21.7.2022

Opel poistaa Insignian tuotannosta, sulkien näin viimeisenkin siteensä General Motorsiin

Opel_Insignia_2020-3

Insignian korvaaja nähdään myöhemmin sähköiselle alustalle rakennettuna. Nyt Opel keskittyy muun muassa Astraan ja sen farmariversioon.

Opel toimi vuosina 1929 - 2017 General Motorsin alaisuudessa, ennen siirtymistään mullistavasti silloiselle PSA-konsernille Ranskaan. Nyt, kun PSA ja FCA ovat yhdistyneet jättikonserni Stellantikseksi, toimii Opel osana sitä.

Ensimmäisen polven Insigniaa, Insignia A:ta, valmistettiin vuosina 2008 - 2017. Kuvassa viistoperämalli vuoden 2014 ilmeellä. Opelin lippulaivamallin ominaisuudessa Insignia A korvasi ikääntyneen Vectra C:n. 

PSA:lle siirtymisestä aina tämän vuoden lopulle asti Opelin eräänlaisena lippulaivamallina on toiminut GM-yhteistyössä suunniteltu Insignia, joka on siis Opelin viimeinen linkki historiansa pitkäaikaisimpaan, lähes 90-vuotiseen emokonserniin.

Insignia B:n tuotantoaika on jäämässä A:ta lyhyemmäksi. Kuvassa urheiluhenkiseksi verhottu GSi-malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisaruksista viimeinen

General Motors on tunnetusti taitava kierrättämään tiettyjä automalleja ympäri maailmaa vaihtamalla usein pelkät logot ja kenties päivittämällä varustelua kulloisenkin maan tai maanosan tarpeiden mukaan. Myös Opel Insignia on 14 vuoden aikana nähnyt maailmaa.

Buick Regal
Buick Regal TourX oli Insignia Country Tourerin amerikkalaisversio.

Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa Insingia taipui Buickin profiilin mukaisesti hyvin varusteltuna nimelle Regal. Regalin tuotanto päättyi kaksi vuotta sitten, samoihin aikoihin, kuin GM päätti yleisön pyynnöstä huolimatta lakkauttaa australialaismerkki Holdenin. Holdenin mallinimistä ehkä suurin, Commodore, oli viimeiseksi jääneessä sukupolvessaan parin vuoden ajan yhtä kuin Insignia. Sama asia Brittein saarilla on vielä vuoden loppuun saakka Vauxhall Insignia. Tarkemmin aiheeseen on muuten perehdytty Moottorin juttusarjassa Nimi muutettu.

Opel Insignia
ZB-sukupolven Holden Commodore oli oikeanpuoleisen ohjauksensa kautta käytännössä identtinen Vauxhall Insignian kanssa.

GM-ajan jäädessä lopullisesti historiaan tähtää Opel strategiansa mukaisesti korvaamaan Insignian sähköisellä mallilla. Ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin Opelilla ei ole isoa sedania/farmaria, sen jälkeen kun Insignia-linja lopettaa Rüsselsheimissa vuoden loppupuolella. Ennen mahdollista korvaajaa keskittyvät Opel ja Vauxhall uuteen Astraan ja sen farmariversioon sekä tietenkin useisiin erikokoisiin crossover-malleihin.

Lähteet: Autocar, Carscoops Kuvat: Moottorin arkisto, Opel, General Motors Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat