24.2.2017 Kotimaanmatkailu Lahti2017: museojunalla MM-kisoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos mielii kokea MM-kisatunnelmia vuosikymmenten takaa, kannattaa jättää auto kotiin ja hypätä museojunaan. Se vie nostalgikot Helsingistä suoraan kisojen ytimeen. Perinteinen Salpausselän seisake Lahden urheilukeskuksen kupeessa otetaan jälleen käyttöön, kun kisavieraita kuljettava museojuna saapuu Helsingistä MM-kisojen molempina viikonloppuina.Pääradalta hiihtostadionille kaartava pistoraide seisakkeineen huokuu historiaa, sillä se oli kisojen käytössä vuosikymmenten ajan. VR liikennöi kisajunaa aina 2000-luvulle saakka, kunnes toimintaan tuli muutaman vuoden katkos.Toissa vuonna perinne herätettiin uudelleen henkiin. Nyt kisavieraiden kyydityksestä vastaa Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ylläpitämä museojuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi olympiavaunuaTämänvuotisessa museojunassa on viisi vuosina 1952–1953 valmistettua puurakenteista vaunua, jotka rakennettiin alun perin Helsingin olympialaisia varten. Kaikkiaan 50 vaunusta on nykyisin jäljellä toistakymmentä yksilöä.Puukorisiin vaunuihin mahtuu yhteensä lähes 400 matkustajaa. Lisäksi junassa on puinen matkatavaravaunu sekä kolme hieman uudempaa teräsrakenteista vaunua. Junassa on myös kahvila.Junat lähtevät Helsingistä, pysähtyvät Pasilassa ja Tikkurilassa ja jatkavat siitä oikorataa pitkin Lahteen. Siellä juna ajetaan suoraan tapahtuma-alueelle, eli se ei käy Lahden rautatieasemalla.Kaksi dieselveturiaKisajunan dieselkäyttöiset veturit ovat niin ikään historiallisia, sillä ne vastasivat osaltaan Suomen pika- ja tavarajunaliikenteestä aikana, jolloin höyryvetureista oltiin jo luopumassa ja toisaalta ratojen sähköistäminen oli vasta alkutekijöissään.Ensimmäisenä viikonloppuna kisajunaa kiskoo vuonna 1965 valmistunut Dr13. Kyseessä on Lokomon valmistama raskas dieselveturi, jonka tyyppiset liikennöivät Suomen radoilla vuosina 1962–2000.Toisena kisaviikonloppuna veturi vaihdetaan tyyppiin Dr12, joka puolestaan on Valmetin tehtailta vuonna 1960 valmistunut, niin ikään raskaan sarjan dieselveturi. Dr12:n aktiivivuodet olivat 1959–1990.Museojunan suurin sallittu nopeus on 80 km/h, eli maisemien katselun jää mukavasti aikaa. Junien ajopäivät ovat la-su 25.–26.2. sekä la-su 4.–5.3.2017. Tarkempi aikataulu ja lippujen hinnat löytyvät osoitteesta https://hmvy.fi/wp/?page_id=158Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Juha Vuorinen/HMVY ry Lue lisää, Lahti2017: Lahti2017: Irtiotto MM-Lahden kisahulinasta Lahti2017: Ensimmäinen ja ainoa Suomessa: musta hampurilainen Black Ace Burger Lahti2017: Suomen moottoripyörämuseo tavoittelee laajennusta Lahti2017: MM-hiihtojen historia on pitkä ja kunniakas Lahti2017: Audi näkyvästi mukana Lahden MM-kisoissa Lahti2017: kaikki tiet vievät Lahteen – näin saavut autolla MM-kisoihin Lahti2017: katso nämä vinkit ja vihjeet hiihdon juhlakisoihin! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle