29.2.2024

Matriisivalot säätävät valokuviota portaattomasti

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Esimerkiksi taajamassa valokuvio on lyhyt ja leveä – moottoritielle siirryttäessä valokuvio taas pitenee ja kapenee.”

Autojen matriisivalojen ollessa toiminnassa valokuvio muovautuu portaattomasti liikennetilanteeseen sopivaksi ilman, että kuljettajan pitää tehdä mitään.

Tuulilasiin asennettu kamera tunnistaa edellä ajavan tai vastaantulevan auton sekä ihmiset ja esineet, joista heijastuu valoa.

Kameran tietojen perusteella tekniikka ohjaa lukuisia ledejä sytytellen ja sammutellen niitä yksi kerrallaan.

– Näin ollen tiellä on aina mahdollisimman paljon valoa muita tienkäyttäjiä häikäisemättä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen summaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järjestelmä huomioi myös ajoympäristön

Usein matriisivalot kykenevät muokkautumaan myös ajotilanteen tai sääolosuhteiden mukaan.

– Esimerkiksi taajamassa valokuvio on lyhyt ja leveä – moottoritielle siirryttäessä valokuvio taas pitenee ja kapenee. Vesalainen havainnollistaa.

Joskus toiminta saattaa yllättää

Siirryttäessä valaistulta tieosuudelta valaisemattomalle, saattaa järjestelmältä kestää hetken ymmärtää, että valaistu tieosuus päättyi.

– Kuljettajan onkin syytä varautua siihen, että katuvalojen loppuessa ajetaan pieni pätkä ikään kuin lähivalojen kantamalla. Toki kuljettaja voi näissä tilanteissa halutessaan myös kytkeä kaukovalot manuaalisesti päälle. Vesalainen opastaa.

Mitä ovat ADAS-avustimet?

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia.

Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin.

Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat