30.3.2018

Maistiainen: KTM 790 Duke – sylinterit jonosta riviin

KTM 790 Duke

KTM:n yksisylinterisen 690 Duken ja V2-moottorisen 1290 Super Duke R:n väliin asettuvaa uutuutta vauhdittaa täysin uusi kaksisylinterinen rivimoottori.

Yksi tämän vuoden ehdottomasti kovimpia uutuuksia moottoripyörämarkkinoilla on KTM 790 Duke.

Ei siksi että se olisi markkinoiden tehokkain, vaan siksi että se on yksisylinterisistä ja V2-moottoreista tunnetun KTM:n ensimmäinen rivimoottorin vauhdittama malli.

Toiseksi itävaltalaisvalmistaja on valinnut poikkeavan tavan suunnitella keskiluokan nakupyörä, sillä puristisista kilpailijoista se erottuu lähes täydellisellä paketilla kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa, vieläpä ilman lisähintaa.

Mielenkiintoiseksi uuden moottorikonstruktion tekee sekin, että KTM:n edustajat kertovat suunnitelleensa 790 Dukeen ensin 800-kuutioista V2-moottoria mutta päätyneensä lopulta siihen, että rivimoottori mahdollistaa kompaktimmat mitat niin leveys- kuin pituussuunnassakin ja antaa siten paremmat edellytykset rungon suunnittelulle.

KTM 790 Duke

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoriasetusten erot todella huomaa

Moottorin neljästä tehokartasta kolme - Track, Sport ja Street - antavat täydet 105 hevosvoimaa ja vain Rain-moodissa tehoa on rajoitettu.

Track ja Sport osoittautuvat kaupunkiajoon turhankin herkiksi, sen sijaan Street-asetuksella kaasunvaste on rauhallisempi eikä meno ole yhtä nykivää.

KTM 790 Duke

Kun siirrytään taajaman ulkopuolelle, pääsee urheilullisemman Sport-asetuksen terävämpi kaasuun reagointi oikeuksiinsa. Käyttökelpoinen kierrosalue alkaa 3000 kierroksesta ja 7000 kierroksen jälkeen suorituskyky on parhaimmillaan. Ennen kierroslukumittarin punarajaa vääntö alkaa jo hiipua, joten aivan rajoittimelle moottoria kannata kierrättää.

Kun vaihdetaan Track-asetukselle, tarjoaa se kuljettajalle mahdollisuuden säätää luiston- ja keulimisenesto mieleisekseen ja lisäksi lukkiutumattomissa jarruissa on erillinen supermoto-asetus, jolloin ABS-järjestelmä vaikuttaa vain etupyörään. Kirsikkana kakussa on vielä launch control -lähtöavustin.

KTM 790 Duke

Vaihteiden vaihtoa helpottaa molempiin suuntiin toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Tai oikeammin se tekee vaihteiden vaihtamisesta niin hauskaa, että niitä tulee selattua ylös ja alas ehkä enemmän kuin tarve vaatisi.

Kilpailu kovenee

Urheilullisessa ja rata-ajossa huomaa selkeästi, että sekä luistonesto että ABS-järjestelmä huomioivat myös kallistuksen. Kaarteeseen voi jarruttaa reilusti sisään eturenkaan menettämättä pitoaan. Toisaalta kaasun voi kaarteesta ulos tullessa avata aika huolettomasti, kun luistonesto huomioi kallistuksen ja estää takarenkaan pidon menetyksen.

Koeajon rata-ajo-osuudella huomaa takarenkaan menettävän vähän kiihdytyksessä sivuttaispitonsa, mutta järjestelmä paikkaa nopeasti tilanteen leikkaamalla moottoritehoa.

KTM 790 Duke

Kun kilpailijat ovat panostaneet moottoritehoon ja mahdollisimman yksinkertaiseen elektroniikkaan, on KTM:n valitsema tie raikkaan erilainen.

Lähimpiä kilpailijoita ovat Yamaha MT-09, Kawasaki Z900 ja Triumph Street Triple, joten kilpailu tässä luokassa tulee jatkossa olemaan siis entistäkin kovempaa.

Tähän nelikkoon mahtuu niin kaksi-, kolme- kuin nelisylinterisiäkin malleja, joten ostajalla on reilusti valinnanvaraa. Ja nyt siis myös vallinnanvaraa kuljettajaa avustavan elektroniikan määrän suhteen, kun KTM tarjoaa ”kaiken vakiona”.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero

KTM 790 Duke

Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 799 cc
Teho: 77 kW (105 hv) / 9500 r/min
Vääntö: 87 Nm / 8000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 825 mm
Kuivapaino: 169 kg
Tankki: 14 litraa
Hinta: 13 412,91 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat