4.3.2017 Ajoneuvot MAN City-Truck – ajovalmis sähköinen kuorma-autokonsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MAN Truck & Bus esittelee ajovalmiin sähkökäyttöisen City-Truck -kuorma-autokonseptin, jonka käytännön testaus alkaa kuluvan vuoden lopulla Itävallassa. Sähköinen uutuus on suunniteltu erityisesti kaupunkien jakeluliikenteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MAN Truck & Bus esitteli sähköisen jäteauton konseptimallin jo vuonna 2012, mutta ajovalmiista versioista saati sitten tuotantomalleista ei ole viime aikoina hiiskuttu juuri mitään. Nyt hiljaisuus on ohi. Ajovalmis sähköinen kuorma-autokonsepti rullaa käytännön testiin loppuvuodesta Itävallan Steyrissä. Tuotantomallista ei ole vielä kyse, mutta kaukana siitä tuskin enää ollaan. MAN:n ei lähde käytännön testirupeamaan yksin. Yhteistyökumppanina toimii Itävallan kestävän liikenteen järjestö CNL, jonka jäsenyritykset testaavat sähköistä kuorma-autoa päivittäiskuljetuksissa. Testipaikaksi valittiin Steyr todennäköisesti siitä syystä, että sähkökuorma-autojen valmistusta kaavaillaan samaan kaupunkiin. Yhdeksän prototyyppiä testaukseen MAN Truck & Bus ja CNL kertovat allekirjoittaneensa aiesopimuksen yhteistyöstä jo helmikuussa. Yhteistyösopimuksen allekirjoituksen yhteydessä MAN esitteli uuden, kaupunkien jakeluliikenteeseen tarkoitetun täyssähköisen kuorma-auton prototyypin nimeltä MAN City-Truck. Osana yhteistyötä CNL:n kanssa MAN valmistaa testiajoneuvot yhdeksän CNL-jäsenyrityksen käyttöön. Valmista on luvassa vuoden 2017 lopulla. CNL on suunnitellut käyttävänsä sähkökuorma-autoja kaupunkien jakelukuljetuksissa vuodesta 2020 alkaen. MAN Truck & Bus on puolestaan työskennellyt uusien kaupunkiympäristöihin soveltuvien kuljetus- ja jäteautokonseptien parissa jo vuodesta 2009. Kaupunkialueiden haasteena on usein mainittu terveellisen ilmaston ja elämänlaadun yhteensovittaminen kaupunkien jakelukuljetusten kanssa. Tuoreen yhteistyön tarkoituksena on vähentää kaupunkiliikenteen päästöjä. Käytännön kokemuksia sähkökuorma-autoista MAN Truck & Bus esitteli jo vuonna 2012 MAN Metropolis -konseptiajoneuvon. Täysin sähköinen 26 tonnin jäteauto oli valmistajan kertoman mukaan CO2-vapaa ja erittäin hiljainen, joten se soveltui erinomaisesti myös yöajoon kaupunkien keskustoissa. Auton toimintasäde oli 150 kilometriä latauksella. Käytännön kokemukset toivat paljon arvokasta tietoa seuraaviin projekteihin. Metropolis sai testaajilta kannustavaa palautetta ajettavuudestaan ja helppokäyttöisyydestään. Käytännössä se osoittautui moniin käyttötarkoituksiin muuntuvaksi ajoneuvoksi. Auto säästi MAN:n laskelmien mukaan polttoainekustannuksissa 80 prosenttia verrattuna dieselkäyttöiseen kuorma-autoon. Uutuus on pitkän kehityksen tulos MAN esitteli Metropolis-konseptin seuraavan City-Truck -kehitysmallin IAA-näyttelyssä 2016. Tällä kertaa kyseessä oli puhtaasti sähkökäyttöinen kuorma-auto yöaikaan tapahtuviin kaupunkijakeluihin, kuten päivittäistavarakaupan elintarvikekuljetuksiin. Teknisesti auto perustuu 18 tonnin painoiseen TGS 4X2 BLS-TS kuorma-autoon. Auto on optimoitu yksi- tai kaksiakselisten puoliperävaunujen vetoon ja kaupunkikuljetuksiin. Valmistajansa mukaan se on päästötön, lähes äänetön, hyvä ajettava, tilava ja omamassaltaan kevyt. Huonoista puolista ei ole toistaiseksi puhuttu mitään. MAN City-Truck -konseptiauton voimanlähteenä on 250 kilowattinen ja 2700 Nm tuottava sähkömoottori. Teho siirtyy taka-akselille suoraan ilman vaihdelaatikkoa. Lisälaitteet kuten sähköinen ohjaustehostin, paineilmakompressori ja ilmastointilaitteet toimivat sähköisesti ja niitä ohjaa energianhallintajärjestelmä, jonka avulla saavutettanee optimaalinen energiansäästötaso. Litium-ioni akut on sijoitettu ohjaamon alle, jossa normaalisti olisi dieselmoottori. Akusto latautuu täyteen yön aikana mutta käytettävissä on myös auton käytönaikainen lataus. Pikalataus on valmistajan kertoman mukaan käytössä esimerkiksi silloin, kun kuljettaja pitää tauon tai autoa lastataan tai lastia puretaan. Täyteen ladattuna perävaunuyhdistelmällä voi ajaa käytöstä riippuen jopa 200 kilometriä päivässä. Ajoneuvon hyötykuorma on sama kuin perinteisellä dieselmoottorilla varustetulla TGS-kuorma-autolla. Askeleen lähempänä tuotantomallia Yhdeksän CNL:n jäsenyrityksen testiin tulevat sähkökäyttöiset kuorma-autot perustuvat MAN TGM 6X2-alustaan, joka varustetaan vaihtokuormatilalla. Käytännön testeistä saatavat tulokset auttavat valmistajan mukaan sarjatuotantomallin jatkokehittelyssä. Tuotantomallia voitanee odottaa esittelykuntoon varsin pian, sillä sarjatuotannon käynnistys häämöttää vain muutaman vuoden päässä. Sähkökuorma-autot ovat osa MANin kantakaupunkien sähköisen liikkumisen strategiaa. MAN eTruck -nimeä kantavien sähkökuorma-autojen sarjavalmistus on ilmoitettu alkavaksi vuoden 2021 alkupuolella. MAN lupaa myös esitellä vuonna 2018 esituotantoversion kaupunkiliikenteeseen suunnitellusta täysin sähkökäyttöisestä bussista (BEV-bussi), jonka sarjatuotanto on suunniteltu alkavaksi jo vuonna 2019. MAN on osa Volkswagen-konsernia ja voi siten hyödyntää sähköautojen tuotekehityksessä konsernin suomia synergiaetuja ja henkilöautojen kehityksessä käytettyä teknologiaa. Lähde ja kuvat: MAN ja Volkswagen AG Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa