9.10.2024

Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy

Kuva Moottorin arkisto
renkaanvaihto

Autoliiton koulutuspäällikkö antaa renkaanvaihtoon pätevät ohjeet omatoimisille autoilijoille – mutta jos on yhtään epävarma oman osaamisen suhteen, kannattaa pyörät vaihdattaa alle ammattilaisten avulla.

Renkaiden vaihtoaika on käsillä: sääolosuhteiden suhteen eri puolilla Suomea tosin hieman eri aikaan. Osaa autoilijoista omatoiminen vaihtorumba ei innosta, osa suoriutuu haasteesta vankalla kokemuksella, osa on ulkoistanut savotan ammattilaisille.

Renkaiden vaihtoajan koittaessa kannattaa pohtia rehellisesti, omaako itse tarvittavat taidot, kyvyt ja välineet – vai olisiko syytä kääntyä vaihtotarpeissa ammattilaisten eli rengasliikkeiden puoleen?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee tervettä itsekritiikkiä.

– Käänny aina ammattilaisten puoleen, jos olet yhtään epävarma taidoistasi pyöränvaihdossa. Näin autoilijan kannattaa tehdä myös silloin, jos itsellä ei ole käytössä pyöränvaihtoon soveltuvaa paikkaa tai turvallisia ja kunnollisia työvälineitä.

Pyöränvaihdon niksit oppii tekemällä, mutta vaihtotyö vaatii tietoa ja huolellisuutta. Hutilointi voi kostautua: käydä kalliiksi kukkarolle, vahingoittaa autoa, pyöriä tai jopa ihmisiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riskinä onneton tunkki

Yhä useammin auton mukana ei enää tule tunkkia, paitsi lisävarusteena. Mikäli autosta kuitenkin tunkki löytyy, on se usein rakenteeltaan varsin heikko: käytännössä vain hätävära ja tarkoitettu käytettäväksi lähinnä pakottavissa tilanteissa eli tien päällä sattuneessa rengasrikossa.

Vesalainen on sillä kannalla, että mikäli autoilija päätyy tekemään pyörien kausivaihdon itse, on syytä hankkia asianmukainen hallitunkki.

Tasaisella alustalla

Pyöriä omatoimisesti vaihtava saa auton ohjekirjasta tiedon siitä, mistä kohdista autoa saa nostaa. Vaarana ovat nostovaiheessa aiheutuvat helmavauriot. Nostokohdan ja nostolautasen väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny auton koria suojaamaan.

– Muista kytkeä auton käsijarru sekä ykkös- tai peruutusvaihde päälle (automaattivaihteisto P-asentoon) ennen nostotyön aloittamista – ellei kyseisen auton käyttöohjekirjassa muuta ohjeisteta. Myös pyöräkiiloja kannattaa käyttää, Vesalainen vinkkaa.

Renkaidenvaihto on syytä suorittaa aina tasaisella ja kantavalla alustalla, jottei auto pääse huojahtelemaan tunkilta. Jos tunkin alla ei ole kovaa alustaa, pitää sen alle sijoittaa esimerkiksi vankka vanerilevy estämään tunkin maahan painuminen.

Auton helman alle kannattaa asettaa noston jälkeen esimerkiksi pyörä lappeelleen. Se lisää turvallisuutta, jos tunkki syystä tai toisesta pettää.

Älä väännä liian voimallisesti

Pyöränpultit tai -mutterit voivat olla tiukassa. Kehno mutteriavain tai huolimaton työvälineen käyttö voivat lipsauttaa otteen irti. Se voi ikävästi pyöristää mutterin tai pultin.

– Muttereita tai pultteja on hyvä löysätä hieman jo silloin, kun auto on vielä maassa.

– Mikäli autossa on ollut alla alumiinivanteet, joissa tarvitaan soviterenkaita, varmista, että soviterengas irtoaa vanteen mukana. Pyörännapaan kiinni jäänyt soviterengas estää vannetta kiinnittymästä oikein ja saattaa myös vaurioittaa vannetta, Vesalainen varoittaa.

renkaanvaihto

Hänen mukaansa on tärkeää varmistaa että, rengas on asennettu vanteelle oikein (inside – outside -merkinnät). Pyörää auton alle vaihdettaessa on myös huomioitava pyörimissuunta, mikäli se on nuolisymbolilla merkitty renkaan kylkeen.

– Pyörien paikat tulisi aina merkitä ja huolehtia siitä, että etu- ja takapyörien paikkoja tulee vaihdettua säännöllisesti – olettaen, että autossa on samankokoiset renkaat etu- ja takapäässä, Vesalainen ohjeistaa.

Pulttien tai muttereiden kiristäminen tulee tehdä ristiin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erilaiset vanteet ja pultit

Autoilijan on syytä muistaa, että talvi- ja kesäpyörissä voi olla erilaiset vanteet ja erilaiset pultit/mutterit. Tällöin on varmistettava, että pyörät tulee kiinni juuri kyseiseen vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla tai muttereilla.

– Kannattaa myös huolehtia, että autoon jää mahdollisten lukkopulttien avaustyökalu sekä varapyörän kiinnittämiseen soveltuvat pultit, mikäli autossa on lukkopultit tai vararengas.

Opettele momenttiavaimen käyttö

Pyörät tulee kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Liiallinen kiristys voi vahingoittaa vannetta ja pultteja – liian löysälle jätetyt pultit taas johtavat pyörän irtoamiseen.

Momenttiavainta ei saa käyttää löysäämiseen. Mikäli momenttiavainta käytetään muuhun kuin käyttötarkoitukseensa, se saattaa vaurioitua.

Vanteiden kunto ja oikea rengaskoko

Autoliiton Vesalainen suosittelee, että renkaiden asennus vanteelle tehdään aina ammattilaisten voimin. Rengasliikkeissä on tietoa siitä, mitkä ovat rengasvalmistajan ohjeet erityyppisten renkaiden asentamiselle. Renkaan asentamisen yhteydessä vanteen kunto tulisi aina tarkastaa ja venttiili vaihtaa uuteen.

– Valitettavasti näin ei aina automaattisesti tapahdu, ellei asiakas osaa sitä itse vaatia.

Henkilöauton rekisteritiedoissa kerrotaan yksi tai useampi suositeltu/hyväksytty rengaskoko. Mikäli autoilija haluaa muuttaa autoon valittua rengaskokoa tai kantavuus– ja nopeusluokkaa, tulee asia varmistaa ensin automerkin edustajalta tai rengasliikkeestä.

Autonvalmistaja on valinnut alkuperäisrengastukseksi nopeusluokaltaan ja kantavuudeltaan auton suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia vastaavan rengastyypin. Tällä rengastyypillä valmistaja on hienosäätänyt auton alustarakenteen normaalikäyttöön sopivaksi.

Jos autoilija on havainnut renkaiden kuluneen epätasaisesti, kannattaa ne tasapainottaa asiantuntijaliikkeessä. Epätasainen kuluminen voi kieliä myös auton ohjauskulmien säätötarpeesta.

Renkaiden ilmanpaineet on syytä tarkistaa säännöllisesti ja kausivaihdon yhteydessä. Autoliiton kotisivuilta löytyy pätevät vinkit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muista myös jälkikiristys!

Jälkikiristys on tarpeen noin 150–200 kilometrin ajon jälkeen. Taustalla on se, että pyörännapaan on voinut jäädä epäpuhtauksia. Vanteen ja pyörännavan väliin jääneet hiekanmurut saattavat murentuessaan aiheuttaa pyörän löystymisen ja jopa irtoamisen.

Teppo Vesalainen kertoo saavansa joka vuosi renkaanvaihtoaikaan yhteydenottoja, joissa tiedustellaan vastuukysymyksiä sen jälkeen, kun pyörä on irronnut.

– Jos jälkikiristys on rengasliikkeen kehotuksesta huolimatta laiminlyöty, ja pyörä irtoaa ajon aikana, jäävät mahdolliset vahingot autoilijan itsensä kärsittäviksi.

Lähde: Autoliitto

Artikkeli julkaistu alun perin 23.10.2020. Artikkelia päivitetty 8.10.2024.

Kommentoi artikkelia