24.11.2021

Moto Guzzi V100 Mandello – Guzzin satavuotisjuhlan kunniaksi täysin uusi malli

Moto Guzzi V100 Mandello

V100 Mandello näyttää lähes nakupyörältä, mutta nerokkaiden ratkaisujen ansiosta se suojaa kuljettajaa lähes yhtä hyvin kuin perinteinen sporttouring-luokan katettu moottoripyörä.

Pieni italialainen moottoripyörävalmistaja Moto Guzzi ei kovin usein esittele täysin uusia malleja, mutta esimerkiksi edellinen suuri uutuus eli kolme vuotta sitten julkistettu seikkailupyörä V85 TT oli erittäin onnistunut ja tasapainoinen kokonaisuus. Guzzin mallit poikkeavat ilahduttavasti valtavirrasta rohkealla muotoilullaan ja erottuvilla värityksillään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Salaisuutena mukautuvat ilmanohjaimet

Vuonna 1921 perustettu Moto Guzzi esittelee nyt kuin 100-vuotisjuhlansa kunniaksi jälleen täysin uuden mallin, jonka mallinimessä vieläpä on tuo maaginen luku sata. V100 Mandello näyttää lähes nakupyörältä, mutta ulkokuori hämää ja ominaisuuksiltaan se vastaa käytännössä sporttouring-luokan pyöriä.

Moto Guzzi V100 Mandello

V100 Mandellon salaisuus on polttoainetankin kylkiin integroidut mukautuvat ilmanohjaimet, jotka vähentävät kuljettajaan kohdistuvaa ajoviimaa. Valmistajan mukaan ne pienentävät ajoviiman vaikutusta jopa 22 prosentilla. Jos tämä ei riitä, niin sähkösäätöistä tuulilasia ylemmäs nostamalla kuljettaja on vieläkin paremmin suojassa. Näin ollen V100 Mandello näyttää kaupunkiajossa ilmanohjainten ollessa ala-asennossaan lähes nakupyörältä, mutta maantiellä ilmanohjaimet ja tuulilasi tarjoavat lähes yhtä hyvän suojan kuin sporttouring-luokan pyörät.

Uuden moottorisukupolven ensimmäinen versio

Moottorina on uuden sukupolven V100, kaksisylinterinen V-moottori, jossa kampiakseli on Guzzille tunnusomaiseen tapaan pyörän pituussuuntainen. Iskutilavuutta nestejäähdytteisessä moottorissa on 1042 kuutiosenttimetriä. Kyseessä on uuden moottoriperheen ensimmäinen malli, josta tullaan jatkossa näkemään eri teho- ja iskutilavuusvariaatioita. Mandellossa moottorin teho on 115 hevosvoimaa ja vääntöä se tarjoaa 105 newtonmetriä. Monilevyisen märkäkytkimen jatkona on kardaaniveto.

Takahaarukka on yksipuoleinen, ja monoiskunvaimennin kiinnittyy pyörän vasemmalle puolelle keventäen näin entisestään pyörän oikeaa kylkiprofiilia. Tankin tilavuudeksi kerrotaan 17,5 litraa ja akseliväli on noin 1485 millimetriä.

Moto Guzzi V100 Mandello

V100 Mandello on samalla ensimmäinen Moto Guzzi, jossa käytetään kuusiakselista liiketunnistinta. Sen avulla pyörän ABS-järjestelmä huomioi sivuttaiskallistuksen, kuten myös säädettävä luistonesto ja keulimisenesto. Kuljettajan valittavia tehokarttoja on kolme ja ajotiloja neljä (Travel, Road, Rain ja Sport). Varustelluimmassa versiossa on Öhlinsin semiaktiivinen Smart EC 2.0 -jousitus, lämpökahvat, quickshifter-vaihdeavustin sekä Bluetooth-yhteensopivuus mittariston ja älypuhelimen välillä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Moto Guzzi

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat