9.9.2017 Ajoneuvot Mika Häkkinen: ”Ainahan kisaamaan tekisi mieli!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttutuokiota kaksinkertaisen F1-mestarin kanssa ei voi jättää väliin, etenkään suomalaisen, joka sattuu käväisemään synnyinmaassaan. Mika Häkkinen on jättänyt kilpailemisen, mutta vauhtihalut ovat yhä tallella. Vaaleatukkaisen hahmon Ahveniston moottoriradan varikkoalueella tunnistaa heti. Siinä hän on, ilmielävänä, toistaiseksi ainoa suomalainen formula ykkösten tuplamaailmanmestari.Mika Häkkinen lopetti kilpaa ajamisen vuosia sitten, mutta ”eläkepäivillä” tuntuu riittävän tekemistä. Olemus on levollinen, rento ja hyväntuulinen – ja vaikka mies on nähnyt maailmaa, päällimmäisenä huokuu selkeä suomalaisuus.Hämeenlinnassa Mika on promoamassa uusia Nokian Hakka -kesärenkaita, joiden kehitystyöhön hän otti osaa muun muassa Papenburgin radalla Saksassa.Siellä tuli testattua renkaiden pitokykyä jopa 250 km/h nopeuksissa, mutta tänään Ahvenistolla vauhti on pidettävä aisoissa – kyse kun on lehdistölle suunnatusta näytösajosta.– Tietysti olisi kiva räpätä, mutta sitä riskiä ei viitsi ottaa, Mika naurahtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhvenistolta KymiringilleAhvenisto on Häkkiselle tuttu rata jo nuoruusvuosista. Ensimmäisen kerran hän kilpaili täällä 18-vuotiaana Formula Fordilla vuonna 1987.Viimeisen kerran hän muistaa olleen 2004. Tuolloin jo uraansa jäähdyttelevällä mestarilla oli allaan Porsche Carrera Cup Scandinavia -luokan peli.– Se oli tosi makea kisa, nautin siitä sydämeni pohjasta. Ahvenisto on edelleen kiva rata.Häkkinen ei ole vielä nähnyt livenä tuoreinta suomalaisareenaa Kymiringiä, mutta pitää ratahanketta lupaavana.– Olen jutellut siitä useaan otteeseen (Kymiringin hallituksen puheenjohtajan) Kari O. Sohlbergin kanssa. Toivotaan, että projekti menee putkeen. Siellähän voi tehdä kaikenlaista kesä- ja talvitestiä ja raskaan liikenteen koulutusta, ja tarjonnan pitääkin olla monipuolista: sitä ei voi laskea pelkän kilpailemisen varaan, Mika muistuttaa.Kuoleman porteillaMika Häkkinen eteni kansalliselta tasolta vauhdilla kohti maailman huippua.Uran alkupuolen kohokohdiksi nousivat Englannin F3-mestaruus vuonna 1990 (jonka hän nappasi Mika Salon nenän edestä), nopea nousu formula ykkösiin kaudeksi 1991 (Lotuksella) sekä siirtyminen testikuskin kautta McLarenin kilpakuljettajaksi syksyllä 1993 (jolloin hän pääsi itsensä Ayrton Sennan tallikaveriksi).Lupaava taival oli kuitenkin katketa kauden 1995 viimeisen osakilpailun, Australian GP:n aika-ajoissa. Äkisti tyhjentynyt takarengas sinkosi Mikan McLarenin päin Adelaiden radan betonimuuria – seurauksena hengenvaarallinen loukkaantuminen ja kuukausien kuntoutus.Suomalaisella sisulla Mika kuitenkin raivasi itsensä takaisin tositoimiin. Hänet nähtiin McLarenissaan jo seuraavan kauden avauskisassa, joka ajettiin jälleen Australiassa, tällä kertaa Melbournen uudella katuradalla.Kotikatsomoihin välittyi tällöin mielikuva hieman varovaisemman oloisesta Häkkisestä, mutta mies itse ei tätä välttämättä allekirjoita.– Totta kai sellainen onnettomuus muuttaa ihmistä, aivan samalla tavalla kuin vakava sairastuminen ketä tahansa. Myös ikä ja kokemus saa ajattelemaan asioita toiselta kantilta, Mika analysoi.Huippuhetkestä toiseenHänen mukaansa on mahdotonta sanoa miten F1-ura olisi jatkunut, jos Adelaiden onnettomuutta ei olisi tapahtunut.Jossittelu on sitä paitsi aina jossittelua – vain tulokset muistetaan. 20 GP-voittoa, 26 paalupaikkaa, 25 kilpailun nopeinta kierrosta sekä vuosien 1998 ja 1999 mestaruudet ynnä hopeatila vuonna 2000 puhuvat puolestaan.Kuten muistetaan, nuo kaikki kolme jännittävää MM-ratkaisua ajettiin Japanin Suzukan radalla, Suomen aikaa varhain aamulla. Hetket ovat jääneet ikuisesti mieleen.Eräs hiuksia nostattanut tilanne nähtiin Belgian Spassa vuonna 2000, missä kertaalleen jo spinnannut Häkkinen ohitti kisan loppuhetkillä yhtä aikaa sekä kierroksella jääneen Ricardo Zontan että johtoasemassa ajaneen Michael Schumacherin. Ohitusta pidetään yhtenä F1-historian huimimmista, ja sitä seurannutta ykköstilaa Mikan makeimpana.Mutta minkä voiton mestari itse nostaa ylitse muiden?– Monaco 1998 oli paras kaikista. Kisaviikonloppu alkaa siellä jo torstaina, ja kun sen sai sunnuntaina päätökseen tuolla tavalla, fiilis oli aivan uskomaton, Mika viittaa ruhtinaskunnan kuuluisaan kisaan, jota hän johti paalulta suvereenisti aina ruutulipulle asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestikilometrit uuvuttivatAlkukaudesta 2001 Schumi karkasi tavoittamattomaan MM-johtoon, ja Häkkisen F1-taival alkoi muutenkin olla jo ehtoopuolella, vaikka sitä ei tuolloin yleisesti tiedettykään.Syksyllä Häkkinen ilmoitti sitten jättävänsä formula ykköset kauden päätteeksi. Tilalle McLareniin istahti nuori suomalaislupaus nimeltään Kimi Räikkönen.Mikä oli lopulta pääsyynä lopettamiseen – vauhtihan näytti edelleen olevan tallella?– Testikilometrien määrä oli niin tolkuton. Kun siihen yhdisti kaiken pr- ja muun oheistoiminnan, jota oli ihan yhtä paljon kuin nykyäänkin, se oli yksinkertaisesti liikaa, Mika valottaa.Testauksen määrä formula ykkösissä on sittemmin rajoitettu miltei olemattomiin. Olisiko Häkkinen jatkanut, jos ajamista olisi ollut lähinnä kisaviikonloppuisin, kuten tänä päivänä? Vastaus on nopea – ja yllättäväkin.– Ehdottomasti olisin, kuuluu pöydän toiselta puolelta ilman epäröintiä.Paluu F1-sarjaan oli silti lähellä: McLaren kosiskeli Mikaa takaisin riveihinsä kaudeksi 2006. Häkkinen harkitsi asiaa vakavasti, mutta päätti kuitenkin jättää tarjouksen väliin. Niinpä tuttua suomalaishymyä ei enää nähty Grand Prix -palkintopallilla.Täysi tuki BottakselleFormula ykkösten jälkeen Häkkinen kilpaili DTM-ratasarjassa vuosina 2005–2007, minkä jälkeen hän ripusti ajohaalarit viimeisen kerran naulaan. Vieläkö mieli palaa radalle?– Ainahan kisaamaan tekisi mieli. En sulje sitä mahdollisuutta edelleenkään pois, mutta se vaatisi uhrauksia ja aikaa. Fysiikkaa pitäisi treenata ja painoa pudottaa, eikä sitä viitsi tehdä yhden kilpailun takia. Pitää myös muistaa, että vaikka ajotaidot ovat tallella, iän myötä reaktiot hidastuvat. Mutta kyllähän se hauskaa olisi!F1-kokemuksiaan hän hyödyntää uusimman suomalaistoivon, Valtteri Bottaksen taustajoukoissa. Mika kun on tukenut nastolalaisen uraa jo pidemmän aikaa.– Uran tuossa vaiheessa on ensiarvoisen tärkeää antaa henkistä tukea, johon kuljettaja voi nojata. Se myös motivoi häntä. Valtterin kausi on edennyt suurenmoisesti, ja olen todella iloinen hänen puolestaan. Hän on tehnyt kovasti töitä ja päässyt hienosti sisään Mercedeksen tiimiin.Bottaksen tavoitteista Mikalla ei ole pienintäkään epäselvyyttä.– Valtteri ei ole mukana sarjassa vain siksi, että hän saa olla formula ykkösissä, vaan hän haluaa voittaa maailmanmestaruuden. Uskon, että tuollaisella asenteella niin myös tapahtuu. Hanaa vaan ja kaasu pohjaan, kyllä se siitä, Mika virnistää tutuksi tulleeseen tapaansa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja