22.12.2017 Liikenne Lähtö joululiikenteeseen – tarkista renkaista nämä kaksi asiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat muistuttaa tarkistamaan talvirenkaista kaksi asiaa ennen lähtöä joululiikenteeseen. Monelle joulu tietää ajomatkaa kauempana asuvien sukulaisten tai ystävien luo. Ennen vilkkaaseen joululiikenteeseen suuntaamista, kannattaa tarkistaa matkustajien lukumäärän lisäksi myös talvirenkaiden kunto.Rengasvalmistaja Nokian Renkaat kehottaa kiinnittämään huomiota erityisesti kahteen asiaan talvirenkaissa: ilmanpaineeseen ja urasyvyyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän ilmaa talvellaAutonrenkaat päästävät vähitellen ilmaa ulos, joten ne vaativat ajoittain täydennystä. Nokian Renkaat muistuttaa, että lämpötilan vaihtelut muuttavat rengaspainetta. että auton omista rengaspainesuosituksista saattaa puuttua talven korkeampi suositus.– Ilman kylmeneminen kymmenellä asteella vähentää rengaspainetta noin 0,1 baria. Tästä syystä suosittelen pitämään rengaspainetta talvisin 0,2 baria (20 kPa) auton suosituksia korkeammalla, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo.Mittaa paineet kylmistä renkaistaMorri suosittelee tarkistamaan paineet kerran kuussa mahdollisten vuotojen havaitsemiseksi. Morrin mukaan ilmanpaineet kannattaa mitata kylmistä renkaista, sillä ajossa lämmenneiden renkaiden paineet ovat aina korkeammat.Ilmanpaineet voi tarkistaa joko huoltoasemakäynnin yhteydessä tai hankkia erillisen mukana kuljetettavan ilmanpainemittarin.– Oikeilla paineilla on todella suuri vaikutus auton ajettavuuteen ja renkaiden kulumiseen. Vajaapaineinen rengas on myös turvattomampi, koska se pidentää auton jarrutusmatkaa, heikentää hallittavuutta ja on ylipäänsä alttiimpi vaurioille, Morri muistuttaa.Etuakselilta taka-akselille kerran ajokaudessaRenkaat kuluvat auton akseleilla eri tahtiin, mutta kulumista voi tasoittaa Nokian Renkaiden mukaan vaihtamalla renkaat kerran ajokaudessa akseleiden välillä. Nokian Renkaiden mukaan eroa eri renkaiden urasyvyydessä ei pitäisi olla yli kahta millimetriä.– Hyväkuntoisella ja tasaisesti kuluneella rengassetillä saadaan aina paras ajotuntuma. Jos toinen rengaspari on kuitenkin päässyt kulumaan tuntuvasti toista enemmän, turvallisuuden kannalta on tärkeintä laittaa paremmat taakse. Hyvä indikaattori tässä on urasyvyys ja nastarenkaissa nastaulkonema, Morri sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrasyvyyden raja neljä millimetriäNokian Renkaiden mukaan neljän millimetrin urasyvyys kertoo ominaisuuksiltaan selvästi heikentyneestä renkaasta. Esimerkiksi sohjoisella talvitiellä tällainen rengas nostaa auton herkästi sohjon päälle, koska rengas ei ehdi syrjäyttää loskaa tien ja renkaan välistä. Sama ilmiö tapahtuu vesiliirrossa. Autoa on vaikea hallita ja vaativissa olosuhteissa riski tieltä suistumiseen kasvaa.– Hyvä, pitävä rengas tottelee kuskia ja jopa korjaa mahdollisia ohjausvirheitä. Ajaminen on helppoa, kun rengas käyttäytyy loogisesti ja tuntee pidon rajan, Morri sanoo.Tieto urasyvyydestä kolikolla tai SnapSkanillaUrasyvyyden voi mitata perinteisin keinoin kolikon tai tulitikun avulla. Nykyrenkaissa on usein erilaisia numero- tai symbolimerkintöjä urasyvyyden havaitsemiseksi.Turun Stockmannilla renkaiden kunnosta saa automaattisesti tietoa SnapSkan-palvelun avulla. Nokian Renkaiden ja Vianorin yhdessä kehittämä palvelu skannaa tiedot renkaiden kunnosta suoraan kuljettajan puhelimeen. Talvirenkaiden tarkistuslista Tarkista rengaspaine muutaman viikon välein. Pidä talvella 0,2 baria korkeampaa rengaspainetta. Mittaa urasyvyys pari kertaa ajokaudessa. Jos urasyvyys on alle 4 milliä, on aika vaihtaa uusiin. Kierrätä renkaita akselistojen välillä. Jos urasyvyyksien ero on akselistojen välillä yli 2 milliä, kannattaa renkaat vaihtaa akselilta toiselle. Tarkista renkaan ikä. Renkaat kestävät aktiivikäytössä keskimäärin noin 6 vuotta ja 10 vuotta vanhoilla renkailla ei tule ajaa. Lähde: Nokian Renkaat Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa Ei kesää talven keskelle – näin huonosti kesärenkaat toimivat talvikelissä Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa Goodyear esittelee: vuoden 2017 talvirenkaat! Tarkkana talvirenkaiden hankinnassa Goodyear: ”Älä pumppaa jarruja” – kahdeksan vinkkiä turvalliseen talviajoon Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa