8.12.2016 Liikenne Liikenneturva tutki – suomalaiset ovat kovia tulkitsemaan liikenteessä Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset kokevat liikenteessä toisten tekemät virheet omia virheitä helpommin pahasta tahdosta johtuviksi ja itseen kohdistetuiksi. Liikenneturva selvitti viime kesänä suomalaisten mielipiteitä liikenteestä - ja liikenteessä tapahtuvasta vuorovaikutuksesta*. Lähes puolet nettikyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että liikkumistapaan katsomatta tienkäyttäjien välisessä viestinnässä oli enemmän myönteisiä kuin kielteisiä piirteitä. Vastanneista 39 prosenttia koki, että kielteiset piirteet olivat yleisempiä.Toisten huomioon ottaminen korostuu liikenteessä. Valtaosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo toimivansa liikenteessä muita kohtaan enemmän myönteisellä kuin kielteisellä tavalla. Toisten tienkäyttäjien toiminta tulkitaan kuitenkin herkemmin kielteisenä.– Negatiiviset kokemukset poikkeavat totutusta ja tutusta arjen kulusta. Ne koetaan voimakkaina ja ne jäävät pidemmäksi ajaksi mieleen kuin vaikka kiitetyksi tuleminen tai tilan saaminen, arvioi Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToiset ilkeilevät, mutta en minä?Vaikka toisten tienkäyttäjien toimintaa tulkitaan osin negatiivisena, oma käytös nähdään pääosin positiivisena. Yhdeksän kymmenestä vastaajasta kertoo, että oma käyttäytyminen muita kohtaan liikenteessä on useammin myönteistä kuin kielteistä.– Toisten tekemät virheet tulkitaan omia virheitä helpommin pahasta tahdosta johtuviksi ja itseen kohdistetuiksi. Tämä johtuu siitä, että toisen toiminnan taustalla olevia asioita ei tiedetä, vaan arvaillaan ja tulkitaan. Omiin virheisiin johtaneet syyt tiedetään ja itseä kohtaan on helppo olla myötätuntoinen.Lisää keinoja kehumiseenLiikennesäännöt ja toiminta niiden mukaan muodostavat pohjan liikenteessä tapahtuvalle vuorovaikutukselle. Suurin osa kyselyyn vastanneista kuitenkin toivoi, että liikenteessä olisi enemmän mahdollisuuksia myös myönteiseen palautteenantoon: neljä viidestä kaipasi lisää keinoja kiittää tai kehua muita liikkujia.– On totta, että liikenteen viestintäkeinot ovat rajallisia ja tilanteet nopeasti ohi. Toisaalta samalla tavalla kuin muutenkin arjessa, korostuu liikenteessäkin toisten huomiointi. Toisten huomioon ottaminen on tahdosta kiinni ja toteutus sarja pieniä tekoja: vilkun käyttöä, tien antamista tarvittaessa, asiallisia tilannenopeuksia ja ylipäätään sääntöjen noudattamista. Kun haluaa antaa hyvää palautetta toiselle, toimii käden heilautus hyvin, Lammi vinkkaa.Lähde Liikenneturva Kuva Liikenneturva/Nina Mönkkönen*Suomalaisten mielipiteitä ja omia kokemuksia liikenteestä selvitettiin toukokuussa 2016 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan haastateltiin 1027 henkilöä, joista autoilijoita oli 79 prosenttia. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta suorittanut TNS Gallup Oy. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa