17.10.2019

Škodan tärkeä käänne neljännesvuosisata sitten – Felicia 25 vuotta!

Lähes puolitoistamiljoonaa kappaletta valmistettua, Škodan ja Volkswagen-ryhmän ensimmäistä yhdessä kehitettyä autoa, Feliciaa juhlitaan tänä vuonna 25 vuoden ikään pääsemisen johdosta.

Uusi sivu tšekkiläisen autonvalmistuksen historiassa alkoi neljännesvuosisata sitten Škoda Felician muodossa. Valmistaja oli uusinut Favoritin, Formanin ja Pick-upin ilmettä ennen liittymistä Volkswagen-konserniin vuonna 1991. Suositusta Favoritistä jalostettiin ensimmäinen Volkswagen-ryhmän kanssa yhteistyössä valmistettu malli, Felicia, jota varten kehitettiin yhteensä 1 187 täysin uutta osaa.

Felician mallisto oli laaja. Autoa sai perinteisenä viistoperänä, farmarina, pakettiautona ja avolavana. Viimemainitusta tehtiin myös hauska Felicia Fun -elämäntapaversio. Suurta kiitosta keräsi muun muassa auton hyvät sisätilat ja edullinen hinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaste Kaarlensillalla

Alkutuotannossa valmistettiin viisikymmentä prototyyppiä Vrchlabin tehtaalla Tšekissä 5.9.1994. Näiden yksilöiden valmistamisesta kertynyt kokemus helpotti valmistajaa optimoimaan valmistusprosessia Mladá Boleslavin tehtaalla, missä tuotanto alkoi 17.10.1994. Ensimmäinen tuotantomalli valmistui linjastolta kello 10.20 samana päivänä.

Yhdeksän päivää myöhemmin Škoda esitteli kolme uutta, Tšekin lipun väreihin maalattua viistoperäistä Feliciaa yleisölle. Tämän jälkeen Prahan ylipormestari risti autot historiallisella Kaarlensillalla Vltavajoen vedellä.

Škoda Felicia cabriolet
Vuosina 1959–1964 valmistettu Felicia näytti tältä.

Nimen valitsemiseen nähtiin valmistajan mukaan paljon vaivaa. Nimi viittaa valmistajan ikoniseen avoautoon, jota valmistettiin 1959–1964, mutta toisaalta nimi on johdettu latinan kielen sanasta felicitas, joka puolestaan tarkoittaa tuuria. Näin ollen Škoda katsoi luontevaksi lahjoittaa yhden ensimmäisistä Felicioista Ondrácekin perheelle, jotka olivat saaneet perheeseensä neloset lähes samaan aikaan autojen kastamisen kanssa.

Pieni askel autoteollisuudelle – mutta suuri Škodalle

Viisiovinen viistoperä oli 40 millimetriä pidempi ja 15 mm leveämpi kuin Favorit.

Korin etuna oli huomattavasti aiempaa suurempi vääntöjäykkyys, joka yhdessä uuden pyöräntuenna ja parannetun etuakselin geometrian kanssa vähensi huomattavasti sisämelua ja lisäsi jousituksen mukavuutta.

Felician perusmoottorina oli nelisylinterinen 1 289 kuutiosenttimetrin iskutilavuudella varustettu bensiinimoottori, josta tehoa irtosi joko 54 tai hurjat 68 hevosvoimaa. Vuonna 1995 moottorivalikoimaa laajennettiin tehokkaammalla, 74 hevosvoimaisella 1,6-litraisella MPI-bensiinimoottorilla ja 64-hevosvoimaisella 1,9 litran dieselmoottorilla.

Lisävarusteitakin Škoda tarjosi Feliciaan. Valittavissa oli muun muassa lukkiutumattomat jarrut, neljä turvatyynyä, ilmastointi, ohjaustehostin, korkeussäädettävät ja lämmitetyt etuistuimet, nahkaiset oviverhoilut ja ajotietokone. Yrityksen sadan vuoden autonvalmistushistorian kunniaksi Škoda esitteli vuonna 1995 myös luksusmallin, Felicia Laurin & Klementin.

Felicia nautti myös nykyisen Fabian tapaan rallimenestystä mm-sarjan toiseksi korkeimmalla tasolla, luokitus kulki nimellä kit car. Vuonna 1996 ruotsalainen rallilegenda Stiq Blomqvist ajoi Felicialla yleiskilpailun kolmanneksi Englannin RAC-rallissa, tuloksella irtosi myös alle kaksilitraisten kit carien luokkavoitto.

Helmikuussa julkaistiin Felician kasvojenkohotus, jonka valmistus jatkui aina kesäkuuhun 2001 asti. Kaiken kaikkiaan klassikoksi noussutta Feliciaa valmistettiin tarkalleen 1 401 489 kappaletta.

Lähde Škoda Kuvat: Škoda ja Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat