8.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2022 kokonaistilastossa kolme myydyintä automallia olivat kaikki Toyotia. Hauskaa kyllä, niistä jokaisesta löytyy lähes identtinen klooni jonkin toisen japanilaismerkin mallistossa. Tilasto osaa kuitenkin kertoa, ettei Toyotan kloonaaminen ole välttämättä kaupallisesti kovin kannattavaa. Vuosi 2022 ei poikennut useasta edellisestä sen puitteissa, että Toyota Corolla kelpasi suomalaisille jälleen kerran paremmin kuin mikään muu automalli. Viime vuoden aikana maanlaajuisesti (poislukien Ahvenanmaa) myytiin 4 502 Corollaa. Ykköspaikka pysyi, vaikka pudotusta edellisvuoteen oli yli 15 prosenttia. Toiselle sijalle tilastossa pääsi Toyota Yaris, sekin tuntuvalla pudotuksella myyntimäärissä, jotka ylsivät 3 144:ään. Toyota RAV4 puolestaan tiputti Škoda Octavian viidenneksi, nousten itse kolmospaikalle, ennen Volvo XC60:ta, 2 248 kappaleen myyntimäärällään.Myyntitilasto oli siis Toyotan juhlaa, mutta jos pelkkää tuotetta katsotaan, olisi se voinut olla ainakin joiltain osin myös Suzukin ja Mazdan juhlaa. Toyota on lainannut jokaisen myyntikärkensä kumppanimerkeilleen, mutta jotenkin tuntuu, ettei suuri yleisö noteeraa näitä mitenkään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy20 kappaletta: Suzuki SwaceJos merkkiuskollisuus, imagoasiat, ynnä muut mielikuvat siirretään syrjään ja puhutaan pelkästään tuotteesta, pitäisi Suzuki Swacen myyntitilastojen näyttää ihan toisenlaisilta. Vuoden myydyimmän automallin, Toyota Corollan klooni löysi Autoalan tiedotuskeskuksen ensirekisteröintitilaston mukaan vuoden 2022 aikana vaivaiset 20 ostajaa. Edellisvuonna lukema oli sentään vähän kauniimpi, 283 Swacea.Osa karusta lukemasta selittyy toki sillä, että Swace-mallisto on Corolla-mallistoa suppeampi. Sitä myydään vain farmarikorisena (toki Corollan suosituin korimalli), ja ainoastaan pienemmällä, 1,8-litraisella voimanlähteellä. Myös varustetasoja on vähemmän.Swacen keula on hieman erilainen kuin Euroopan-Corollassa. Swacen ylämaski ja logon asettelu muistuttavat joiltain osin GAC-Toyota Levin Sportin (Corollan Kiinassa myytävä versio) keulaa. Muilta osin autot ovat käytännössä lattiasta kattoon identtisiä.123 kappaletta: Mazda 2 HybridMazda kloonasi Toyota Yariksen vasta vuosi sitten maaliskuussa, joten tässä tilastossa ei itse asiassa ole edes mukana koko vuotta. Euroopassa myytävä Mazda 2 Hybrid on lähes täyskaima sen rinnalla myytävän, saman kokoluokan Mazda 2:n kanssa. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin, sillä 2 Hybrid ei ole mitään sukua muille Mazda-malleille.Mazda 2 Hybridin ja tilaston toista paikkaa pitäneen Toyota Yariksen eroavaisuudet rajoittuvat logoihin. Mazda tarjoaa lisäksi Toyotaa vähemmän valinnanvaraa, sillä samaan aikaan pitäisi todellakin yrittää myydä sitä toista Mazda 2:ta. Maahantuojan mukaan viime vuonna kloonimalli peittosi Mazdan oman DJ-korimallin 2:n selvin luvuin, 123 - 14.22 kappaletta: Suzuki AcrossKolmannen tilan haltijan peilikuva ei sekään kovin mairitteleviin myyntimääriin päässyt - ainakin jos sitä vertaa RAV4:n tasan sata kertaa parempaan myyntionneen. 22 kappaleessa on pudotusta edellisvuoden 59 kappaleesta. Selvänä osasyynä RAV4:ää matalampiin myyntilukuihin on se, että Suzuki tarjoaa Acrossia ainoastaan yhtenä versiona, joka on kalliimpi lataushybridi.Suzuki Acrossin eroavaisuudet RAV4 Plug-iniin ovat kosmeettisia, ja eroa on lähinnä keulassa. Acrossin keulaan on lainattu Toyota Wildlanderin ajovalot. Wildlander on GAC-Toyotan Kiinassa valmistama versio muun maailman RAV4:stä. Wildlanderissa on myös hieman erilainen maski ja takavalot, jotka eivät kuitenkaan ole päätyneet Acrossiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyitä varmasti moniaEdellä kuvatussa on kysymys ostokäyttäytymisestä, eikä noin valtavia eroja saman tuotteen myynnissä voi loppuun saakka ikään kuin "järjellä" selittää. Suurin osa selityksestä on kuitenkin silkkaa matematiikkaa, sillä mainitut autothan ovat Toyotan syvää osaamisaluetta, joissa se on betonoinut asemansa, maineensa ja tunnettuutensa. Toyotalla on myös esimerkiksi mainituista merkeistä kattavin myynti- ja huoltoverkosto.Myös käsite nimeltä merkkiuskollisuus selittää ison osan tilastosta. Toyotalla on hyvin merkkiuskolliset asiakkaat, jotka eivät usein, jos koskaan, vaihda merkkiä. Niin ovat myös Suzukilla ja Mazdalla. Toyotalta lainatut etuvetoinen farmari sekä isokokoinen lataushybridimaasturi eivät ole esimerkiksi kompakteista ja omaperäisistä crossovereistaan tunnetun Suzukin asiakkaille sitä mitä he haluavat ja tarvitsevat. Ja jälleen kerran muilta merkeiltä tulevat asiakkaat valitsevat todennäköisimmin Toyotan, edellisessä kappaleessa mainituista syistä.Kaikissa kolmessa esimerkissä on kyse myös valmistajilleen jollain tavalla muusta, kuin myyntivaltin saamisesta "helpolla". Suzuki esimerkiksi tarvitsee Acrossia mallistoonsa sen lataushybridivoimalinjan takia. Tämä laskee Suzukin mallistopäästöjä Euroopassa. Mazda puolestaan kokeilee, kuinka markkinat reagoivat ensimmäiseen laina-Mazdaan Skyactiv-aikakaudella.Tekeekö Solterra oikun tilastoon?Kolmas merkki, jonka kanssa Toyota jakaa Euroopassa tällä hetkellä suoraan henkilöautomallin, on tietysti Subaru. Ehkäpä maailman surullisenkuuluisin sähköautomalli juuri tällä hetkellä on Toyota bZ4X, jonka (lähes, ei kuitenkaan täysin identtinen) sisarmalli Subaru Solterra on. Molemmat ovat valmistajiensa ensimmäiset tuotantosähköautot maailmanmarkkinoilla.Samaisen viime vuodelta kerätyn ensirekisteröintitilaston mukaan Toyotan ja Subarun erot ovat olleet pienemmät kuin mitä edellä esiteltyjen kohdalla oli. Jos bZ4X:ää myytiin 153 kappaletta, löysi Solterra 23 ostajaa. Vaikka ero on iso ja tilastopohjaa toistaiseksi vähän, on se suhteessa paljon pienempi kuin esimerkiksi Corollalla ja Swacella. Pitää myös ottaa huomioon, että Toyota myy myös merkkinä huomattavasti Subarua paremmin. Molempien sähkömallien myyntiä haittasivat erilaiset ongelmat, joista voi lukea tarkemmin esimerkiksi täältä.Subarulla voi kuitenkin olla jopa ihan hyvät saumat kilpailla Solterralla bZ4X:ää vastaan. Korkean maavaran seikkailuhenkisenä autona Solterra on Subarulle ominta alaa, ja sen puolesta se kelpaa hyvin sähköön vaihtaville Subaru-asiakkaille. Solterra voi kiinnostaa myös muilta astetta pienemmän volyymin japanilaismerkeiltä tulevia asiakkaita nimenomaan sähköisyytensä kautta. On niin ikään mahdollista, että Solterra - vaikka onkin teknisesti sama auto - voi nyt tavallaan hyötyä bZ4X:n nimen ympärille kerääntyneestä mainehaitasta. Subaru on myös esittellyt ja markkinoinut Solterraa eri otteella kuin esimerkiksi Suzuki Acrossiaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Toyota, Mazda, Suzuki, Subaru Kuvat: valmistajat, Moottorin arkistoLisää aiheestaNimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Nimi muutettu: Toyota GR86, Subaru BRZ, 10-vuotisjuhlamallit ja kadonnut sisar Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Nimi muutettu: Japanissa Toyota Camryn saa myös Daihatsuna hieman paremmalla jälleenmyyntiarvollaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä