2.6.2018 Ajoneuvot Suomalainen kesäautoilu-unelma: ennemmin vaikka yksin kuin vanhempien, sukulaisten tai lasten kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tori.fi:n mukaan noin joka kolmannella suomalaisella on omakohtaista kokemusta kesäauton hankkimisesta. Tänäkin kesänä sellaisen aikoo ostaa joka kymmenes. Kuumin kesäauton hankkimissesonki on käsillä ja kauppatapahtumiaan penkonut Tori.fi kertoo, että tilastojen valossa Suomen suosituin kesäautomerkki on Volkswagen ja menopelistä maksettava yleisin hinta asettuu 1000–3000 euron väliin.Kuten arvata saattaa, kesäauto on lähes aina käytetty, mutta yllättävää on tieto siitä, että jopa yli joka neljäs ajattelee myyvänsä sen eteenpäin voitolla.Auton ympäristöystävällisyydellä, värillä ja iällä puolestaan on merkitystä ani harvalle.Tiedot selviävät Tori.fi:n toukokuussa 2018 toteuttamasta kyselystä, johon vastasi 2112 suomalaista. Heistä 41 prosenttia on naisia ja 59 prosenttia miehiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiftareilla vain vähän ystäviäSuomalainen ei halua kesäautoilla vanhempiensa, sukulaistensa eikä lastensa kanssa. Jopa yksin autoilu on monelle mieluisampaa. Jos kyytiläinen on otettava mukaan, on halutuinta kruisailuseuraa oma puoliso. Toisena listalla ovat ystävät, mutta fiftareita kelpuuttaa kyytiin hyvin harva.– Kuten voi olettaakin, kehutuin kesäautoilusää on helle. Lähes puolet Suomesta kaipaa sitä. Meren tai järven rannan mainitsee mieluisaksi yli joka kolmas. Auringonlaskun sen sijaan mainitsee vain reilu neljännes. Sadetta ja ukkosta ei kaipaa juuri kukaan, Tori.fi:n autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto luettelee.Noin joka kolmannella suomalaisella on omakohtaista kokemusta kesäauton hankkimisesta. Tänäkin kesänä sellaisen aikoo Tori.fin mukaan ostaa noin joka kymmenes.Sesonki näkyy myös suositun verkkokauppapaikan autotarjonnassa. Viime vuoden kesäautokaupankäynnin vilkkain päivä oli 31. toukokuuta, jolloin palveluun jätettiin yli 3700 autoilmoitusta. Tämän vuoden piikki on toistaiseksi ollut 16. toukokuuta. Ilmoituksia jätettiin silloin noin 2100.Huviajelu on ykkössyySelkeästi suurin syy, miksi suomalaiset hankkivat kesäautoja, ovat Tori.fi:n mukaan huviajelut. Kaksi kolmesta suomalaisesta sanoo kaipaavansa kesäistä kruisailua. Toiseksi yleisin syy kesäauton hankkimiseen ovat työmatkat.– Suomalaiset ovat valmiita panostamaan kesäautoon sangen paljon, sillä vajaa kolmannes asettuu hintahaarukkaan 1 000–3 000 euroa, vajaat 15 prosenttia 3 000–5 000 euroa ja reilut 11 prosenttia jopa yli 7 000 euroon. Ja kesäauton on oltava nimenomaan käytetty. Melkein kaikki ovat sitä mieltä, Tuomisto luettelee.Kesäauton lisävarusteista selkeästi suosituin on Tori.fi:n mukaan ääentoistolaitteisto. Peräti 62 prosenttia suomalaisista sanoo, että stereot on autossa oltava. Isot kaiuttimet ovat lähes viidenneksen mielestä olennaiset.Musiikkityyleistä kesäautoiluun sopii suomalaisten mielestä parhaiten pop. Sitä kannattaa Torin.fin tietämän mukaan 43 prosenttia kansasta. Iskelmä ja rock ovat tasaveroiset kakkossuosikit. Inhokki on punk, jota ei halua kuulla autossa kesäisin oikein kukaan. Tätä väitettä on taatusti osan vaikea niellä.Volkkari, Bemari tai MersuVolkswagen on suosikkimerkki kesäajan kulkupelille. Tosin mielipiteet jakautuvat lavealle, sillä Volkswagenin valitsisi reilu kymmenesosa suomalaisista.BMW ja Mercedes-Benz ovat lähes yhtä suosittuja kuin ykkössuosikki. Auton ympäristöystävällisyydellä, värillä ja iällä puolestaan on niukasti merkitystä Torin haastattelemille.– Stereotypia kesäautostahan on puoliluuska kuplavolkkari, jolla huristellaan auringossa poppi soiden oman mielitietyn kanssa jäätelölle. Hauskaa, että tuo pitää yhä melko tarkasti kutinsa. Suomessa kesäauton tärkein ominaisuus on edullisuus. Noin 30 prosenttia sanoo niin. Ja toisaalta standardit ovat kuitenkin hieman nousseet, sillä yli joka viidennelle tärkeintä on auton hyvä kunto. Peräti reilu neljännes suomalaisista odottaisi saavansa kesäautoaan myydessään siitä voittoa, Tuomisto luettelee.Koska kesä on häiden luvattua aikaa, myös hääautot ovat kesäautoja. Selvästi suosituin hääauto on klassinen jenkkiauto. Se on lähes joka toisen suosikki. Kakkosvaihtoehto on urheiluauto ja kolmosena tulee jälleen kerran kuplavolkkari, jos Tori.fi:n tilastoja on uskominen.Lähde: Tori.fi Kuvitus: Moottorin arkisto/Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää