3.10.2017 Matkailu Matka: Sotilaslentokentästä viinitarha – tähtäimessä Maltan parhaat viinit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maltaa ja saarella valmistettua huippuviiniä pidettiin yhtälönä, johon eivät uskoneet paikalliset sijoittajat tai edes rahaa lainaava pankki. Ennakkoasenteista huolimatta viinitilan perustaminen toisen maailmansodan aikaiselle lentokentälle osoittautui menestykseksi. Maltan parhaat maut on aihepiiri, josta paikalliset puhuvat mielellään vaikka koko päivän. Kotiseutuylpeys on kulinarismin saralla jokseenkin huipussaan. Osin ansaitustikin.Matkailijan kannalta kiinnostavaa maisteltavaa löytyy laveasti aina kanipadasta, mustekalaan ja juustoista oliiveihin. Saarivaltion monipuolinen kalatarjonta on myös tutustumisen arvoinen.Juomien saralla huomio keskittyy väistämättä viiniin, vaikka paikallista oluttakin on tarjolla.Ravintolatarjonnan rinnalla paikallisia makuja voi kartoittaa tilavierailuilla. Lyhyiden etäisyyksien saarilla elämysjahti ei vie koko päivää, ellei niin halua, joten viikon mittaisella lomalla ehtii useammallekin makumatkalle.Vierailu Meridianan viinitilalle vie muutaman tunnin ja sen oheen on helppo yhdistää tutustuminen muinaiseen pääkaupunki Mdinaan, jonka muurit kohoavat viinitarhan takana näköetäisyydellä.Väliin mahtuu myös paikallisen jalkapallojoukkueen kotikenttä korkealle kohoavine valotolppineen. Näky ei ole kaikkein kaunein, mutta jalkapallon ollessa kyseessä, ei maisemallisia arvoja juuri pohdita, jos valoa tarvitaan.Maltan parhaiksi mainitut viinit kiinnostavat matkailijoita siinä määrin, että tuotannosta ei juuri riitä vientiin ja kauppoihinkin varsin maltillisesti, lentokentän myymälästä puhumattakaan.Merkittävin osa Meridianan tuotannosta myydään suoraan saarivaltion ravintoloihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaltan parhaat viinitViinitilan isäntä Karl Chetcuti ottaa vieraat vastaan tilan päärakennuksen aulassa. Ensin tutustutaan historiaan, joka ei ole pitkä, mutta sitäkin värikkäämpi.Meridianan viinitila on perustettu entiselle sotilaslentokentälle, joka jäi joutilaaksi brittien poistuttua saarivaltiosta 1970-luvun loppupuolella. Laakealle maakaistaleelle ei keksitty aluksi muuta hyötykäyttöä kuin vähällä vaivalla onnistuva vehnän viljely.Vanhoissa valokuvissa viiniköynösrivien paikalla on viivasuora lentokonerivi ja nykyisten rakennusten tilalla vaatimaton radioasema.Toisen maailman sodan aikana kentältä on lennetty taistelulentoja tiuhaan tahtiin, mutta sittemmin kentältä on noustu pilviin lähinnä rauhanomaisemmin.Ajatus laatuviinin valmistamisesta saarella heräsi 1980-luvulla, mutta idean vastaanotto oli vähintäänkin varautunut. Aluksi haasteena oli sopivan viinitarha-alueen löytäminen saarelta, jolla joutomaata ei juuri ole. Katseet kohdistuivat maatalousalueena kunnostautuneen Ta' Qalin seudulle.Myös sopivien köynösten valinta osoittautui haasteeksi, jonka selättämiseksi oli tehtävä koeistutuksia useampaan otteeseen ja useammalla eri rypälelajikkeella.Lentokenttäalueen järjestyttyä vuokrattavaksi, muodostui haasteeksi rahoitus. Laatuviinin valmistushaave oli keskinkertaiseen tai sitä heikompaan paikallistuotantoon tottuneiden maltalaisten sijoittajien mielestä jopa pähkähullu idea, joten yksityistä rahaa ei heltynyt, vaikka sitä saarelta tunnetusti löytyy.Paikalliset pankit pitivät ajatuksesta, mutta edes valtion vuokralupaus maa-alueesta ei raottanut holvin ovea, sillä perustajilta puuttui pankkien näkemyksen mukaan kokemus viininviljelystä.Monien vaiheiden jälkeen tarvittava viiniosaaminen ja rahoitus järjestyi naapurimaasta. Italialainen Antiorin viinitalo piti maltalaisten ideasta ja sen tarjoamasta haasteesta, joten vehnäpelto sai väistyä köynösten tieltä.1300-luvulta viiniä valmistaneen italialaissuvun osallistuminen käänsi myös paikallispankkien päät ja tarvittava lisärahoitus järjestyi.Valmistelusta viljelyynTa' Qalissa sijaiseva 19 hehtaarin ala muuttui pellosta viinitarhaksi maanmuokkauksen ja -parannusvaiheen jälkeen 1994. Rypäleiksi valittiin Chardonnay, Cabernet Sauvignon, Merlot ja Syrah.Tilan rakennukset ja päärakennuksen alla oleva viinikellari valmistuivat 1996, vaikka näyttävätkin pikaisella vilkaisulla vanhemmilta.Tavoitteeksi asetettiin alusta alkaen maailmanluokan laatuviinien valmistus ja ehdottomasti vain paikallisesti kasvatettujen rypäleiden käyttäminen.Tilan ensimmäiset puna- ja valkoviinit saatiin myyntiin 1996 valmistettu erä myytiin loppuun muutamassa viikossa paikallisille viininystäville. Seuraavana vuonna kauppa kävi yhtä kiivaasti.Vaikka tilan tuotantomäärä on kasvanut tasaisesti, myydään viinit edelleen loppuun aina ennen seuraavan vuosikerran valmistumista.Sateet saapuvat väärään aikaanViininviljelijän kannalta Maltalla sataa väärään aikaan vuodesta. Korjuukaudelle osuvat sateet venyttävät rypäleiden pominta-aikaa ja kosteuden houkuttelema home pilata osan sadosta. Kevään kuivasta kaudesta selvitään keinokastelun avulla.Hyvää ilmastossa on kuitenkin huonoa enemmän. Muun muassa hallaa tai rakeita ei tarvitse pelätä samaan tapaan kuin perinteisillä eurooppalaisilla viinialueilla.Syyskuun loppuun osunut tilavierailu osui myös satokauden loppuun. Käsipelissä poimittavista rypäleistä viimeiset saatiin talteen juuri ennen uusia sateita.Paalujen väliin viritettyjen vaijerien varaan nostetut köynösrivit on mitoitettu niin, että pieni traktori mahtuu juuri ja juuri kuljettamaan rypäleet tarhasta tilalle.Tilaesittelyn jälkeen käväistään vielä kellarissa, jossa kypsyy punaviiniä 200 litran tammitynnyreissä. Kellarin koko asettaa rajat myös tuotannon laajentamiselle. Tällä hetkellä kypsytyskapasiteetti on täydessä käytössä.Maan alla lämpötila pysyttelee 18–20 asteen tuntumassa ympäri vuoden. Aamupäivän paahteen jälkeen kellarissa on suorastaan mukavan viileää. Tunnelmallisten tammitynnyririvistöjen äärellä kuullaan vielä tilan viininvalmistuksesta, joka perustuu pelkästään moderneihin menetelmiin ratkaisun hintavuudesta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaistelu nostaa helmet esiinTIlavierailun nautinnollisin osuus on säästetty loppuun. Karl Chetcuti johdattaa vieraat yläkerran parvekkelta sisälle. Pöytään on katettu pientä syötävää ja maisteltavat viinit. Esillä on tilan koko yhdeksän nimikkeen valikoima, jonka painopiste on punaviineissä.Tällä kertaa maisteltavaksi on valittu neljä viiniä. Makuparien muodostamisesta kiinnostuneet voivat sovittaa viiniä tarjottaviin makupaloihin. Onnistunut yhdistelmä kohentaa makuelämystä, epäonnistunut saattaa jopa latistaa viinin lähes yhdentekeväksi.Punaisten ja valkoisten vaihtoehtojen rinnalla esitellään myös tilan rose. Makeaa jälkiruokaviiniä on luvassa vasta seuraavalla kaudella. Se kasvattaa Meridianan tuotevalikoiman kymmeneen.Viinit osoittautuvat ennakkohehkutuksen veroisiksi. Osa suorastaan mielenkiintoisiksi. Ei ihme, että tilan tuotteet viedään jokseenkin käsistä. Vientiä harjoitetaan vain imagosyistä.Tilan maine kasvaa käytännössä pullo kerrallaan. Meridianan viinejä arvostavia asiakkaita etsitään lähinnä niche-markkina-alueilta, jossa maltalainen laatuviini on kiinnostava kuriositetti. Suurten viinimaiden kanssa kilpailemiseen tuotantomäärät eivät riitä.Vierailijaryhmästä osa suuntaa maistelun jälkeen alakerran myymälään tuliaisostoksille. Lentomatkustajan on tosin pakattava ostoksensa ruumaan menevään matkalaukkuun särkymisriskistä huolimatta.Käsimatkatavaran kanssa reissaavan on luotettava lentokentän valikoimaan tai surffattava nettikauppaan, sillä saarelta mukaan hankitut juomat eivät pääse läpi turvatarkastuksesta.Lentokenttämyymälä on hinnaltaan tilapuotia tyyriimpi vaihtoehto, mutta tyhjää parempi sekin.Teksti ja kuvat: Antti HentinenLue myös:Matka: Aurinkoinen Malta – omintakeinen ja ohittamatonMatka: Maltan katastrofi – myrsky huuhtoi matkailunähtävyyden mereenMoottori voitti – vuoden parhaat matkakuvat Maltalta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”