19.1.2017 Matkailu Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Ministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa torstaina 19. tammikuuta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyisien autojen jäljellä olevaa autoveroa tai uutta päästömittaustapaa ei huomioida Liikenne- ja viestintäministeriön esityksessä. Torstaina 19. tammikuuta pidetyssä lehdistötilaisuudessa liikenneministeri Anne Berner vahvisti edellisenä päivänä Ylelle annetut tiedot: ajoneuvoverotus halutaan siirtää omistamisesta käyttöön.Toisin sanoen nyt uusista autoista perittävästä autoverosta halutaan luopua, ja menetetyt verotulot kerättäisiin takaisin tienkäyttömaksuista. Samassa yhteydessä vuotuista ajoneuvoveroa alennettaisiin ja polttoaineveroa kevennettäisiin.Autoilun muuttuneita kustannuksia hahmotetaan Trafin sivuilta löytyvällä LIVE-laskurilla. Sen perusteella keskipäästöisen perusauton vuotuiset kustannukset pysyisivät karkeasti arvioiden ennallaan. Koska itse auton hankinta muuttuisi hieman nykyistä edullisemmaksi, voitaisiin nykyiset matkat taittaa hieman uudemmalla kalustolla.Mahtavaa? Ei aivan. Trafin laskurin tulos on kaukana totuudesta. Laskuri antaa todellisen kuvan nykytilanteesta ja arvion tulevasta perustuen sekä kilometripohjaiseen että aikapohjaiseen asiakasmaksuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoveron osuus sivuutetaanValitettavasti kahdessa jälkimmäisessä kohdassa laskennallinen autovero merkataan nollaksi – tämä olisikin totta autoissa, jotka ostettaisiin vuoden 2018 alussa uudessa järjestelmässä, jossa autoveroa ei ole.Tilanne on aivan toinen kaikille, jotka omistavat nyt uudehkon henkilöauton. Uutena maksetusta autoverosta on satoja, useimmiten tuhansia euroja jäljellä. Autoveron lisäksi ennen vuotta 2018 ostetulla autolla ajava joutuisi maksamaan samat asiakasmaksut kuin verovapaalla vuoden 2018 autolla ajava.Otetaan esimerkiksi vuosimallin 2014 Škoda Octavia Combi 1.4 TSI, siis yksi Suomen myydyimmistä autoista. Oletetaan auton nykyiseksi arvoksi 22 000 euroa.Trafin Live-laskuri näyttää Octavian nykykustannuksiksi vuotuisella 25 000 kilometrin ajosuoritteella 1262,65 euroa. Kaksi suurinta vuotuista kulua ovat polttoainevero (851,63 euroa) ja laskennallinen autovero (230,35 euroa), joka siis kuvaavat vuotuista osuutta Octaviasta uutena maksetusta lähes 5 000 euron autoverosta.Uudessa Liikenneverkkoyhtiössä Octavia maksaisi kilometripohjaisella asiakasmaksulla 1484,24 euroa ja kiinteällä asiakasmaksulla 1125,24 euroa. Jälkimmäisen kerrotaan olevan yli sata euroa nykyistä halvempi.Laskuria ei kuitenkaan lainkaan kiinnosta se, että vuonna 2014 käyttöönotetusta Octaviasta uutena maksetusta autoverosta olisi myös vuonna 2018 jäljellä euroja. Laskurissa ilmeisesti oletetaan Octavian vajaan 5 000 euron autoveron kuolettuvan auton noin 20 vuoden käytöllä 230 eurolla joka vuosi. Todellisuudessa ensimmäisinä vuosina auton arvo alenee eniten, ja siten myös jäljelle jäänyt autovero pienenee nopeiten.Käytännössä Live-laskuri kertoo vain autoilukustannuksista, jotka pätevät jos vaihdat autosi uuteen heti vuoden 2018 alussa. Käytetyn autosi jälleenmyyntiarvo laskee arvioidusta, koska uusien autojen hinta laskee.Eli verrataanpa kustannuksia, jos Octavian nykytilanteesta unohdetaan autoveron osuus – eli verrataan pelkkiä käyttökustannuksia. Silloin 25 000 kilometriä vuodessa ajava Škoda-kuski maksaa nykyjärjestelmässä 1032,30 euroa vuodessa, eli yli sata euroa vähemmän kuin uuden mallin edullisemmalla kiinteällä asiakasmaksulla (1125,24 euroa)!Huomioitiinko uusi mittaussykli?Kustannukset tulevassa järjestelmässä saattavat muuttua myös uuden kulutusmittaussyklin myötä. Uusi mittaussykli, WLTP eli Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, on määrä ottaa käyttöön Euroopan Unionissa uusissa tyyppihyväksyttävissä autoissa näillä näkymin syyskuussa 2017 ja kaikissa uusissa autoissa 2018.Kulutusta ja päästöjä mittaava WLTP antaa autojen päästöistä ja kulutuksesta huomattavasti nykyistä vanhentunutta NEDC-sykliä todenmukaisemman kuvan. Käytännössä tämä tarkoittanee useimpien tavallisten autojen ilmoitettujen hiilidioksidipäästöjen nousua 20–30 prosentilla. WLTP ei toki vaikuta takautuvasti nykyisin autoihin, eli uutta sykliä sovelletaan vasta tuleviin autoihin.Nousseet hiilidioksidipäästöt nostaisivat vuotuisia asiakasmaksuja, sillä ne on suunniteltu suosimaan vähäpäästöisiä autoja.Jos edellisen esimerkin Octavian keskikulutus nykyisellä NEDC-mittaussyklillä on 5 l/100 km, voisi kulutus uudella WLTP-syklillä olla arviolta 6l/100km, eli 20 prosenttia suurempi. Se tarkoittaisi hiilidioksidipäästöjen kasvua 117 grammasta 140 grammaan per kilometri.Kasvaneet päästöt eivät tuntuisi tankatessa. Sama Octavia vie yhä saman verran, viranomaiset vain mittaavat sen ”teoreettiset” päästöt eri tavoin. Päästöjen ja teoreettisen kulutuksen kasvu ei toki koske vain Octaviaa, vaan kaikkia uusia autoja.Uudella WLTP-mittaussyklillä mitatuilla päästöillä saman Octavian vuotuiset kulut kilometripohjaisella asiakasmaksulla olisivat 1699,53 euroa (+ 215 euroa) ja kiinteillä asiakasmaksuilla 1226,14 euroa (+100 euroa).Toki uusi WLTP-mittaussykli vaikuttaa, vaikka nykyinen autovero-pohjainen järjestelmä säilyisi. Silloin uusien autojen hinnat nousisivat, ellei valtio korjaisi grammoista riippuvaa autoveroprosenttia.Ministerillä ei aikaa kommentoidaSamanlainen korjaus voidaan toki tehdä uudessa Liikenneverkkoyhtiö-mallissakin. Torstaisessa lehdistötilaisuudessa ministerillä ei kuitenkaan ollut aikaa kommentoida asiaa Moottorille.Autoverolla on niin valtava vaikutus, ettei sen kivuton poisto ole mahdotonta. Joka tapauksessa autoveron poistosta hyötyisivät pitkällä aikavälillä niin autoilijat, autokauppiaat kuin liikenneturvallisuuskin.Artikkelin tarkoituksena ei ole tuomita aikeita poistaa autoveroa. Asiasta kertoessa viranomaisilta kuitenkin toivoisi kokototuutta, eikä vain poliittisen ohjelman suotuisten seikkojen ajamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivitys 20.1. klo 16.16 Moottori sai perjantai-iltapäivästä liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Olli-Pekka Rantalalta selvityksen vaihtuvaan mittaussykliin. Viranomaisten esimerkkilaskelmat on tehty nykyiseen NEDC-mittaussykliin perustuen, mutta uuden WLTP-syklin mukaiset tyyppihyväksynnät tullaan huomioimaan niin, ettei maksujen kokonaismäärä nouse. – Yhtiön asiakasmaksutavoite on 1,6 mrd euroa (sis 24% alv) ja käyttömaksujen ympäristöohjaavuus tehtäisiin sen puitteissa, Rantala perustelee. Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti