2.1.2021

Nämä automerkit ovat TÜV 2021 -katsastusraportin varmimmat ja vikaherkimmät

TÜV 2021 katsastusraportti vikaherkimmät merkit viat

Arvostetun saksalaisen katsastuskatsauksen pitkäaikainen ykkönen Toyota on menettänyt valta-asemansa, nyt kärjessä jyräävät saksalaismerkit Mercedes-Benzin johdolla. Mutta mitkä automerkit ovat vikaherkkinä listausten hännillä?

Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Kattavatkaan katsastustilastot eivät kerro kaikkea eri automallien laadun välisistä eroista, mutta kun tietopohja on vankka, paljastaa huolellisesti tehty katsastustilasto kuitenkin paljon kiinnostavaa eri automalleista.

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuinen vikaraportti eri ikäryhmien automalleista on arvostettu ja kattava. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen. Raportissa on mukana 228 automallia, joista valtaosa on tuttuja myös Suomen teiltä.

Mitkä automallit ovat nyt kärjessä, mitkä hännillä? Mitkä automallit ja -merkit loistavat vähävikaisuudellaan ja mitkä automallit ovat ongelmakimppuja? Ja miten oma kulkuneuvosi sijoittuu?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkittäviä laatueroja

Tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen hylkäyksen aiheuttavien vikojen perusteella. Tuoreimmassa katsastusraportissa vain yksi japanilainen automalli on sijoittunut kymmenen kärkeen kussakin viidessä ikäryhmässä. Kymmenen vuotta sitten japanilaiset napsivat lukuisia 10-kärjessä sijoituksia kaikissa ikäryhmissä. Raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä.

Automallien 10 kärjessä ja 10 hännillä -listaus erottaa jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat suuria. Merkkikohtainen tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, joten jaossa on 51 kymmenen kärjessä -sijaa ja 50 kymmenen hännillä -sijaa kun kaikki viisi ikäryhmää ovat mukana. Määrä ylittää 50:n rajan, koska jossakin ikäryhmässä oli sijoituksia tasapistein.

Audi selviytyi merkkitaistossa hopealle muun muassa A3:n ansiosta.

Valtikka vaihtui viisi vuotta sitten

Katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota menetti valta-aseman kärjessä viisi vuotta sitten ja ero parhaiden saksalaisten hyväksi on kasvanut. Mercedes-Benz porskuttaa: automerkki uudisti ykköstilansa jo viidennen kerran. Mercedes-Benzillä 17 TOP 10 -sijoitusta, Toyotalla yksi.

Mercedes-Benz on vahvoilla kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä, viisi mersun mallia kymmenen parhaan joukossa, vanhimmastakin ikäryhmästä löytyy kaksi mersun mallia kymmenen kärjessä -listalla.

Audi otti hopeaa (10 TOP 10 -sijoitusta), Porsche ylsi pronssille (7 TOP 10 -sijoitusta). Volkswagen on neljäs (6), BMW, Mazda ja Opel jakavat viidennen sijan (2). Seuraavina ovat aakkosjärjestyksessä Ford, Honda, Hyundai, Mitsubishi ja Toyota (kullakin yksi TOP 10 -sijoitus). Toyotan asema on hiipunut merkittävästi, varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä. TOP 10 -listalla Toyota putosi jaetulle 8. sijalle. Mazda ohitti Toyotan.

Dacia keräsi 10 hännillä -sijoituksia keräsi eniten (15 kappaletta), Renault oli toiseksi huonoin (8). Seuraavina ovat Ford ja Volkswagen (7), Fiat (4), Citroën ja Seat (2). Seuraavina ovat aakkosjärjestyksessä Hyundai, Kia, Mazda, Nissan ja Peugeot (kullakin yksi FLOP 10 -sijoitus).

TÜV katsastusraportti 2021 viat Kangoo
Renault oli sisarmerkkinsä Dacian kanssa merkkitilaston hännillä.

Sama automerkki hännillä ja kärkikahinoissa

Muutama automerkki löytyy sekä TOP 10- että FLOP 10 -listoilta. Tällaisia ovat Ford, Hyundai, Mazda ja Volkswagen. Laatu vaihtelee saman merkin eri mallien ja vuosimallien välillä. Fordin ongelmalapsi on iso tila-auto Ford Galaxy vanhemmissa ikäryhmissä. Volkswagenin murheenkryynejä ovat Volkswagen Passat CC ja Volkswagen Sharan, jotka sijoittuvat heikosti kahdessa eri ikäryhmässä. Mazdan murheenkryyni on Mazda 5 -tila-auto vanhimmassa ikäryhmässä. Hyundai Tucson oli kolmanneksi huonoin vanhimmassa ikäryhmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajetut kilometrit tärkeää tietoa

TÜVin listaus on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Raportin ansioita on, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Mercedes-Benz logo
Mercedes-Benz nousi tilaston kärkeen erityisesti nuorempien autoluokkien menestyksellä.

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä. Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Auto simahtaa tielle useimmiten sähkölaitevian vuoksi. Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä erilaisia kuin katsastuksessa havaitut.

Lisäksi esiintyy myös sellaisia vikoja, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: Auto Bild TÜV-Report 2021 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat