8.1.2015

Matkailija luottaa omiin kokemuksiinsa

Matkalle mielivät suomalaiset luottavat aiempaa enemmän omiin kokemuksiinsa ostopäätöksissä.

Suomalaiset matkailijat toivovat henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole tarjolla valmiita matkapaketteja.

Tulokset käyvät ilmi TNS Gallupin Messukeskukselle tekemästä suomalaisten matkailua kartoittaneesta tutkimuksesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nettitieto ja omat kokemukset

Suomalaisten matkailuostopäätökseen vaikuttavat eniten kohteiden ja hotellien tarjoama tieto netissä (50 %) ja aiemmat omat matkailukokemukset (49 %). Tärkeimmät tietokanavat matkoja suunnitellessa ovat matkanjärjestäjien ja hotellien nettisivut (57 %), erilaiset hintavertailu- ja varauspalvelut internetissä (49 %) sekä netissä olevat arvostelut matkakohteista ja hotelleista (43 %).

– Suomalaiset luottavat omiin kokemuksiinsa aiempaa enemmän. Tämä johtunee siitä, että matkaillessa kokemuksia on monille ehtinyt kertyä. Suomalaiset matkailijat tietävät jo hyvin mitä tahtovat, TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen arvioi.

Kaikista suomalaisista 80 prosenttia kokee matkavarauksen tekemisen internetissä pääosin helpoksi ja sujuvaksi.

– Netin käyttäminen matkojen suunnittelussa ja varauksissa on lisääntynyt, koska vanhemmat ikäryhmät ovat uskaltautuneet nettiin ja omaksuneet sen käyttöä aiempaa enemmän, Lahtinen taustoittaa.

Älypuhelimia käytetään ahkerasti matkalla

Suomalaisista 76 prosenttia käyttää internetiä älypuhelimellaan matkan aikana, kun vuosi sitten käyttäjäluku oli 62 prosenttia. Tablet-laitetta käyttää internetin selailuun matkan aikana 36 prosenttia suomalaisista, viime vuonna osuus oli 21 prosenttia.

Suosiotaan ovat kasvattaneet muun muassa netin kartta- ja sääpalvelut, reitti- ja matkaoppaat, verkkovarauspalvelut sekä valuuttalaskurit.

Henkilökohtainen palvelu arvossa

Henkilökohtaisella palvelulla on yhä merkitystä suomalaismatkailijoille.

Aiempaa useampi suomalainen kertoo arvostavansa henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun matkalle on lähdössä suurempi ryhmä tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole valmiita pakettimatkoja.

Suomalaisille tärkeimmät tekijät hyvässä henkilökohtaisessa palvelussa ovat ystävällisyys (47 %), kokemus saatujen tietojen luotettavuudesta (46 %) ja yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen (38 %).

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Matkamessujen toimeksiannosta. Kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1 050 henkilöä 4.­–10.12.2014 välisenä aikana. Tutkimuksen virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.

www.matkamessut.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat