4.7.2020 Kotimaanmatkailu Poikkeuskesän risteilyuutuus: Ota Maarianhamina haltuun päivässä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ahvenanmaan pääkaupunki on sovelias päiväretkikohde, olipa kiinnostunut paikallisista makuelämyksistä, shoppailusta, merenkulun vaiheikkaasta historiasta tai kylpyläelämyksestä Maarianhaminasta on matkailijan kannalta moneksi ja monelle. Ahvenanmaan pääkaupungilla on kompaktissa paketissa kiinnostavaa tarjottavaa monenlaisille matkailijoille.Ahvenanmaan valtteja ovat lyhyet etäisyydet. Ja tänä kesänä väljät tiet, sillä onhan korona vienyt suuren osan tyypillisistä matkailijoiden auto- ja bussikolonnista. Koronan aiheuttama väljyys on mukavaa sekä laivamatkalla että perillä: mihinkään ei tarvitse jonottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKätevästi perille neitsytristeilylläPerille Maarianhaminaan pääsee kätevästi, sillä varustamot ovat heinäkuun tullen ottaneet kaupungin uudeksi päivämatkan kohteeksi. Viking Linen neitsytristeilylle osallistuneena on todettava, että kaikki sujui M/S Gabriellalla niin jouhevasti, että matkailija voisi luulla, että hän on osa vuosikausia tahkottua vakioreittiä vaikka kyseessä on koronan pakottamana ideoitu uusi matkailutuote. Näillä edellytyksillä ja risteilyaikatauluilla voisi kuvitella, että tälle reitille ja laivamatkan aikaisille viihdepalveluille on kysyntää myös koronan jälkeisenäkin aikana.Aluksella on väljää matkata, sillä matkustajamäärä on rajoitettu merkittävästi tavallista pienemmäksi, hygieniatoimet ovat tarkkoja, matkustajille on moniaalla nähtävillä kirjallisia ohjeita, koronariskeihin liittyvät turvakuulutukset toistuvat tiuhaan ja käsidesiä on tarjolla – myös hisseissä! Ruokailut seisovasta pöydästä on järjestetty niin, että jokainen käyttää vain yhtä otinta, osa annoksista on valmiiksi aseteltuina ja osan ennalta ehdotetuista pääruoka-annoksista kokit annostelevat lautaselle mutta asiakkaan toiveiden mukaisesti räätälöityinä.Paikallisia herkkujaMaarianhaminaa sanotaan tuhansien lehmusten kaupungiksi, eikä suotta. Vehreässä kaupungissa on lukuisia väljiä puistoalueita, myös rantaviivan tuntumassa. Maarianhamina on runsaan 11 500 asukkaan kaupunki, joka sijaitsee kapealla niemellä kahden merenlahden sekä itä- ja länsisatamien välissä. Kaikki on lähellä eli kävelymatkan päässä.Kaupungin ytimessä ja sen liepeillä on lukuisia kahviloita- ja ravintoloita. Jos kahvihammasta kolottaa, on viihtyisä Bagarstugan Café & Vin ohittamaton. Kakut vievät kielen ja niitä on tarjolla runsas valikoima. Tarjolla on myös salaatteja, piirakoita ja voileipiä. Makean nälkää tyydyttää myös italialaistyylinen jäätelöbaari /kahvila Galateria Anna & Aldo Godbyvägenillä. Valikoimissa on kymmeniä jäätelömakuja.Käsityöläistöitä tuliaisiksiKävelykatu Torggatan varrella on runsaasti myös vaihtoehtoja tuliaisostoksille. Ahvenanmaalaisesta muotoilu- ja käsityöosaamisesta kiinnostuneiden kannattaa suunnata Viktor crafts & design -liikkeeseen. Se on kolmen taiteilijan luomus. He ovat muotisuunnittelija Linda Karlsson, tekstiilialan käsityöläinen Inger Nygård ja jalometalliseppä Annika Åkerfelt.Liikkeen nimi juontuu kiinteistön ensimmäiseltä omistajalta Viktor Erikssonilta. Nykyomistajat ovat kunnostaneet vuodelta 1921 peräisin olevan liiketilan, myös alkuperäistä sisustusta mukaillen. Yläkerrassa on pieni taidenäyttelytila ja alakerrassa myös kahvila. Liikkeen valikoimissa on takuulla uniikkeja matkatuliaisia.Lähellä kaupungin keskustaa sijaitsee myös Itäsatama ja sen Merikortteli, Sjökvarteret. Tiivis ja tyylikkäästi toteutettu alue henkii ahvenanmaalaista käsityötaitojen ylpeyttä, olipa kyseessä veneenveisto, tekstiilityöt, keramiikka tai korutaide. SALT-käsityöläistalon myymälässä on esillä yli 50 paikallisen taitajan työnäytteitä.Shoppailujen jälkeen voi suunnata polskimaan Itäsataman kupeella sijaitsevaan kylpylään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alati uudistuva merenkulkumuseo Ahvenanmaan merenkulkumuseon alkuperäiset ja kunnostetut esineet tenhoavat, mutta ne heräävät eloon taitavan ja sanavalmiin oppaan avustuksella. Museon toimitusjohtaja Hanna Hagmark kiipeää ketterästi museossa mastoon ja kertoo suositun matkailukohteen uudistumisesta, johon kuuluu kellarikerroksen uudet esillepanot ja aiempaa monipuolisemmat lapsimatkailijoita aktivoivat näyttelyosiot. – Olemme kehittäneet museota etenkin perhematkailijoita ajatellen, Hagmark kertoo. Näyttely jakaantuu neljään pääteemaan. Ne ovat purjehdus, moottorimerenkulku, laivanrakennus ja meriturvallisuus. Museossa on laajalti esillä entisaikojen purjelaivakulttuuria ja esineistöä, mutta myös moottoroidun kaupallisen merenkulun vaiheita sekä myös maailmansotien ajanjaksojen vaikutuksia merenkulkuun. Moniin esineisiin saa koskea ja asioita kokeilla itse vaikka solmuja opetellen. Museokäynnillä käy selväksi, että meri ja merenkäynti ovat olleet ja ovat yhä elintärkeä osa ahvenanmaalaisuutta. Merenkäynti purjelaivoin oli pitkään merkittävä elinkeino Ahvenanmaalle. Teollistuminen kasvatti Euroopassa puun ja raudan tarvetta. Purjealusten kultakausi alkoi 1830-luvulla, jolloin ahvenanmaalaisalukset alkoivat kuljettaa puutavaraa Itämerellä ja 1850-luvulta lähtien Pohjanmerellä. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Ahvenanmaa oli yksi harvoista paikoista maailmassa, jossa oli purjealuksia. Ahvenanmaalaiset alukset tekivät aina vuoteen 1949 saakka maailmanympärysmatkoja vehnälasteilla Australiasta Eurooppaan. Merenkäynti oli tuolloin monessa mielessä hyvin erilaista. Tuulten suosiessa matka Ahvenanmaalta Turkuun kesti pari vuorokautta, toisinaan yli viikon, nykyisin 5,5 tuntia. Museovierailun lopuksi on aika tutustua museolaiva Pommerniin. Alus on rakennettu Skotlannissa vuonna 1903, ja se on maailman ainoa alkuperäisessä kunnossaan säilynyt nelimastoinen rahtipurjelaiva. Purjealusten merimatkat olivat ankaria koettelemuksia miehistölle ja aluksille. Purjehduskausi kesti varhaisesta keväästä vesien jäätymiseen. Purjehdus Ahvenanmaalta Australiaan alkoi syksyllä ja se kesti jopa neljä kuukautta. Paluumatka kesti purjehdussäiden oikutteluista riippuen 3–5 kuukautta.Merimiesten ruokavalio oli varsin yksipuolinen. Vesiannos miestä kohden oli puolitoista litraa päivässä. Muonituksen perustana olivat leipä, voi, juusto, peruna, suolaliha, läski, silakka, piimä ja kahvi – joskus harvoin lekkeri olutta jaettavaksi. Merimatkoilla ruokavarastoja verottivat pilaantuminen – ja rotat. 1900-luku toi aiempaa suuremmat rauta- ja teräsrakenteiset alukset, ympärivuotisen liikennöinnin ja koneellisen merenkulun. Purjealusten aika oli 1930-luvulla käytännössä ohi. Pommernilla purjehdittiin vuoteen 1939 saakka, etenkin niin kutsutulla vehnäreitillä Australian ja Englannin välillä. Lasivitriinin alla on maailmanluokan aarre: aito merirosvolippu. Pääkallolippu on noin 200 vuotta vanha ja se tuli Ahvenanmaalle Välimeren Pohjois-Afrikan puoleiselta rannikolta, missä merirosvous oli arkea aina 1800-luvulle saakka. Alun perin lippu on ollut pääväriltään musta, mutta säiden armoilla ja sittemmin haalistunut. Pääkallolippu oli Karibian merirosvojen käyttämä hahmo, joka sittemmin levisi muille alueille. Merirosvous on yhäti uhkana maailman merenkululle. Haastavin merialue on Adenin lahti Somalian edustalla. Kolmesti viikossaViking Linen M/S Gabriella kyntää Helsingin ja Ahvenanmaan väliä kolmena päivänä viikossa. Alus irtautuu Helsingin Katajanokan laiturista maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina kello 15.30 ja on perillä Maarianhaminassa seuraavana aamuna kello 8. Alus lähtee paluumatkalle kohti Helsinkiä kello 16. Punaisilla aluksilla matkailevat ehtivät siis olla Ahvenanmaalla maissa kahdeksisen tuntia.Varustamon nettisivujen perusteella risteilyn hinnat alkavat 142 eurosta/henkilö B4-hytissä kun kaksi aikuista jakaa hytin. Hyttihinnaksi tulee siis 284 euroa. Hinta sisältää buffet-illalliset sekä aamiaiset mennen tullen. Autopaikan alkaen hinta on 40 euroa/auto. Muut hytti- ja ruokailumahdollisuudet sekä hinnat käyvät ilmi varustamon nettisivuilta.Tallink Siljan alukset risteilevät heinäkuussa Helsingistä päiväristeilyille Maarianhaminaan. Baltic Queenin lähdöt ovat perjantaisin 10.7., 17.7. ja 24.7. Lue lisää: Heinäkuu tuo risteilyt Helsingistä Ahvenanmaalle Risteilykesä elpyy Viro ja Ahvenanmaa edellä Matkajalka vipattaa merelle – Tallink lisää vuoroja Turku–Tallinna-reitille Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen