30.3.2022 Liikenne Lennokkaita vaihtoehtoja: Airbus tutkii vetylentokoneiden kykyjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmailussa jyllää käyttövoimamurros, joka tarkoittaa kilvoittelua eri lentopolttoaineiden kesken. Yksi ratkaisuista voisi olla mahdollisimman kestävästi tuotettu vety. Ilmailun käyttövoimamurros tarkoittaa uusien lentokerosiinille vaihtoehtoisten mahdollisimman fossiilivapaiden lentopolttoaineiden kehittelyä ja kokeilemista. Yksi eturivin toimijoista on eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus, joka on jo pitkällä vetykokeiluissaan tulevaisuuden matkustajalentokoneiden käyttövoimana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eri tavoin tuotettua vetyä Airbus harkitsee vakavasti vetyä eräänä vaihtoehtona tulevaisuuden lentokoneen käyttövoimaksi. Lionel Cousseins, Airbusin markkina-analyytikko totesi viime vuoden ekologisen lentämisen konferenssissa, että lähitulevaisuudessa vety on vahvasti harkinnassa etenkin raskaan liikennekaluston käyttövoimaksi laivoihin, juniin, linja-autoihin ja kuorma-autoihin. Yhdeksän yritystä tutkii vetyä kuorma-autojen käyttövoimaksi, polttokennobusseja tutkitaan ja Euroopassa 5 000 dieselveturia täytyy korvata tulevaisuudessa ympäristöystävällisemmillä ratkaisuilla niillä radoilla, joiden sähköistäminen ei tule kysymykseen. Vety on harkinnan arvoinen vaihtoehto vetureihin, joiden valmistajista esimerkiksi Alstom on jo päättänyt valmistaa vetykäyttöisen koeveturin. Cousseins’n mukaan vedyn tuotantokustannusten arvioidaan alenevan ratkaisevasti lähitulevaisuudessa tuotantomenetelmien kehittyessä. Vetyä voidaan tehdä useilla eri tavoilla, toiset ovat energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä, toiset kuluttavat runsaasti energiaa ja tuottavat suuret päästöt. Vihreä vety: uusiutuvilla energianlähteillä, kuten aurinko-, tuuli- tai vesivoiman sähköenergian avulla elektrolyysillä tuotettu vety. Sininen vety: fossiilisilla polttoaineilla tuotettu vety, jonka CO₂-päästöjä vähennetään hiilen talteenotolla ja varastoinnilla. Turkoosi vety: pyrolyysin avulla tuotettu vetyä, jonka sivutuotteena syntyy hiilimustaa. Harmaa vety: fossiilisilla polttoaineilla kuten maakaasulla tuotettu vety, joka tuottaa CO₂-päästöjä. Varastointi haasteellistaVedyn varastointi on haasteellista, se vaatii noin kaasumaisena 600–800 barin paineen tai nestemäisessä olomuodossa -253 asteen pakkasen. Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin erittäin huono. Siksi vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä erittäin korkeaa painetta; 600–800 baria.Vetysäiliössä yhdistyy tiivis, teräksestä valmistettu sisäsäiliö ja hiilikuitukomposiitista tehty ulkovaippa, joka kantaa paineen aiheuttamat voimat.Vaihtoehtoisesti vety voidaan muuttaa nestemäiseen olomuotoon jäähdyttämällä se -253 °C pakkaseen. Nesteytetyn vedyn säilöissä on myös kaksikuorinen rakenne, jossa kuorten välissä on tehokas lämpöeristys. Viime vuonna lentokonevalmistaja Airbusin markkina-analyytikko Lionel Cousseins esitteli ekologisen lentämisen konferenssissa Airbusin vetykäyttöisen lentokoneen suunnitelmia. Airbusin vetykäyttöisen lentokoneen vety on lentokoneen vetysäiliöissä nestemäisessä muodossa -253 °C pakkasessa.Säiliössä on tehokas lämmöneristys muun muassa tyhjiöeristekerroksen ansiosta. Vetyä voidaan käyttää lentokoneessa kahdella tavalla. Suihkumoottorit voidaan muuntaa suoraan vetykäyttöisiksi tai vaihtoehtoisesti käytetään polttokennoja, jotka kehittävät vedystä sähköä lentokoneen sähkömoottoreihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetykoneille kaavailtu jo koelentojaAirbus tutkii eri vaihtoehtoja, joista mielenkiintoisin on helmikuussa 2022 julkistettu vetymoottorin koelento-ohjelma: Nelimoottorisen superjumbon, A380 -lentokoneen runkoon lisätty suihkumoottori, joka toimii nestemäisellä vedyllä. Moottori on CFM International -yhtymän valmistama. CFM on amerikkalaisen GE- (General Electric) ja ranskalaisen Safran Aircraft Engines-yhtymän yhteistyöyritys, jossa kummankin osuus on 50/50 prosenttia.Vetymoottorilla varustetulla A380-koneella on tarkoitus lentää koelentoja lähivuosina ja kerätä kokemuksia vetykäyttöisestä moottorista erittäin perusteellisen koelento-ohjelman avulla. Airbusin tarkoitus on tuoda markkinoille ensimmäinen vetykäyttöinen matkustajalentokone vuonna 2035, projektin nimi on ZEROe.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Airbus, Moottorin arkisto Lähteet: MAF Suomi ja Helsingin sähkölentokoneyhdistys ry: Ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssi 9.3.2022, Airbus ja Airbus a:1:{i:0;s:6:"110558";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle