31.10.2025

Sähköautoilijan matkatoive – jonottamatta pikalatausta, kiitos!

Kuva Marko Jokela, Eetu Kokkonen

Isot liikenneasemaketjut Neste, St1 ja ABC kohentavat latauspalvelujaan sähköautoilijoille.

Julkiset isojen liikenneasemien tai kauppakeskittymien yhteydessä olevat latausjärjestelyt ovat ympäri Suomen kohentumassa. Kehityksen voisi tiivistää kahteen: latauskentät kasvavat kokoa ja tehoa.

Kehityksen seurauksena sähköautoilija löytää aiempaa vaivattomammin vapaan latauspisteen ja toisaalta autoilija saa akkuihinsa voimaa rivakammin.

Toki liikenteen solmukohdissa on vuoden mittaan ajankohtia, jolloin sähköautoilijoilla voi olla vaikeaa. Me suomalaiset olemme vaeltajakansaa: latausjonoja voi syntyä erityisesti silloin, kun me suuntaamme esimerkiksi joulun, hiihtoloman, pääsiäisen tai juhannuksen viettoon samoilla ajoreiteillä ja samaan aikaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autotkin kehittyneet

Matkanteon mukavuutta tukee myös sähköautojen tekninen kehitys: entistä useampia liikenteessä oleva sähköauto on varustettu aiempaa suurikokoisemmalla akustolla, joka kykenee ottamaan virtaa vastaan aiempaa nopeammin. Monen nykyaikaisen sähköauton akkuun saa ladattua tyypillisesti 100–250 kilometrin verran sähköä mukavassa parissa kymmenessä minuutissa. Saa olla matkan varrella ripeä, että autokunta ehtii siinä ajassa edes kahvitella.

Lataushetki hoituu monilla paikoin varsin vaivattomasti. Taustalla on paitsi teholatauksen lisääntyminen, myös eri toimijoiden sovellusten parantuminen sekä uusimmille latauspisteille tullut mahdollisuus maksaa kortilla latauksesta.

Jättikokoisia latausasemia

Moottori kysyi kolmelta suurelta toimijalta eli Nesteeltä, St1:ltä ja ABC-ketjulta, miten ne ovat kohentamassa latausjärjestelyjään.

– Olemme nostaneet asemiemme tehoja ja laajentaneet verkostoa, ja jatkamme tätä myös tulevaisuudessa. Olemme rakentaneet vilkkaille väylille jättikokoisia latausasemia. Olemassa olevien latauskenttien kokoa kasvatetaan eli sähköautoilijoille on latauskapasiteettia riittävästi ja auton saa latautumaan tauon ajaksi, taustoittaa

SOK Liikennekaupan johtaja Harri Tuomaala.

– Olemme tuoneet tehokkaat sähkölatauspisteet jo lähes kaikkien ABC-liikenneasemien yhteyteen ympäri Suomen. ABC-latausasemia on avattu viimeisten vuosien aikana runsaasti myös S-ryhmän markettien ja hotellien yhteyteen.  

Sijainnilla on merkitystä

Nesteeltä kerrotaan, että merkityksellistä on sillä, että Neste MY Uusiutuva Lataus -asemat sijaitsevat pääväylien varrella, keskeisillä Neste-asemilla ja muilla liikepaikoilla.

Neste kertoo myös kasvattavansa rivakalla tahdilla nykyistä latausverkostoaan.

Nesteeltä kiteytetään, että ”olemme kiinnittäneet huomiota latauspisteiden riittävyyteen ja siihen, että sähköauton latausaseman suuri kokonaiskapasiteetti palvelee kerralla useampaa autoilijaa.”

Neste kertoo käyttävänsä suurteholatauspisteissään alan viimeisintä teknologiaa, josta on sähköautoilijoille hyötyä etenkin ruuhka-aikoina ja lomasesonkeina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudeltamaalta Lappiin

St1:n myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen kertoo, että St1 Lataus -suurteholatausasemia löytyy jo yli 40 liikenneasemalta Uudeltamaalta aina Lappiin saakka.

– Olemme verkoston kehittämisessä painottaneet asemien sijaintia pääreittien varrella ja palvelun kehityksessä tärkeintä on lataamisen nopeus, sujuvuus ja vaivattomuus. Myös nopea maksaminen kortilla on saanut paljon kiitosta asiakkailtamme.

– Kehitämme jatkuvasti maksamispalveluitamme ja kesäkuun alussa aloitimme yhteistyön Suomen suurimman latauspalvelun Virran kanssa. Muutoksen myötä maksukortin lähimaksun lisäksi latauksen voi maksaa myös Virta-sovelluksella ja RFID-tunnisteella.

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Minäkin harkitsen täyssähköautoa 11:ta bensa- tai dieselauton sarjan jatkoksi. En voi olla hieman mainostamatta, että yhdeksän viimeistä autoani ovat olleet ja ovat Bemareita.

    Kysymys on, voiko ensi vuonna 2026 maksaa kaikki tai lähes kaikki lataukset kotilatauksen ulkopuolella normaaleilla luottokorteilla, kuten Mastercard. Eikö EU edellytä tätä? Lataussovellusten erilaisuuden suohon en halua upota!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat