14.6.2019

Škoda pistokkeen päähän: Superb iV lataushybridi ja Citigoe iV täyssähköauto julki

SuperbiV

Škoda tuo markkinoille ensimmäiset lataushybridinsä ja täyssähköautonsa. Superb-mallisto uudistuu.

-Tänään Škoda siirtyy eMobility-maailmaan. Tämä on erityinen hetki yrityksellemme, joka juhlii 125-vuotista toimintaansa ensi vuonna. Aloitamme uuden aikakauden kahdella mallilla: ensimmäinen täyssähköautomallimme Citigoe iV on Škodan ensiaskel sähköllä ajamisen maailmaan, ja Superb iV on ensimmäinen ladattava hybridimallimme. Lisäksi esittelemme uudistuneen Superb-lippulaivamallimme, jossa yhdistyvät hienostunut muotoilu ja uudet tekniikat, Škoda Auton pääjohtaja Bernhard Maier julkisti.

SuperbiV

-Siirtyminen eMobility-aikakaudelle on tärkeä askel kohti Škodan tulevaisuutta. Ladattava Superb iV -hybridi ja Citigoe iV ovat vain alkua. Ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan perustuva Škoda-täyssähköauto esitellään jo vuonna 2020, Škodan teknisestä tuotekehityksestä vastaava Christian Strube lausui.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 200-hevosvoimainen lataushyridi

Superb iV valmistetaan muiden Superb-mallien tavoin Kvasinyn tehtaalla. Superb iV on tsekkiläisvalmistajan ensimmäinen ladattava hybridimalli. 1,4 litrainen TSI-bensiinimoottori tuottaa 115 kilowattia (156 hevosvoimaa) tehoa ja sähkömoottori 85 kW (116 hv). Hybridijärjestelmän yhteistehoksi saadaan mukavat 160 kW (218 hv).

Päästömittauksissa Suberb iV:n CO2-päästöiksi on saatu alle 40g/km. Akuston 13 kWh:n kapasiteetin ansiosta autolla voi ajaa pelkän sähkön voimin jopa 55 kilometriä. Latauksen lisäksi Suberb iV hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa. Yhdistetyksi toimintamatkaksi on ilmoitettu 850 kilometriä.

Pientä uudistusta

Superb

Škoda on myös uudistanut Superb-mallistoa kevyesti. Uutena varusteena, ensimmäistä kertaa missään Škodan sarjatuotantomallissa on tarjolla täys-LED-matriisiajovalot. Superb:n yhteydessä lanseerataan myös uusi ennakoiva vakionopeudensäädin. Side Assist -kaistanvaihtovaroittimen kerrotaan havaitsemaan nyt jopa 70 metrin päästä. Lataushybridin lisäksi valittavissa on myös kolme dieselmoottoria ja kolme bensiinimoottoria, joiden tehot liikkuvat välillä 120 hv–272 hv.

Ulkonäöllisiä muutoksia ovat muun muassa uudistettu jäähdyttimen säleikkö ja takavalojen välissä kulkeva kromikoristelista. Uudella etupuskurilla Superb:n pituutta on kasvatettu kahdeksalla millimetrillä ja Superb Combin pituutta kuudella millimetrillä. Muut ulkomitat eivät ole muuttuneet.

Täysin sähköistä menoa: Citigoe iV

Citigoe iV

Škodan ensimmäinen täyssähköauto Citigoe iV on kaupunkiajoon suunniteltu auto parhaillaan 265 kilometrin toimintamatkalla. Sähkömoottorin huipputeho on 83 hevosvoimaa, kuten saman pohjarakenteen jakavassa Seat Miissä. Autojen sukulaisuus on selvästi nähtävissä myös ulkonäöllisesti.

Citigoe iV

Lähde ja kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat