27.10.2025

Nopeusrajoitukset alenevat taas – mutta 120 km/h voi jatkua jopa marraskuun

Kuva Väylävirasto

Kuluva viikko tuo maanteille jälleen talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset.

Se, milloin tarkalleen missäkin liikenneympäristössä talven nopeusrajoitukset vaihtuvat on paikallisten Ely-keskusten päätösvallassa. Väyläviraston mukaan alennetut rajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta, kun siirrytään vuoden pimeimpään aikaan, vaikkei varsinaista talvikeliä vielä kaikkialla olisikaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

70 tai 80 km/h

Rajoitusten pääasiallinen vaihtopäivän on keskiviikko 29.10., mutta viimeistään rajoitukset vaihdetaan perjantaina 31.10. Nopeusrajoitusmerkkien vaihdot voi aloittaa jo maanantaina 27.10, jos paikalliset olosuhteet sitä edellyttävät.

Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.

120 km/h jopa marraskuun

Viime vuosien tapaan Fintraffic voi kuitenkin käyttää vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä 120 km/h -rajoitusta aina marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sekä tiekohtainen nopeusrajoitus sen sallivat.

– Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin. Esimerkiksi sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan maanteillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta taustoittaa.

Kesäajan päättymisen jälkeen suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeällä, ja siksi talvikauden nopeusrajoituksiin siirrytään lokakuun lopussa, vaikka varsinaiset talvikelit antaisivatkin vielä odottaa itseään.

Jos pimeyteen yhdistetään vielä vesi- tai räntäsade, voi näkyvyys olla ajoittain erittäin huono, jolloin muita tielläliikkujia, kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä, on vaikeampi erottaa.

Ajokelit voivat vaihdella nopeastikin, kuten esimerkiksi kävi lauantaiaamuna 18.10. Lahden moottoritiellä. Merkittäviä tekijöitä kymmenien autojen kolarin taustalla olivat tielle laskeutunut sumu, liukas tienpinta ja kesärenkaat. Kelitietoja ja varoituksia voi tarkastaa ennakolta Ilmatieteen laitoksen kotisivuilta.

Väyläviraston tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen toteaa, että alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllättävissäkin tilanteissa.

–  Suurin sallittu nopeus ei useinkaan ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, etenkään talvikaudella.

Huhtikuu tuo normaalit rajoitukset

Autoilijoille koittavat normaalit nopeusrajoitukset tyypillisesti huhtikuun alkupuolella, kun päivät pitenevät ja ajokelit paranevat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Eikö vihdoin olisi aika luopua tästä Suomen ainutlaatuisesta systeemistä?

    1. Onko laskettu kuinka kalliiksi alennetut nopeudet tulevat, koska pitemmät matka-ajat aiheuttavat merkittävät yhteiskuntataloudelliset kustannukset talvirajoitusaikana? Voisi arvioida kustannusten olevan useita satoja miljoonia euroa/talvirajoituskausi.

    2. Laajaa talvirajoitussysteemiä ei ole muissakaan maissa, ei edes Ruotsissa, jossa saa ajaa läpi vuoden 120, 110, 100 tai 90 km/h tiestä riippuen. Ei Suomi ole sen ”vaarallisempi” kuin Ruotsikaan.

    3. En usko aika vanhoihin ja usein tarkoitushakuisiin ”tutkimuksiin”, joiden mukaan talvirajoitukset estäisivät muutamia vakavia liikenneonnettomuuksia vuosittain.

    4. Merkittävää joukkoa meistä henkilöautoilijoista harmittaa talvirajoitukset etenkin hyvissä ajo-olosuhteissa. Huonoissa olosuhteissa edellytetään muutenkin nopeuden laskemista ja fiksu autoilija näin tekeekin, myös kesäaikaan. Yhteiskunnan holhous tulisi lopettaa tässäkin asiassa ja antaa lisää vastuuta henkilöautoa käyttäville myös talvisaikoina!

    5. Autojen liikenneturvallisuus paranee koko ajan, vaikka autokannan uusiutuminen Suomessa onkin aivan liian hidasta johtuen autoverosta polttomoottoriautoilla ja sähköautojen liian korkeista hinnoista. Autoveroahan ei ole esim. Saksassa ja Ruotsissa.

    Lainaus Autoliiton nettisivuilta:
    ”Nopeusrajoitusten liikenneturvallisuushyödyt olisivat kansantaloudellisiin kustannuksiin nähden kyseenalaisia. Esimerkinomaisesti mainittakoon, että jos 60–120 km/h rajoitusalueilla alennettaisiin ajonopeuksia 10 % (oletuksella, että nyt nopeudet olisivat rajoituksen mukaisia), lisäisi se matka-aikoja 25 500 työvuodella, mikä suomalaisten keskimääräisinä kuukausiansioina laskettuna tarkoittaa noin 1,1 mrd. € kustannuksia. (Vuoden 2019 liikennemäärät).
    Parhaat tavat parantaa liikenneturvallisuutta ovat ajoneuvokannan uudistaminen ja tieverkon parantaminen. ”

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat