13.8.2016 Liikenne Norja sähköautoistuu, Suomi tarpoo kaukana perässä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suomi on sähköautoilun takapajula muihin Pohjoismaihin – etenkin Norjaan – verrattuna. Euroopan johtava sähköautomaa paljastuu katukuvasta. Keskisen Norjan Trondheimissa kaduilla vilahtaa ohi tämän tästä EL-rekisteritunnuksin varustettuja Leafeja, Tesloja ja muita sähköautoja. Myös ladattavia hybridejä kuten Mitsubishin Outlandereita ja Toyotan Priuksia näkyy tiuhaan – monelle ladattava hybridi on välivaihe sähköautoiluun. Kadunvarsilla on tiuhaan latauspaikkoja ja niiden veiressä pysäköintikylttejä, jotka sallivat sähköautoille kolmen tunnin ilmaisen pysäköinnin. Vaikka sähköauton ja sen akkujen valmistus syövät luonnonvaroja, on se ajossa päästötön. Norjassa ekologisen omatunnon tyynnyttely on tehty helpoksi, sillä sähköauton voi hankkia valtion vahvasti tukemana. Norjalaisen autoilijan hiilijalanjälkea pienentää sekin, että sähköä tuotetaan vesivoimalla. Valtiolla on varaa tukiohjelmiin, saahan se mittavat tulot öljyn myynnistä ulkomaille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suosio laimeata Sähköautojen suosio Suomessa on vielä verraten vaatimatonta. Meillä sähköautojen leviämisen esteitä on kolme: tyyris hinta, vaatimaton toimintamatka ja harva pikalatausverkosto. Sähköautojen valikoimakin on vielä vaatimaton. Trafin tuoreiden liikennekäyttötietojen mukaan Suomen teillä liikkuu 707 sähköautoa. Suosituimpia ovat ylellinen ja hintava Tesla sekä viiden hengen käyttöauto Leaf. Muut automerkit ja -mallit tulevat kaukana takana. Vuosina 2013–2015 ensirekisteröintiin yhteensä 182 Nissan Leafia ja 242 Teslaa. Vuoden 2016 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana kaksikon kisa on ollut tasapäistä, rekisteröintiluvuin 54 Nissan Leafia, 49 Teslaa. Kaksitoista suosituinta sähköautoa ovat Tesla Model S (289 autoa), Nissan Leaf (274), Think City (19), Volkswagen e-Golf (17), Citroën C-Zero (12), Nissan e-NV200 (11), Mitsubishi i-MiEV (10), Peugeot iOn (10), Volkswagen e-Up! (10), Mercedes-Benz B Electric Drive (8), Tesla S 85 (6) ja Ford Focus Electric (5). Toimintamatka kasvoi Nissan Leaf on maailmanlaajuisesti ollut kaikkien aikojen myydyin sähköauto. Leafia myydään neljällä mantereella ja 43 maassa. Euroopan teillä liikkuu yli 50 000 Leafia. Nissan esitteli alkuvuodesta aiempaa kyvykkäämmän Leafin, jonka luvattu toimintamatka yhdellä latauksella on kasvanut 250 kilometriin. Valmistaja ja maahantuoja uskovat kohentuneiden kykyjen ponkaisevan mallin uuteen nousuun. Kilpailu kovenee Nissanilla uskotaan, että tulevaisuus on sähköautojen. Nissan Nordic Europen viestintäjohtaja Marina Maneas Bakkum kertoo, että Nissanin arvion mukaan vuonna 2020 maailman teillä on lähes 950 000 sähköautoa. Se edellyttää autonvalmistajilta sitä, että myös ne ovat mukana taloudellisesti mahdollistamassa pikalatauspaikkojen lisäämistä. Leafin asema tulee tukaloitumaan kilpailijoiden saadessa uudet sähköautonsa tarjolle. – Tiedämme hyvin, että ensi vuonna monilta kilpailijoiltamme tulee uutuusmalleja. Emme saa jäädä kehityksessä paikoillemme, Marina Maneas Bakkum linjaa. Päättäväisestä tavoitteesta huolimatta hänellä ei ole kertoa uutisia: mikä on seuraava sähkö-Nissan ja koska se tulee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harva pikalatausverkko Leafille sopivia pikalatauspaikkoja (chademo-standardi) on Japanissa jo yli 5 000, mutta Euroopassa vasta hieman yli 2 000. Japanin tiheästi asutuilla ja autoistuneilla seuduilla voi olettaa sähköautoilun suosion jatkavan kasvua, onhan maassa nykyisin enemmän sähköautojen latauspaikkoja kuin perinteisiä bensiini-asemia (40 000 / 36 000). Suomen pikalatauspaikkojen määrän kasvu on ollut tahmeata, jos vertaa muihin Pohjoismaihin. Chademo-latauspaikkoja oli Norjassa vuonna 2011 vasta kolme, vuonna 2013 jo 70 ja nyttemmin lähes neljäsataa. Ruotsissa latauspaikkoja on jo 166 ja Tanskassa 107, Suomessa puolensataa. Leafin voi Suomessa pikaladata esimerkiksi ABC-liikenneasemilla tai monien isojen kauppakeskusten pysäköintihalleissa. Nämä pikalatauspaikat keskittyvät eteläiseen Suomeen. Viiden tunnin lataus Leafin lataus täyteen vie pikalatauksella (chademo-standardi) puolisen tuntia. Leafinsa saa toki täysladattua kotioloissakin, yön yli latauksella. Leafin mukana tulee yksi latauskaapeli tavalliseen verkkovirtapistorasiaan ja Mode 3 -latauskaapeli julkisia latausasemia varten. Jos pihan autokatoksen pistokkeen takana on riittävästi väkevyyttä eli 32 amppeeria, hoituu täyteen lataus viidessä tunnissa (Leaf 30 kWh, 6,6 kW:n laturilla). Mikäli taloyhtiöllä ei ole luovuttaa käyttöön kuin 16 ampeeria, kaksinkertaistuu myös latausaika kymmeniseen tuntiin. Varsinkin omakotiasujia voi kiinnostaa hankkia kotilatausjärjestelmä, joka ei ole kovin tyyris. Nissanin sähköautospesialisti Ali-Tuomas Vuoren mukaan laitteiden hintahaitari on 1 000–2 000 euroa, jonka päälle tulevat toki sähköasennuksen kulut. Kaupungissa kotonaan Sähköauto on omimmillaan kaupunki- ja taajama-ajossa, jossa ei kerry valtavia kilometrimatkoja. Päästöttömyys hivelee omaatuntoa ja edistyksellınen autovalinta kasvattaa sosiaali-ekologista pääomaa. Lähes äänetön ja kerkeästi kiihtyvä sähköauto on erittäin mukava ruuhkissa, etenkin jos jarrutusenergian talteenotolla voi kehrätä ajon aikana lisää sähköajokilometrejä. Nykyisten sähköautojen kuten Leafin käyttö käy vaivattomaksi, jos lataus onnistuu kotona yön yli. Ja jos perillä työ-, opiskelu-, asiointi- tai harrastuspaikassa voi kätevästi jättää auton lataukseen, voi valtaosan arjen ajotarpeista kattaa sähkön voimin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hintaeroa pikkuauton verran Suomen sähköautoistuminen tulee kaukaa takamatkalta Pohjoismaisittain vertailtuna. Suomessa on myyty sähköautoja sitten vuoden 2011 vain 0,8 prosentin verran Pohjoismaisesta sähköautojen kokonaismyynnistä, joka on 85 000 autoa. Pohjoismaiset kanssa-autoilijat myös saavat sähköautonsa edullisemmin: Nissan Leaf (30 kWh Acenta) maksaa Suomessa 40 060 euroa, Tanskassa 38 110 euroa, Ruotsissa 33 900 euroa ja Norjassa 26 100 euroa. Hintaeroa Suomen ja Norjan välillä on siis 13 960 euroa – pikkuauton verran. Houkuttimia odotellessa Pohjoismaista mittavimmat verohyödyt saa Norjassa, jossa esimerkiksi sähköauton vuotuinen vero on kymmenesosa siitä, mitä perinteisen polttomoottoriauton verotus, taustoittaa vanhempi tutkimusinsinööri Erik Figenbaum, joka työskentelee Oslossa Liikenteen talouden instituutissa. Sähköautoilijat vapautettiin Norjassa tietulleista jo vuonna 1997. – Etu on merkittävä, sillä Norjassa on tiuha tietullitiestö, Figenbaum kertoo. Ilmainen pysäköinti on ollut käytössä vuodesta 1998 ja oikeus ajaa bussikaistoilla vuodesta 2003. Alennukset sähköautojen lauttamaksuista otettiin vuonomaassa käyttöön vuonna 2009. Yrityskäyttö merkittävää Yritysten autolinjaukset ovat sähköautojen leviämisen alkutaipaleella merkittävä tekijä. Sähköautoja hankitaan Suomessa yritysille niiden kykyjen vuoksi ja imagosyistä. Esimerkiksi Pohjolan Liikenne osti vastikään 10 Nissan Leafia varikkokäyttöön. Linja-autoyhtiöllä on nyt 21 Leafia. Yhtiöllä on 550 linja-autoa ja tuhatkunta työntekijää, joista suurin osa on linja-autonkuljettajia. – Sähköautot ovat luonteva valinta. Auto palaa varikolle omaan latausasemaansa, josta uusi kuljettaja saa sen kätevästi. Turhia ajokilometrejä ei pääse syntymään, toimitusjohtaja Heikki Alanko Pohjolan Liikenteeltä kertoo. Yritysten hanakkuus vaihtaa polttomoottorista kalustoa sähköautoihin on Suomen kokoisilla automarkkinoilla erityisen merkittävää. Yritysten autovalinnat voivat olla ratkaiseva piristysruske, joka kasvattaa sähköautokantaa sekä lisää niiden näkyvyyttä katukuvassa. Näkyvyys taas voi lisätä ihmisten kiinnostusta sähköautoja kohtaan. Sähköautoja löytyy nykyisin myös vuokrattaviksi. Yrityskäytön lisääntyminen synnyttää luontaista painetta lisätä pikalatauspaikkoja. Kyse on toinen toistaan ruokkivasta ilmiöstä. Sähköautot eivät ota Suomessa levitäkseen ennen kuin niiden hinta on kohdillaan, sähköajon toimintamatka on riittävä ja latauspaikkoja on rutkasti nykyistä enemmän. Ja siihen menee vielä aikaa. Teksti ja kuvat Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan