20.6.2023

Päivän kuva: alkaako korttimaksu sähköautojen latausasemilla vihdoin yleistymään?

Sähköauton lataus korttimaksu

Pikalatureita nousee tällä hetkellä huoltoasemille kuin sieniä sateella. Maksukorttipääte niiden yhteydessä on kuitenkin yhä harvinainen näky.

Niin kauan kuin sähköautoja on ollut markkinoilla, osa on kaivannut äänekkäästi korttimaksupäätettä pikalatausasemille. Etenkin tätä tuntuu vaatineen se kansanosa jolla sähköautoa ei edes ole, eikä ainakaan oman julistuksen mukaan tule olemaankaan.

Kaikkia korttimaksun puute ei ole kuitenkaan haitannut. Yleensä pikalataukset tulee keskitettyä tietyille palveluntarjoajille, joten parilla puhelinsovelluksella ja parhaillaan operaattoreiden lataustageilla pääsee jo pitkälle. Näin on allekirjoittanutkin toiminut, eikä korttimaksua ole varsinaisesti kaivannut. Osa on perustellut sovellusten etua myös sillä, ettei silloin välissä ole korttimaksuoperaattoria ottamassa omaa siivuaan hinnasta, jolloin latauksen hintakin lienee alhaisempi.

Eräällä ajomatkalla Savosta auton palautukseen pääkaupunkiseudulle tuli kuitenkin tarve pysähtyä ostamaan tutulta huoltoasemalta aamiaissämpylä. Yllätykseksi sinne oli pystytetty myös kiitettävä rivi Kempowerin pikalatureita, kun aiemmin paikassa ei ole ollut yhtään latauslaitetta. Harmi, että Neste ei ole operaattorina tuttu ja pysähdyksen on tarkoitus kestää vain viidestä kymmeneen minuuttia, eikä sen vuoksi huvita tuhlata muutamaa lisää sovelluksen lataamiseen ja tunnuksen luomiseen.

Pihaan ajettua täytyy kuitenkin hieraista silmiä: onko pikalaturilla todella korttimaksupääte? Auto isketään johdon päähän, näpytellään kortin tunnusluku koneeseen ja hetken kuluttua elektroneja virtaa Mercedes-EQ EQE:n sisuksiin. Tässä välissä täytyy tunnustaa: vaikka yleensä latauksissa käyttäisi puhelinsovellusta tai RFID-tagia, on korttimaksu erittäin kiitettävä lisä latureiden yhteyteen. Jos ei muuten, niin niihin hetkiin kun sovellus temppuilee, mutta ennen kaikkea niille kuluttajille, jotka eivät yksinkertaisesti halua toimia sovellusten kautta.

Teksti ja kuva: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia