8.3.2023

Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan?

Vuoden 2022 kokonaistilastossa kolme myydyintä automallia olivat kaikki Toyotia. Hauskaa kyllä, niistä jokaisesta löytyy lähes identtinen klooni jonkin toisen japanilaismerkin mallistossa. Tilasto osaa kuitenkin kertoa, ettei Toyotan kloonaaminen ole välttämättä kaupallisesti kovin kannattavaa.

Vuosi 2022 ei poikennut useasta edellisestä sen puitteissa, että Toyota Corolla kelpasi suomalaisille jälleen kerran paremmin kuin mikään muu automalli. Viime vuoden aikana maanlaajuisesti (poislukien Ahvenanmaa) myytiin 4 502 Corollaa. Ykköspaikka pysyi, vaikka pudotusta edellisvuoteen oli yli 15 prosenttia. Toiselle sijalle tilastossa pääsi Toyota Yaris, sekin tuntuvalla pudotuksella myyntimäärissä, jotka ylsivät  3 144:ään. Toyota RAV4 puolestaan tiputti Škoda Octavian viidenneksi, nousten itse kolmospaikalle, ennen Volvo XC60:ta, 2 248 kappaleen myyntimäärällään.

Suzuki Swace

Myyntitilasto oli siis Toyotan juhlaa, mutta jos pelkkää tuotetta katsotaan, olisi se voinut olla ainakin joiltain osin myös Suzukin ja Mazdan juhlaa. Toyota on lainannut jokaisen myyntikärkensä kumppanimerkeilleen, mutta jotenkin tuntuu, ettei suuri yleisö noteeraa näitä mitenkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

20 kappaletta: Suzuki Swace

Jos merkkiuskollisuus, imagoasiat, ynnä muut mielikuvat siirretään syrjään ja puhutaan pelkästään tuotteesta, pitäisi Suzuki Swacen myyntitilastojen näyttää ihan toisenlaisilta. Vuoden myydyimmän automallin, Toyota Corollan klooni löysi Autoalan tiedotuskeskuksen ensirekisteröintitilaston mukaan vuoden 2022 aikana vaivaiset 20 ostajaa. Edellisvuonna lukema oli sentään vähän kauniimpi, 283 Swacea.

Suzuki Swace side

Osa karusta lukemasta selittyy toki sillä, että Swace-mallisto on Corolla-mallistoa suppeampi. Sitä myydään vain farmarikorisena (toki Corollan suosituin korimalli), ja ainoastaan pienemmällä, 1,8-litraisella voimanlähteellä. Myös varustetasoja on vähemmän.

Suzuki Swace

Swacen keula on hieman erilainen kuin Euroopan-Corollassa. Swacen ylämaski ja logon asettelu muistuttavat joiltain osin GAC-Toyota Levin Sportin (Corollan Kiinassa myytävä versio) keulaa. Muilta osin autot ovat käytännössä lattiasta kattoon identtisiä.

Suzuki Swace

123 kappaletta: Mazda 2 Hybrid

Mazda kloonasi Toyota Yariksen vasta vuosi sitten maaliskuussa, joten tässä tilastossa ei itse asiassa ole edes mukana koko vuotta. Euroopassa myytävä Mazda 2 Hybrid on lähes täyskaima sen rinnalla myytävän, saman kokoluokan Mazda 2:n kanssa. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin, sillä 2 Hybrid ei ole mitään sukua muille Mazda-malleille.

Mazda2 Hybrid

Mazda 2 Hybridin ja tilaston toista paikkaa pitäneen Toyota Yariksen eroavaisuudet rajoittuvat logoihin. Mazda tarjoaa lisäksi Toyotaa vähemmän valinnanvaraa, sillä samaan aikaan pitäisi todellakin yrittää myydä sitä toista Mazda 2:ta. Maahantuojan mukaan viime vuonna kloonimalli peittosi Mazdan oman DJ-korimallin 2:n selvin luvuin, 123 - 14.

Mazda 2 Hybrid

22 kappaletta: Suzuki Across

Kolmannen tilan haltijan peilikuva ei sekään kovin mairitteleviin myyntimääriin päässyt - ainakin jos sitä vertaa RAV4:n tasan sata kertaa parempaan myyntionneen. 22 kappaleessa on pudotusta edellisvuoden 59 kappaleesta. Selvänä osasyynä RAV4:ää matalampiin myyntilukuihin on se, että Suzuki tarjoaa Acrossia ainoastaan yhtenä versiona, joka on kalliimpi lataushybridi.

Suzuki Acrossin eroavaisuudet RAV4 Plug-iniin ovat kosmeettisia, ja eroa on lähinnä keulassa. Acrossin keulaan on lainattu Toyota Wildlanderin ajovalot. Wildlander on GAC-Toyotan Kiinassa valmistama versio muun maailman RAV4:stä. Wildlanderissa on myös hieman erilainen maski ja takavalot, jotka eivät kuitenkaan ole päätyneet Acrossiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syitä varmasti monia

Edellä kuvatussa on kysymys ostokäyttäytymisestä, eikä noin valtavia eroja saman tuotteen myynnissä voi loppuun saakka ikään kuin "järjellä" selittää. Suurin osa selityksestä on kuitenkin silkkaa matematiikkaa, sillä mainitut autothan ovat Toyotan syvää osaamisaluetta, joissa se on betonoinut asemansa, maineensa ja tunnettuutensa. Toyotalla on myös esimerkiksi mainituista merkeistä kattavin myynti- ja huoltoverkosto.

Suzuki Swace interior

Myös käsite nimeltä merkkiuskollisuus selittää ison osan tilastosta. Toyotalla on hyvin merkkiuskolliset asiakkaat, jotka eivät usein, jos koskaan, vaihda merkkiä. Niin ovat myös Suzukilla ja Mazdalla. Toyotalta lainatut etuvetoinen farmari sekä isokokoinen lataushybridimaasturi eivät ole esimerkiksi kompakteista ja omaperäisistä crossovereistaan tunnetun Suzukin asiakkaille sitä mitä he haluavat ja tarvitsevat. Ja jälleen kerran muilta merkeiltä tulevat asiakkaat valitsevat todennäköisimmin Toyotan, edellisessä kappaleessa mainituista syistä.

Kaikissa kolmessa esimerkissä on kyse myös valmistajilleen jollain tavalla muusta, kuin myyntivaltin saamisesta "helpolla". Suzuki esimerkiksi tarvitsee Acrossia mallistoonsa sen lataushybridivoimalinjan takia. Tämä laskee Suzukin mallistopäästöjä Euroopassa. Mazda puolestaan kokeilee, kuinka markkinat reagoivat ensimmäiseen laina-Mazdaan Skyactiv-aikakaudella.

Tekeekö Solterra oikun tilastoon?

Kolmas merkki, jonka kanssa Toyota jakaa Euroopassa tällä hetkellä suoraan henkilöautomallin, on tietysti Subaru. Ehkäpä maailman surullisenkuuluisin sähköautomalli juuri tällä hetkellä on Toyota bZ4X, jonka (lähes, ei kuitenkaan täysin identtinen) sisarmalli Subaru Solterra on. Molemmat ovat valmistajiensa ensimmäiset tuotantosähköautot maailmanmarkkinoilla.

Subaru Solterra

Samaisen viime vuodelta kerätyn ensirekisteröintitilaston mukaan Toyotan ja Subarun erot ovat olleet pienemmät kuin mitä edellä esiteltyjen kohdalla oli. Jos bZ4X:ää myytiin 153 kappaletta, löysi Solterra 23 ostajaa. Vaikka ero on iso ja tilastopohjaa toistaiseksi vähän, on se suhteessa paljon pienempi kuin esimerkiksi Corollalla ja Swacella. Pitää myös ottaa huomioon, että Toyota myy myös merkkinä huomattavasti Subarua paremmin. Molempien sähkömallien myyntiä haittasivat erilaiset ongelmat, joista voi lukea tarkemmin esimerkiksi täältä.

Subarulla voi kuitenkin olla jopa ihan hyvät saumat kilpailla Solterralla bZ4X:ää vastaan. Korkean maavaran seikkailuhenkisenä autona Solterra on Subarulle ominta alaa, ja sen puolesta se kelpaa hyvin sähköön vaihtaville Subaru-asiakkaille. Solterra voi kiinnostaa myös muilta astetta pienemmän volyymin japanilaismerkeiltä tulevia asiakkaita nimenomaan sähköisyytensä kautta. On niin ikään mahdollista, että Solterra - vaikka onkin teknisesti sama auto - voi nyt tavallaan hyötyä bZ4X:n nimen ympärille kerääntyneestä mainehaitasta. Subaru on myös esittellyt ja markkinoinut Solterraa eri otteella kuin esimerkiksi Suzuki Acrossiaan.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Toyota, Mazda, Suzuki, Subaru Kuvat: valmistajat, Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat