopumassa ja toisaalta ratojen sähköistäminen oli vasta alkutekijöissään.Ensimmäisenä viikonloppuna kisajunaa kiskoo vuonna 1965 valmistunut Dr13. Kyseessä on Lokomon valmistama raskas dieselveturi, jonka tyyppiset liikennöivät Suomen radoilla vuosina 1962–2000.Toisena kisaviikonloppuna veturi vaihdetaan tyyppiin Dr12, joka puolestaan on Valmetin tehtailta vuonna 1960 valmistunut, niin ikään raskaan sarjan dieselveturi. Dr12:n aktiivivuodet olivat 1959–1990.Museojunan suurin sallittu nopeus on 80 km/h, eli maisemien katselun jää mukavasti aikaa. Junien ajopäivät ovat la-su 25.–26.2. sekä la-su 4.–5.3.2017. Tarkempi aikataulu ja lippujen hinnat löytyvät osoitteesta https://hmvy.fi/wp/?page_id=158Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Juha Vuorinen/HMVY ry Lue lisää, Lahti2017: Lahti2017: Irtiotto MM-Lahden kisahulinasta Lahti2017: Ensimmäinen ja ainoa Suomessa: musta hampurilainen Black Ace Burger Lahti2017: Suomen moottoripyörämuseo tavoittelee laajennusta Lahti2017: MM-hiihtojen historia on pitkä ja kunniakas Lahti2017: Audi näkyvästi mukana Lahden MM-kisoissa Lahti2017: kaikki tiet vievät Lahteen – näin saavut autolla MM-kisoihin Lahti2017: katso nämä vinkit ja vihjeet hiihdon juhlakisoihin! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa