2.2.2020

Leuto talvi tuhoaa teitä

routavaurio

Eteläisen Suomen lumeton talvi on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista.

Leuto ja lumeton talvi tekee tuhojaan teillä. Varsinkin eteläisessä Suomessa lumettomuus on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista. Päällysteet ovat kovilla, kun renkaat painavat veden päällysteen rakoihin. Maanteiden kunnossapidosta vastaavia Ely-keskuksia ja Väylää näyttäisi odottavan normaalia suurempi määrä reikiä paikattavaksi.

– Liikenne ja vesi yhdessä kasvattavat reikiä entisestään. Pahimmillaan reikä voi kasvaa muutamassa tunnissa liikennettä haittaavaksi, Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala kertoo.

Autoilijan kannalta ikävää on sekin, että päällystevaurioiden paikkaaminen on märissä ja kylmissä olosuhteissa hankalaa.

– Talvella voimme tehdä tilapäisiä paikkoja, joita vaihdetaan pysyvämpiin keväällä ja kesällä.

Leudot säät eivät kuitenkaan säästä tienhoidon kuluja: vaikka lumenaurausta on tarvittu vähemmän, on tullut muita murheita.

– Paikkausten lisäksi sorateitä on pitänyt hoitaa kelirikon takia tyypillistä enemmän. Varsinkin Lounais-Suomessa sorateille on pitänyt lisätä uutta soraa, jotta teiden liikennöitävyys on voitu turvata.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pohjoisessa riittää lunta

Pohjoisessa Suomessa on tyystin toisenlaiset haasteet. Pohjois-Suomessa lunta on ollut ennätysmäärät ja aurauskalusto on ollut jatkuvasti käytössä. Tämä on lisännyt urakoitsijoiden kustannuksia.

Pohjoisessa ja idässä pakkasjaksojen välissä on ollut myös vesisateita, jotka ovat hankaloittaneet liukkauden torjuntaa. Kylmälle tienpinnalle satava vesi jäätyy nopeasti ja laimentaa suolausta. Jos liukkautta on torjuttu hiekoituksella, voi hiekka jäädä jään sisään, kun vesi jäätyy tien pinnalla.

Kesällä korjataan pintoja

Talvella syntyviä reikiä paikataan keväällä ja kesällä. Maanteillä on myös aikaisemmin syntyneitä vaurioita, eli niin sanottua korjausvelkaa. Viime kesänä teitä päällystettiin rahoituksen puutteen takia ennätyksellisen vähän, vain hieman yli 1 700 kilometriä.

Tulevan kesän päällystyksen määrät ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin viime vuonna 2019.

Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Väylä

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat