18.3.2021 Ajoneuvot Mersu kärjessä ja hännillä kolmivuotiaissa malleissa – Traficom-katsastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsastustilaston kolmivuotiaissa henkilöautomalleissa kärjessä ovat Mersu, Toyota ja Mitsubishi, hännillä Alfa Romeo. Mercedes-Benz on kärjessä ja hännillä Traficom tuoreimmassa katsastustilastossa kolmivuotiaissa automalleissa. Toyota ja Mitsubishi ovat puolestaan kärjessä merkkitilastossa, jonka hännillä on Alfa Romeo.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta erottelevat jyvät akanoista. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyListauksissa mukana 3–15-vuotiaat henkilöautotLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen katsastuksen vikatilastoissa on mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.Vuonna 2020 määräaikaiskatsastuksessa autoista hylättiin 19,5 %, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2019. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista kolmivuotiaista autoista hylättiin 2,9 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 3,1 %.Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Uudemmilla autoilla seuraavaksi yleisin hylkäyssyy on käyttöjarruun liittyvät viat, kun vanhemmilla autoilla hylkäykseen johtavia vikoja löytyy jousituksesta ja iskunvaimennuksesta sekä seisontajarrusta. Valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017 TOP 1010 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %Mercedes-Benz B-sarja (47 000) (0,0) Suzuki SX4 (45 000) (0,0) Audi Q2 (52 000) (0,4) Toyota C-HR (51 000) (0,4) Toyota Verso (54 000) (0,4) Honda HR-V (43 000) (0,5) Suzuki Swift (39 000) (0,6) Toyota Corolla (40 000) (0,6) Volkswagen Golf Sportsvan (43 000) (0,6) Mitsubishi ASX (50 000) (0,6) Toyota Auris (50 000) (0,6)10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Toyota (49 000) (1,0) Mitsubishi (52 000) (1,0) Seat (55 000) (1,3) Mazda (47 000) (1,5) Suzuki (47 000) (1,6) Lexus (51 000) (1,6) Honda (49 000) (1,7) Volvo (75 000) (2,0) Škoda (69 000) (2,0) Mini (42 000) (2,0) Volkswagen (63 000) (2,1) Hyundai (48 000) (2,1) Kia (51 000) (2,1)3-vuotiaat henkilöautot, keskimääräinen hylkäysprosentti 2,9 % keskimääräiset ajokilometrit 59 000 km.Myös Suzuki SX4 sai puhtaat paperit Traficomin vuosikurssin 2017 katsastuksissa.3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017 FLOP 1010 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %Mercedes-Benz Sprinter (239 000) (19,8) Renault Clio (39 000) (13,9) Mercedes-Benz Vito (132 000) (12,8) Dacia Sandero (46 000) (11,8) Renault Captur (39 000) (11,7) Ford Transit (195 000) (8,9) Kia Carens (79 000) (8,7) Tesla Motors Model S (70 000) (8,4) Jaguar XE (64 000) (8,3) Dacia Logan (50 000) (8,3)10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Alfa Romeo (51 000) (13,6) Renault (44 000) (10,2) Tesla (70 000) (10,1) Dacia (54 000) (8,2) Jaguar (65 000) (7,1) Fiat (36 000) (5,6) Land Rover (66 000) (5,3) Mercedes-Benz (77 000) (5,3) BMW (65 000) (5,0) Citroën (50 000) (3,7)Sprinterin heikko suoritus tilastoissa selittyy ammattikäyttöön hankitun auton korkealla ajomäärällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKärjessä B-mersu ja Suzuki SX4Kolme vuotta vanhojen autojen ryhmän mallitilastosta löytyy mielenkiintoinen tulos. Saman automerkin eri mallit kärjessä ja hännillä! Saksalaisissa katsastustilastoissa jo kauan mainiosti menestynyt tila-auto Mercedes-Benz B-sarja nousi Suomessa 3-vuotiaiden ja koko katsastustilaston kärkeen hylkäysprosentilla 0,0! Jaetulla kärkisijalla on myös pieni Suzuki SX4 niin ikään hylkäysprosentilla 0,0. Kolmas koko tilastossa hylkäysprosentin 0,0 ansainnut on pienehkö BMW i3 -sähköauto, joka saavutti mainion tuloksen nuorimmissa ikäryhmissä yhdistettynä yhteensä 116 katsastuksella. BMW i3 on menestynyt hyvin myös saksalaisissa katsastustilastoissa.Koska kussakin ikäryhmässä BMW i3:n katsastusmäärä jää alle sadan, siksi vähävikainen BMW i3 ei näy ikäryhmätilastoissa lainkaan.Kolmivuotiaiden kärki on japanilaisten merkkien, Suzukin, Toyotan, Hondan ja Mitsubishin juhlaa, poikkeuksena kärjessä oleva mersun B-sarja, jaetulle toiselle sijalle yltänyt Audi Q2 sekä jaetulle 7. sijalle päässyt Volkswagen Golf Sportsvan. Kärkimallien hylkäysmäärät ovat todella vähäiset, vain 0,0–0,6 prosenttia.Sprinterin hylkyjen taustalla ajomääräKolmivuotiaiden ryhmässä eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista. Lähes joka viides Mercedes-Benz Sprinter hylättiin, hylkäysprosentti 19,8. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on kolmivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 239 000 km, mikä on yli nelinkertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 59 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna.Jos tarkastellaan ajokilometrien mediaania, ero on vielä suurempi, Sprinter 243 000 km, kaikkien mediaani on 51 000 km. Muita malleja selvästi suurempi ajomäärä selittää suurelta osin Spinterin heikon menestyksen. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.Häntäpäästä löytyvät myös Mercedes-Benz Vito sekä kaksi Renault- ja kaksi Dacia-mallia. Häntäpäässä on myös Ford Transit, jolla suuri keskimääräinen ajomäärä 195 000 km. Myös Kia Carens, Tesla Model S ja Jaguar XE jäivät häntäpäähän.Tesla Model S -sähköauton hylkäykset keskittyvät raskaan ja suorituskykyisen auton akselistojen, pyörien ja jousituksen vikoihin.Japanilaisten juhlaaKolmivuotiaiden ryhmässä automerkkien parhaiden lista on japanilaisten merkkien juhlaa. Kolmanneksi noussut Seat on paras eurooppalainen. Etelä-korealaisten automerkkien laatu on kohenemaan päin: Hyundai ja Kia nousivat jaetulle 10. sijalle.Automerkkilistan häntäpää on tuttua tavaraa, Alfa Romeo, Renault, Tesla ja Dacia ovat runsasvikaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkeaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Sähköauto BMW i3 saisi puhtaat paperit kolmantena automallina, mutta jää vähäisen määränsä vuoksi pois tilastoista kokonaan.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkistoLisää aiheestaToyota viisivuotiaiden autojen vähävikaisin – Traficom-katsastus Toyotat kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous