17.10.2025

Sähköautoilija, näillä niksein vältät kalliiksi koituvat rengasmokat

Kuva Moottorin arkisto
Swissvax Pneu

Renkaiden tulee olla riittävän vahvoja kantamaan auton massa, olipa kyseessä talvi- tai kesärenkaat.

Henkilöautoilu sähköistyy. Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan noin 57 prosenttia tammi–syyskuun aikana ensirekisteröidyistä autoista oli ladattavia. Uusista rekisteröidyistä autoista noin 36 prosenttia oli täyssähköautoja ja noin 21 prosenttia ladattavia hybridejä.

Vaikka useat rengassäännöt ovat yhteneväisiä sähköautoille/hybrideille ja polttomoottoriautoille, on erojakin, jotka on syytä tietää rengaskaupoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alle pohjoisen kumit!

Ehkä kaikkein pahin virhe on valita Suomen talveen auton alle renkaat, joiden kyvyt eivät riitä pohjoisissa olosuhteissamme.

Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula tuo esiin, että nastalliset tai nastattomat talvikäyttöön hyväksytyt renkaat tunnistaa sivupinnan Three Peak Mountain Snowflake (3PMSF) -merkistä.

– Vaikka tämä lumipitomerkintä riittää lain näkökulmasta, vain renkaat, joissa on jääpitomerkki, soveltuvat jäisille teille ja niiden jääpito on testattu riittävän hyväksi renkaan tyyppihyväksynnän yhteydessä, muistuttaa Liukkula.

Kaiken keskiössä on tietty se, että lain mukaan talvirenkaita on käytettävä 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keliolosuhteet sitä vaativat.

– Tyypillinen virhe on ostaa renkaat, jotka on suunniteltu leudompaan ilmastoon – erityisesti verkkokaupoista ostettaessa. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuissa ympärivuotisissa renkaissa voi olla 3PMSF-merkki, mutta ne eivät ole turvallisia pohjoismaisessa talvessa.

Sähkisten paino vaatii kantavuutta

Nokian rengasasiantuntijat tähdentävät myös sitä, että renkaiden tulee olla riittävän vahvoja kantamaan auton massa. Sähköautojen akustot tuovat painoa, joten sähköautojen renkaiden on kestettävä suurempaa kuormitusta kuin bensiini- tai dieselautojen renkaiden.

Kantavuusindeksi, joka löytyy renkaan sivusta, kertoo, kuinka paljon painoa rengas kestää turvallisesti oikealla ilmanpaineella. Tämän numeron tulee vastata ajoneuvon rekisteriotteessa mainittua kantavuusindeksiä sekä hyväksyttyjä rengaskokoja.

– On erittäin tärkeää ostaa sopivan kokoiset renkaat, joilla on oikea kantavuusindeksi, Nokian Renkaiden globaali tuotepäällikkö Jarmo Sunnari sanoo.

Raskaiden sähköautojen yleistyttyä, on XL-renkaiden rinnalle tuotu uusi HL-merkintä (High Load).

Toki HL-renkaat eivät ole sähköautoilijalle välttämättömiä, jos renkaiden koko ja kantavuusindeksi vastaavat rekisteriotteen tietoja.

Vierintävastus ahmii kilometrejä

Ajoneuvon renkaat vaikuttavat sähköauton toimintamatkaan. Jos sähköautoilija painottaa rengasvalinoissaan mahdollisimman pitkää toimintamatkaa, on syytä päätyä renkaisiin, joiden vierintävastus on A- tai B-luokkaa. Tämä luokitus löytyy nastattomien renkaiden EU-rengasmerkinnästä.

Nastarenkailla ei kuitenkaan ole EU-merkintää, mutta autolehdet julkaisevat talvirengastestejä, joissa myös nastarenkaiden vierintävastus on mukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nastat vai kitkat?

Ja kun valitsee omaan autoonsa talvirenkaita, on siinä tasan kaksi koulukuntaa ja mieltymystä – käyttövoimasta riippumatta. Valintaan vaikuttavat oma ajotapa ja toisaalta tyypilliset ajo-olosuhteet.

Nastarenkaat tarjoavat parhaan turvallisuuden vaativissa talviolosuhteissa. Kitkarenkaiden vahvuuksia ovat puolestaan mukavuus, hiljaisuus sekä energiatehokkuus.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat