4.6.2018

Lippulaivan pikavaihto: Aston Martin DB11 AMR

Aston Martin DB 11 AMR

Kun paras ei ole kyllin hyvää, täytyy sitä parantaa: Aston Martin DB11 AMR.

Kun Aston Martin esitteli V12-moottorisen DB11-urheiluauton vuonna 2016, se tuskin tiesi mallin jäävän lyhytikäiseksi. Alle kahden vuoden jälkeen lippulaivan korvaa uusi DB11 AMR. Sitä voinee pitää autona, jollainen DB11:sta olisi pitänyt alusta alkaen olla.

Juuri DB11:sta julkaisun aikoihin Aston Martin teki tärkeän rekrytoinnin. Firman riveihin palkattiin Lotuksen alustamaagikkona kunnostautunut Matt Becker. Pahaksi onneksi DB11 oli valmis, eikä Becker päässyt tekemään taikojaan. Tuloksena oli ilmeisen onnistunut, muttei läheskään täydellinen auto.

Becker pääsi töihin vasta kahdeksansylinterisen DB11:sta parissa, ja monet koeajoraportit ovatkin ylistäneet perusmallia onnistuneemmaksi.

Aston Martin DB 11 AMR

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hienosäädöllä voittoon

V8:n jälkeen Becker pääsi V12:sta kimppuun. Syntyi Aston Martin DB11 AMR, joka korvaa mallistossa edeltäjänsä. Kyse on hienosäädöistä, mutta pienten purojen kerrotaan kasvattavan ison joen.

Lyhyesti Aston Martin kertoo uutuuden saaneen 30 hevosvoimaa lisätehoa (nyt 620 hv), paremman ajettavuuden, hiotumman vaihteiston, sielukkaamman äänimaailman ja kevyitä ulkonäkömuutoksia.

Pienen teholisän kerrotaan viilanneen kiihtyvyyttä sataseen kahdella sekunnin kymmenyksellä, eli henkseleitä voi nyt paukutella 3,7 sekunnin tuloksella.

Aston Martin DB 11 AMR

Teholisä lienee kuriositeetti, päämagia löytyy alustasta. Beckerin johdolla autosta on tehty aiempaa tunnokkaampi ajettava mukavuudesta tinkimättä. AMR:n kehitystyössä on käytännössä sovellettu DB11 V8 -mallin parissa opittuja asioita, joita vain on sovellettu ripeämpään malliin.

Pinnalla vain vähän uutta

Ulkonäkömuutokset ovat herrasmiestyyliin hillittyjä. Vähän paljasta hiilikuitua, kiiltomustaa ja tummennettua kromia riittää useimmille viestimään auton olevan se parannettu versio. Tummennetut valot ja tumma maski sekä musta katto alleviivaavat viestin välittymisen.

Vaikka Aston Martin DB11 AMR lieneekin maksukykyisen miljonäärin valinta, saattaa alkuperäisen DB11-mallin säilyttäminen tallissa kannattaa pidemmän päälle. Mallia nimittäin ehdittiin tehdä vain 4 200 kappaletta, joten kyseessä on varma keräilykappale.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Aston Martin

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat