31.8.2019

Sähkön nopeus Nordschleifella 7.42 – Porsche Taycan kellotti Vihreän Helvetin

Porsche Taycan kellotti Vihreän Helvetin

Täyssähköinen Porsche Taycan on jatkanut kestävyyssuoritusten parissa. Nyt Nürburgringin Nordschleife suoriutui alle 8 minuutin.

20,6 kilometriä pitkä Nürburgringin Nordschleife on jälleen mittatikkuna auton suorituskyvystä keskusteltaessa. Urheilulliselle autolle saksalaisradan kierrosaika on kiihtyvyyden ja huippunopeuden kaltainen osoitus kyvyistä. Nyt kellot oli säädetty Porsche Taycanin aikaan ja saksalainen sähköauto pysäytti viisarit lukemaan 7 minuuttia 42 sekuntia.

Porsche Taycan kellotti Vihreän Helvetin

– Taycan soveltuu myös kilparadoille minkä se vakuuttavasti osoitti tällä maailman haastavimmalla radalla, kommentoi Porschen testikuljettaja Lars Kern.

– Kerta toisensa jälkeen olen vaikuttunut siitä, kuinka vakaasti täyssähköinen urheiluauto selvittää Kesselchenin tyyppiset radan nopeat osat ja kuinka neutraalisti se kiihtyy Adenauer Forstin kaltaisilla tiukoilla osilla.

Porsche Taycan kellotti Vihreän Helvetin

Nordschleifen kierrosaika on osa Porsche Taycanin kestävyyskokeita, jossa on mitattu auton kyky kiihdyttää 0–200 km/h 26 kertaa perätysten ja ajaa 3 425 kilometriä 24 tunnin aikana Nardòn testiradalla jopa 42°C ulkolämpötiloissa. Eräs Porschen kehityskohteista on ollut auton lämmönhallinta, jolla on merkittävä osuus kestävyysajossa. Korkeatasoinen ja toistettava suorituskyky on yksi syistä, joiden takia saksalaisvalmistaja on päätynyt Taycanissa 800 voltin järjestelmäjännitteeseen.

Täyssähköinen Porsche Taycan ensiesitellään maailmalle 4. syyskuuta.

Porsche juhlistaa Taycanin suoritusta "neliovisten täyssähköurheiluautojen" ennätyksenä. Ylipäätään sähköautojen tämänhetkinen Nordschleife-ennätys on Volkswagen ID.R:llä. Puhtaasti kilpuriksi rakennettu auto kiersi Nürburgringin vanhan osuuden ajassa 6 minuuttia ja 5 sekuntia. Koko Nordschleifen kierrosennätys, 5 minuuttia 19 sekuntia, puolestaan on Porsche 919 Evo -hybridikilpurilla.

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat