20.10.2025 Autoilu Polttoaineiden hintojen nousupaine 26–38 senttiä/litra – arvioissa yhä paljon epävarmuuksia Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Polttoaineiden jakelijoiden päästökauppa käynnistyy näillä näkymin vuonna 2027, kustannusten nousu siirtyy osin tai kokonaan kuluttajien kontolle eli litrahintoihin. Autoilijoita kiinnostaa se, mitä menovesi maksaa pumpulla: kuinka paljon bensiinin tai dieselin litrahinta uhkaa nousta. Tulevilta vuosilta on odotettavissa litrahintojen kohoamista, mutta missä määrin, siitä eri asiantuntijat ja analyysit ovat eri mielisiä tai ainakin hajonta hinta-arvioissa on laajaa. Polttoaineiden jakelijoiden EU-tasoinen päästökauppa (ETS2) käynnistyy näillä näkymin vuonna 2027. Sääntely kohdistuu polttoaineiden jakelijoihin, joiden on hankittava fossiilisten polttoaineiden jakelua vastaava määrä päästöoikeuksia. Se aiheuttaa kustannusten nousua, joka siirtyy osin tai kokonaan kuluttajien kontolle eli litrahintoihin. Päästökauppa ylisummaan on markkinaehtoinen järjestelmä, jolla pyritään vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä kustannustehokkaasti. Keskiössä on päästöoikeuden hinta, joka määräytyy EU-laajuisen kysynnän ja tarjonnan mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenneaiheita päätöspöytiin Polttoaineiden hintapaineet olivat esillä Helsingissä Palvelualojen työnantajat Palta ry:n järjestämässä tilaisuudessa. Palta on huolissaan liikennealan tulevaisuuden näkymistä. Uhkakuvat oivat moninaiset. Palta toi vastikään tilaisuudessaan Helsingissä esiin neljä keskeisintä ajankohtaisia aihetta, jotka ovat: Suomen kansainvälinen saavutettavuus, liikenneverkon kunto ja kehitysnäkymät, liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistus sekä liikenteen ja logistiikan puhdas siirtymä. Ei ihan pieniä tai nopeasti ratkaistavia haasteita taklattavaksi. Tilaisuudessa oli kyse poliittisesti motivoituneesta lobbauksesta eli seuraaviin vaaleihin valmistautumisesta ja tulevan seuraavan hallitusohjelman valmistelusta, ja siinä katsannossa liikenne- ja logistiikka-aloille tärkeiden aiheiden esiin nostamisesta. Paltan liikenne- ja logistiikkajohtaja Petri Laitinen nostaa esiin, että liikenne aiheuttaa noin 23 % maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Hinta-arviot alentuneet aiemmasta Päästöoikeuden hinnasta on lukuisia arvioita, jotka ovat tarkentuneet viime vuosien kuluessa, kuluttajien kannalta huojentavasti alaspäin. Paltan ilmastopolitiikan ja kestävän kasvun asiantuntija Mikko Paloneva tuo esiin muutamia tuoreimpia hinta-arvioita viimeisen puolen vuoden ajalta, joiden analyyseihin ovat vaikuttaneet tuoreimmat tiedot. Niiden taustalla käytetty päästöoikeuden laskennallinen keskiarvohinta 119 euroa hiilidioksiditonnilta tarkoittaisi aiemman suunnittelu- ja konsultointiyritys Rambollin selvityksen tuloksilla seuraavanlaista litrahintojen nousua vuoteen 2030 mennessä. – Pumppuhintojen korotukset olisivat bensiinin osalta 38 senttiä/litra ja dieselin osalta 26 senttiä/litra. Nämä hinnat ovat arvonlisäverollisia, Paloneva kertoo. Hän kuitenkin tähdentää päästöoikeuksien hinta-arvioihin liittyy useista eri syistä suurta epävarmuutta. Euroopan komissio esimerkiksi arvioi vuonna 2021 päästöoikeuden hinnaksi ”vain” 48 euroa hiilidioksiditonnilta, mutta korjasi arviotaan puolitoista vuotta sitten noin 60 euroon hiilidioksiditonnilta. Terveisiä poliitikoille Paloneva mustuttaa, että litrahintoihin voi vielä vaikuttaa. Erityisesti tieliikenteen ja rakennusten erillislämmityksen päästöjä vähentävät toimet alentavat päästöoikeuksien kysyntää ja hintaa. Palonevan mukaan erityisen kiinnostava on markkina-analyytikko BloombergNEF:n arvio, jonka perusteella päästöoikeuksien 2020-luvun keskihinta alenisi kolmanneksella, jos puolet EU-tason päästökauppatuloista käytettäisiin edistämään sähköistymistä ja alentamaan sähkön hintaa. – Me Paltassa nähdään, että myös Suomen tulisi käyttää ETS2-tulot päästökauppaan kuuluvien alojen puhdasta siirtymää edistäviin uusiin toimiin, mieluusti rivakasti, lähettää Paloneva terveisensä päättäviin pöytiin. Paltan mukaan liikenteen puhdas siirtymä on välttämätön Suomen hiilineutraaliustavoitteeseen pääsemiseksi. Palonevan mukaan liikenne ei ole saavuttamassa sille aiemmin asetettua 50 %:n päästövähennystavoitetta vuodelle 2030 – siis nyt päätetyillä toimenpiteillä. – Lisätoimia tarvitaan niin nykyhallitukselta kuin tulevaltakin hallitukselta, evästää Paloneva poliitikkoja. Mikä Palta? Palvelualojen työnantajat Palta ry on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto ja edustaa yli 2 600 palvelualoilla toimivaa jäsentä kuten laajaa joukkoa liikenne- ja logistiikka-alan yrityksiä: lentoliikenne, tieliikenne, rautatieliikenne, huolintapalvelut, express- ja pakettiliikenne, muut logistiikkapalvelut, postipalvelut sekä meri- ja rannikkoliikenne. Jäsenyrityksillä työskentelee noin 37 700 liikenne- ja logistiikka-alan ammattilaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille – vai onko liiankin? 5.11.2025 Autoilu Älä ole perskärpänen! – Turvaväli pidetään kyllä hisseissä, muttei liikenteessä 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 31.10.2025 Sähköautot Sähköautoilijan matkatoive – jonottamatta pikalatausta, kiitos! 30.10.2025 Autoilu Ministeri Lulu Ranne liikenneturvallisuudesta: olemme Norjan ja Ruotsin perässä 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! 28.10.2025 Autoilu Talvirengaskysely: yllättäen hinta ei ratkaise – mutta nastat vai kitkat? Kommentit (1) Joskus viime vuosikymmenien aikana satuin vertaamaan liikenneturvallisuustilastoja polttoaineiden hintatilastoisin samoilta vuosilta. Muistan hyvin, että loppupäätelmäni mukaan mitä kalliimmat polttoaineiden hinnat olivat, sitä parempi oli liikenneturvallisuus vakavien onnettomuuksien suhteen! Tämä saattoi johtua siitä, että kalliimpi menovesi saa autoilijat jättämään turhan ajelun pois tai vähentämään sitä. Ylläolevan Moottorin jutun mukaan, jos kehitytys toteutuu kuten kuvasin, liikenneturvallisuus tulee kalliimpien polttoaineiden takia paranemaan vuodesta 2027 alkaen. Tässäpä on poliitikoille mietittävää! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan