12.8.2019 Ajoneuvot 20 vuotta kilparadoilta kadulle: Porsche 911 GT3 perhekuvissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche havahtui 911 GT3:n kaksikymppisiin näin loppukesän kunniaksi, mutta mikäpä sen parempi syy tutustua mallin taustoihin ja katsella perhekuvia Weissachin albumista. Porsche 911 GT3 juhlistaa kaksikymppisiään hiukan myöhässä, sillä ensimmäisen sukupolven GT3 esiteltiin maaliskuussa 1999 Geneven autonäyttelyssä. Alusta asti GT3 on ollut Porschen katuautomalliston vahvimpia linkkejä Porsche Motorsportin tekemisiin. Tehdas arvioikin, että noin 80 prosenttia kaikista 911 GT3 -malleista käy moottoriradalla säännöllisin väliajoin. Nimimuunnoksesta huolimatta 996-mallipolven Porsche 911 GT3:n sukupuusta löytyy vuoden 1973 legendaarinen 911 Carrera RS 2.7. Rennsportin sijaan nimeksi valittiin kuitenkin GT3 viittauksena GT-autojen kilpaluokkaan, johon perustuen katumalli suunniteltiin. Rajummat 911 GT3 RS -muunnokset seurasivat myöhemmin. Vesijäähdytteisestä 3,6-litraisesta kutosbokserista saatiin 360 hevosvoimaa, jonka turvin Walter Röhrl luotsasi auton Nürburgring Nordschleifen ympäri alle kahdeksassa minuutissa. Kaverikuvassa vanhin (996.1) ja uusin (991.2) Porsche 911 GT3. Moottorin lisäksi suorituskykyä haettiin noin 30 millimetriä madalletulla alustalla, päivitetyillä jarruilla ja 911 GT2:sta lainatulla kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Kiinteä takasiipi ja aggressiivinen painonsäästö kruunasivat kilpahenkisen rakenteen. Tarjolle tuli heti myös Clubsport-versio, joka toi mukanaan turvakaaret. Ensimmäisten Porsche 911 GT3:sten tuotanto alkoi Weissachissa toukokuussa 1999. Autoa käytettiin myös luokittelutarkoituksiin 911 GT3 Cup, 911 GT3 R ja 911 GT3 RSR -kilpureiden kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reseptin kehittelyä 2003 nähtiin jo seuraava malliversio. Teho oli kasvatettu 381 hevosvoimaan ja lisävarustelistalta löytyi PCCB, eli keraaminen jarrujärjestelmä. Vuonna 2006 997-mallipolven myötä mentiin jo 415 hevosvoiman tahtiin ja ensimmäistä kertaa akronymiviidakkoon liittyi PASM, säädettävä iskunvaimennus porscheksi lausuttuna. 2006–2008 valmistettu 997.1 Vuoden 2009 911 GT3:ssa, 997.2-faceliftin myötä, moottorin kasvatettiin iskutilavuus 3,8-litraan ja samalla teholuvuksi kirjattiin 435 hevosvoimaa. Uusi takasiipi ja pohjan kattavat suojalevyt kasvattivat auton aerodynaamisen downforcen yli kaksinkertaiseksi edelliseen malliversioon verrattuna. Edestä taakse: 996.2, 997.2 ja 991.2 GT3 911-malliston juhliessa viisikymppisiä 2013 esiteltiin jo viides versio 911 GT3:sta, jälleen Geneven autonäyttelyssä. Perustana oli 911:n 991.1-sukupolvi. 3,8-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin perustuva voimalinja sai jatkeekseen ensimmäistä kertaa PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Tehoiksi ilmoitettiin jo 475 hevosvoimaa. Uusin taikatemppu oli nelipyöräohjaus, kiitos aktiivisesti ohjaamiseen osallistuvan taka-akselin. Nordschleifen kierrosaika oli muuten 7:25, leikaten yli puoli minuuttia alkuperäisen 911 GT3:n ajasta. Viimeisin tulkinta Porsche 911 GT3:sta esiteltiin 2017. Edelleen vapaasti hengittävä moottori kasvatettiin jo 4,0-litraan ja tehoksi tuli tasan 500 hevosvoimaa. Manuaalivaihteisto palautettiin valikoimaan PDK-kaksoiskytkinvaihteiston rinnalle. Lisäksi tarjolle tuli Touring-varustepaketti, jonka aktiivinen takasiipi ei herätä muussa liikenteessä niin paljon huomiota kuin GT3:n perinteinen kiinteä siipi. Samalla Touring on täysympyrä, sillä samannimistä malliversiota tarjottiin myös 1970-luvun 911 Carrera RS 2.7:sta. 991.2 Porsche 911 GT3 on viimeisin merkintä mallihistoriassa ennen 992-versiota. Tänä vuonna saapuneen 992-mallipolven Porsche 911 GT3 on vielä tuntematon muuttuja, mutta muutaman vuoden sisään luvassa lienee jälleen kilparadoilta inspiroitunutta suorituskykyä ja korkealle kiertävä tulkinta bokserikutosesta. Lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku