5.3.2024

Nyt se varmistui – tässä on Suomen MM-rallin reitti tulevana kesänä!

Suomen MM-rallin reitti 2024 julkistettiin juhlallisin menoin AKK Sportsin järjestämässä tilaisuudessa. Paikalla oli tukku kotimaisia kärkinimiä WRC2-luokasta.

Klassikkoerikoiskokeita riittää tämän vuoden rallireitille ennätyspaljon. Mikäli rallin juonenkäänteet ovat reitistä kiinni, säilyy jännitys aivan viimeisille metreille asti.

Viime vuodesta reitti on muuttunut 61 prosenttia. Uusia erikoiskokeita (ei käytössä vuoden 1997 jälkeen) on 12 prosentin verran ja EK-kilometrejä kaikkiaan 305.

Reitti julkistettiin tiistaina pienimuotoisessa mediatapahtumassa, jossa paikan päällä oli myös tukku kotimaisia huippukuljettajia, sekä rallin MM-sarjan promoottorin puolesta Peter Thul.

Lauri Joona ja Janni Hussi kuuluvat WRC2-luokan seuratuimpiin suomalaiskaksikoihin. Parivaljakon kilpailukausi alkoi Ruotsin MM-rallilla helmikuussa ja käsittää useita osakilpailuja Skodan ratissa.

Rallin seuratuimpiin pareihin kuuluu Lauri Joona ja kartanlukija Janni Hussi. Kaksikko kiertää WRC2-luokan ralleja kuluvalla kaudella, ja vaikka kisaohjelma on vielä pitkälti auki, sisältyy siihen varmuudella kotikisa elokuun ensimmäisenä viikonloppuna.

-Totta kai on mielenkiintoista nähdä, millainen reitti on. Se ei ole ikinä ollut huono. Kotikisa on sellainen vuoden kohokohta, Joona vahvistaa.

Hussi nousi ennätysnopeasti lajin huipulle, sillä uraa rallin parissa on takana vasta puolitoista vuotta. Viime kaudella Hussi kiersi ralleja Heikki Kovalaisen kartturina Suomessa, mutta tekee nyt uraa Joonan vierellä MM-sarjassa.

Jyväskylän reitille parivaljakko suuntaa hyvin valmistautuneena.

-Nyt alamme vertailla reittiä viime vuoden erikoiskokeisiin. ”Late” on hyvin pedantti kuski ja tekee itse paljon asioita. Pidämme yhdessä huolta siitä, että paketti on tuossa noin, täydentää Hussi sormenpäitään yhteen puristaen.

Suomen MM-rallin reitti 2024 julkistettiin juhlallisin menoin AKK Sportsin järjestämässä tilaisuudessa. Paikalla oli tukku kotimaisia kärkinimiä WRC2-luokasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rallin hienoimpia mutkia

Torstai-iltana päästään liikkeelle perinteisissä Harjun maisemissa, Jyväskylän ytimessä. Hyundai-kuljettaja Teemu Suniselle kyseinen vaihtoehto sopii mainiosti.

-Ainahan se lähtö jännittää tosi paljon. Ensimmäinen vasuri kun selvitään, niin siitä alkaa hieno osuus. Ylämäessä on järkyttävä määrä ihmisiä, ja se käännös soralle on rallin hienoimpia mutkia fiilispohjalta. Harjulla on muutama haastava jarrutus ja kiven kierto, sekä hidastetöyssy, joka hieman vaikeuttaa jarruttamista, Suninen analysoi.

Toyotalla WRC2-luokan ralleja kiertää Roope Korhonen, joka voitti viime vuonna WRC3-luokan mestaruuden, ja otti täksi kaudeksi loikan ylöspäin.

Kotiseutuetu on Korhoselle todellinen, sillä mies on kotoisin rallireitin varrelta.

-Aika hyvältä näyttää reitti, varsinkin näin laukaalaisena. Saarikas (EK3/7) on aivan uusi pätkä Äänekosken suunnalla. Myhinpää on tosi hieno ja kovavauhtinen pätkä, ja Ruuhimäessä päästään taas hyppimään uudestaan Shakedownin jälkeen, tuumaili Korhonen perjantain erikoiskokeita puntaroidessaan.

Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen starttaavat Suomen MM-rallin reitille Hyundain Rally2-autolla. Lindholm iloitsee erityisesti Ouninpohjan erikoiskokeesta, jolle hän pääsee nyt toistamiseen.

CHL Sport Auto -tiimin ajattamana Hyundailla kilpailee WRC2-luokassa Emil Lindholm, jolle maistuu erityisesti kaikkien erikoiskokeiden äitinä ja isänä tunnettu Ouninpohja.

Lindholm pääsi Ounin maisemiin ensimmäisen kerran vuonna 2017.

-Ouninpohja on nyt vihdoin se, mitä itse odotan. Pääsen ajamaan sen ajamaan nyt toistamiseen. Erityisesti keltaisen talon ympäristöä ja sitä osuutta odotan.

Kisan päätöspäivän reitti sijoittuu Sahloinen-Moksin ja Laajavuoren erikoiskokeen maisemiin. Ralli päättyy Laajavuoren erikoiskokeeseen, joka toimi vastaavassa roolissa viimeksi vuonna 2011.

Esapekka Lapin kartanlukijalle Janne Fermille uusi reitti ja kisan huipentuminen perinteisissä jyväskyläläismaisemissa oli mieluisa yllätys.

-Laajavuori Powerina on hieno juttu. Moni sanoo, ettei se ole oikea pätkä, mutta kaikki ne on ajettava kuitenkin. Tänne on mahdollisuus saada paljon yleisöä, joten tämä on erittäin hyvä juttu, kiitteli Ferm.

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen on odottavissa tunnelmissa, sillä vasta h-hetki tuo julki reitin todellisen onnistumisen.

-Jännittää, millaisia kommentteja faneilta tulee, sillä he eivät vielä tiedä, mitä olemme tehneet. Muiden kanssa asioista on jo keskusteltu. Sitten tietysti jänskättää, mitä se on sitten elokuussa – mitä nämä kaverit sanovat silloin, Tarkiainen viittasi kohti kuljettajia.

Secto Rally Finlandin reitti 2024

Keskiviikko 31.7.2024

  • Lähtöseremonia, Jyväskylän satama 19:00

Torstai 1.8.2024

  • Testi-EK, Ruuhimäki 10:01
  • EK 1 Harju 1 (3,48 km) 19:05
  • Huolto A Paviljonki (15 min, flexi) 19:40

Perjantai 2.8.2024

  • EK 2 Laukaa 1 (18 km) 8:13
  • EK 3 Saarikas 1 (15,5 km) 9:20
  • EK 4 Myhinpää 1 (15,51 km) 10:35
  • EK 5 Ruuhimäki 1 (7,76 km) 12:05
  • Huolto B Paviljonki (40 min) 13:27
  • EK 6 Laukaa 2 (18 km) 15:10
  • EK 7 Saarikas 2 (15,5 km) 16:17
  • EK 8 Myhinpää 2 (15,51 km) 17:32
  • EK 9 Ruuhimäki 2 (7,76 km) 19:05
  • EK 10 Harju 2    (2,01 km) 20:05
  • Huolto C Paviljonki (45 min, flexi) 20:40

Lauantai 3.8.2024

  • EK 11 Västilä 1 (18,94 km) 9:05
  • EK 12 Päijälä 1 (20,19 km) 10:05
  • EK 13 Ouninpohja 1 (33 km) 11:05
  • Huolto D Paviljonki (40 min) 13:10
  • EK 14 Västilä 2 (18,94 km) 15:35
  • EK 15 Päijälä 2 (20,19 km) 16:35
  • EK 16 Ouninpohja 2 (33 km) 17:35
  • Huolto E Paviljonki (45 min, flexi) 19:30

Sunnuntai 4.8.2024

  • EK 17 Sahloinen-Moksi 1 (14,4 km) 8:55
  • EK 18 Laajavuori 1 (4,19 km) 10:05
  • EK 19 Sahloinen-Moksi 2 (14,4 km) 11:17
  • EK 20 Laajavuori 2 (Wolf Power Stage) (8,53 km) 13:15

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Luetuimmat