25.10.2022

NamX HUV – mitä yhteistä on vetyautolla ja kaasugrillillä?

NamX HUV vety polttokenno konsepti säiliö patruuna vaihdettava

Näyttävä NAMX HUV panostaa vetyautoon, jonka voi tankata vaihdettavilla säiliöillä. Innostuvatkohan huoltoasemat täyttöpatruunoista?

Ranskalais-marokkolainen New Automotive and Mobility Exploration on tehnyt yhteistyötä italialaisen autoalan monitoimitalo Pininfarinan kanssa. NamX HUV on valmistajan mukaan viisiovinen coupévetycrossover, mutta totta puhuen siinä on ehkä vähän liikaa määritelmää yhdelle autolle.

NamX HUV vety polttokenno konsepti säiliö patruuna vaihdettava

Pariisin autonäyttelyssä nähtiin NamXin lisäksi toinenkin vetystartup, mutta autoilla on toisistaan poikkeavat lähestymistavat. Vetypolttokennoautoissa nähdyn kiinteän vetysäiliön (tai -säiliöiden) lisäksi NamX HUV:issa on kuusi irroitettavaa vetysäiliöitä.

Ajatuksena on, että näitä säiliöitä voisi vaihdella hiukan erään juomahapottimen tai kaasugrillin tapaan: tyhjä säiliö kauppaan, täysi tilalle autoon. Ainakin autonäyttelyn säiliöhyllyjen tasolla idea toimi hyvin, mutta nähtäväksi jää, innostuvatko huoltoasemat vetysäiliöbisneksestä. Toisaalta, vetysäiliöiden vaihtopisteitä on helpompi pystyttää kuin varsinaisia tankkausasemia.

NamX HUV vety polttokenno konsepti säiliö patruuna vaihdettava
Yksi vetysäiliö on otettu irti autosta ja NamX:in suunnittelema vaihtoasemakonsepti näkyy auton takana.

Muuten NamX HUV on tyypillistä nykyaikaa. Toimintamatkaksi täysillä vedyillä kerrotaan 800 kilometriä ja autoon on saatavissa 220-404 kW (300–550 hv) voimalinjat. Kiihdytys 0–100 km/h luonnistuu noin 4,5 sekunnin tahtiin ja huippunopeus on komeat 250 km/h.

NamXin ja Pininfarinan yhteisen vetyauton myynnin arvioidaan alkavan 2025, mutta Hopiumin tapaan autonsa voi varata jo nyt. Jäämme odottamaan.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat