21.10.2016 Ajoneuvot Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus Mercedes-Benzin sähköiseen EQ-tulevaisuuteen Jos Mercedes-Benzin malleja on totuttu kuvailemaan kirjaimilla A, C, E ja tietenkin S, on kohta hyvä tottua uuteen tunnukseen EQ.EQ on Mercedes-Benzin vastaus BMW:n futuristiselle i:lle. Se on sanoista Electric Intelligence eli sähköinnen älykkyys rakennettu alabrändi, jonka alle rakennetaan sähköisen liikkuvuuden tulevaisuutta. Siis sähköautoja, akkuteknologiaa, latausinfrastruktuuria, kotiakkuja.Mercedes-Benz uskoo langattomaan lataukseen.– Sähkössä on tulevaisuus. Siksi investoimme massiivisesti sähkökäyttöisiin autoihin ja akkuteknologiaan. EQ on askel pidemmälle. Se on tuotenimi, jonka alla yhdistämme tietotaitomme älykkäästä sähköisestä liikkumisesta, Meredes-Benzin henkilöautoista vastaava Ola Källenius summaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElämäni palveluEQ-brändillä Mercedes-Benz pyrkii selkeyttämään tuotenimiään. Sähköautot saadaan järjestettyä selkeäksi ryhmäksi, jolloin sekaannusta perinteisiin polttomoottoriautoihin ei tule.Dieter ZetscheMercedes-Benzin taustayhtiö Daimler AG:n rento ja viiksekäs johtaja Dieter Zetsche tiivistää yhtiönsä tulevaisuuden neljään sanaan: verkottunut, autonominen, jaettu ja sähköinen.Tulemme siis näkemään muutoksen elämäni autosta kohti parasta autoa tälle hetkelle. Mercedes-Benz siirtyy perinteisestä autonvalmistajasta kohti palveluntuottajaa, jossa asiakas saa käyttöönsä kuhunkin tarpeeseen parhaiten sopivan auton.Sähköinen auto, sähköinen tyyliAlabrändi antaa tyylivapauksia. Mercedes-Benz nimittää EQ-sähköautojensa muotokieltä termillä electro-aesthetic.EQ-tulevaisuuden ratkaisuja havainnollistaa hieman nykyistä GLC-katumaasturia muistuttava konseptiauto.Ledeillä keulaan luodaan futuristinen versio perinteisestä kromatusta säleiköstä, jonka keskellä hohtaa perinteinen tähti. Se on nerokas ratkaisu muotoilijoiden pulmaan: sähköautot eivät tarvitse perinteisiä jäähdyttäjänsäleikköjä, mutta autoilijat ovat tottuneet maskeihin.Kenties auton olemusta voi myös muuttaa ajon aikana. Olisiko sport-painikkeen myötä tuimemmaksi muuttuva keulailme siisti?Pelkistetty futurismi jatkuu sisätiloissa. Mercedes-Benzin perinteinen käyttöliittymä on korvattu kosketusnäytöillä. Ohjauspyörän puolista löytyy nykyisen E-sarjan tapaan kosketuspinnat, mutta nyt ne toimivat OLED-tekniikalla (organic led) toteutetuilla kosketusnäytöillä, joista näkyy käyttöliittymä symboleineen.Kosketuspohjaiseen ohjaukseen siis saa tulevaisuudessa tottua. Koko auton käyttöliittymä perustuu hipaisuihin ja kosketusnäyttöihin, jopa ovenkahvat ja ikkunannostimet toimivat painamisen sijaan koskettamalla.Näytöt ja mukautuva valaistus mahdollistaa perinteistä fyysisillä elementeillä tehtyä suunnittelua mukautuvamman sisätilan. Rauhalliset himmennykset ja värivalinnat auttavat sopivan tunnelman luomisessa. Jos ja kun auto muuttuu itse ajavaksi, ehtinee työttömäksi jäänyt kuljettaja varmasti ajatella tunnelmaakin.Alhaiset lupauksetEQ-sähköautot rakentuvat uudelle mukautuvalle pohjalevylle. Akseliväli ja raidevälit skaalautuvat coupeihin, sedanehin maastureihin ja avoautoihin. Autojen kerrotaan olevan nelivetoisia, eli yksi sähkömoottori vauhdittaa kutakin akselia.Mercedes-Benz paljstaa teknisiksi arvoiksi 300 kilowattia (400 hv), alle viisi sekuntia sataan ja toimintamatkaksi 500 kilometriä.Kuten Moottori totesi Pariisin autonäyttelyssä tehdyssä Generation EQ -tekstissä, tuntuvat arvot varsin keskinkertaisille, kun kyseessä on vasta vuosikymmenen lopussa tuotantoon saapuva auto.Akun kapasiteetiksi kerrotaan yli 70 kilowattituntia. CCS-latauksella (Combined Charging System) akku täyttyy 50–150 kilowatin teholla, mutta yli 300 kilowatin pitäisi olla mahdollista myöhemmin.Teknisistä arvoista, sekä myös tyyliseikkojen kehityksestä kuulemme varmasti lisää lähiaikoina. Sähköautot vaikuttavat olevan Stuttgartissa vakava asia, eikä niiden kehitystyö selkeästi ole ”rahasta kiinni”.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija