14.12.2016 Ajoneuvot Mercedes-Benz paljasti E-sarjan coupen – onko tässä aikakautemme kaunein auto? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tyylikkään sedanin linjat taittuivat kauniiksi coupéksi. Mercedes-Benzin tuoretta E-sarjaa voi pitää vallan erinomaisena autona. Auto keräsi kehuja jo Moottorin ensikoeajossa. Numerossa 12/2016 saksalaisten farmariosaaminen näytti mallia ruotsalaisille, kun tuore E-sarjan farmari peittosi Volvon tuoreen V90-elämäntapafarkun. Nyt Stuttgartissa esiteltiin malliston jalokivi. Ei käytännöllisin, eikä taatusti edullisin, mutta ehdottomasti kaunein: E-sarjan Coupé. Linjakkaan kaksiovisen keulaa jakaa arkiveljiensä sukunäön, mutta A-pilarin kohdalla linjat lähtevät lentoon. Kylkeä hallitsee valtava lasipinta, joka ulottuu autoluokalle epätyypillisesti taka-akselin takapuolelle saakka. Valmistajan perinteiden mukaisesti korirakenen on B-pilariton, eli kaupungilla voi näyttäytyä koko ikkunapinta avattuna. Pitkälle viedyn ikkunalinjan vuoksi C-pilari on ohut, mikä auttaa keventämään perää. Pitkästä peräylityksestä huolimatta ainakaan sivuprofiilissa takaosa ei vaikuta liian raskaalta. Jopa ovi on sopusuhtaisen kokoinen – autot ovat kasvaneet ihmisiä nopeammin, joten tämän kokoluokan coupémalleissa ovet ovat ajoittain vaikuttaneet turhan pieniltä. Tehtaan kuvien perusteella moitittavaa löytyy vain hivenen turhan korkeasta hartialinjasta: jos ikkunoiden alle jäävää koria madaltaisi muutaman sentin, olisivat mittasuhteet lähellä moitteetonta. Kyse on kuitenkin neliovisen henkilöauton raameihin tehdystä coupésta, joka voi hyvinkin toimia luonnossa vielä kuviakin paremmin. Coupé-E:n takavalot jatkavat S- ja C-sarjan kaksiovisista tuttua linjaa, joskin hieman leveämpinä ja sisäreunastaan leikattuina versioina. Kojelaudan näköalat ovat periaatteessa taksitolpalta tuttuja, mutta jo arkisten E-sarjalaisten sisäilmettä voi muokata runsaalla, ja arvokkaalla, varustelistalla. Sama linja jatkunee coupén kanssa, eli autosta saanee aidoimman kokemuksen vasta runsaasti varusteita ruksimalla. Hauskana yksityiskohtana ilmastointisuuttimet on vaihdettu turbiinimallisiin. Lentokoneteeman kerrotaan jatkuvan takavaloissa, joiden tehdas kertoo ””hohtavan suihkumoottorin tavoin”. E-sarjan Coupé (mallikoodi C238) on kasvanut 123 milliä pituutta, josta akselivälille on suotu 113 millimetriä. Venähdyksen syy on yksinkertainen: edeltäjän nimi saattoi olla E-sarjan Coupé, mutta pinnan alta löytyi W204-sukupolven C-sarjasta lainattu pohjalevy. Ensiesittelyn yhteydessä moottoripaletti koostuu 194 hevosvoimaisesta E 220d -dieselistä, sekä E200 (184 hv), E 300 (245 hv) ja E 400 4MATIC (333 hv) -bensiinimalleista. Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan