24.11.2023 Liikenne Suomen surkein kylätie valittu – Sijaitsee vain 40 kilometriä Helsingin ydinkeskustasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen Kylät ry ja Suomen tieyhdistys ry etsivät lokakuussa Suomen surkeinta kylätietä kuvakilpailulla. Kilpailun voitto ratkaistiin yleisöäänestyksellä. Kilpailulla kiinnitettiin huomiota maaseudun tiestön kasvavaan korjausvelkaan ja siihen, miten huonokuntoinen tiestö vaikuttaa ihmisten arkielämään. Tiestön kunnolla on vaikutusta kansalaisten arkielämään, turvallisuuteen ja maan huoltovarmuuteen.Suomen surkein kylätie valittiin Maaseudun Tulevaisuuden verkkosivujen yleisöäänestyksellä kahdeksasta finalistista. Äänestyksen voitti kuva päällystetystä tiestä nimeltä ”Vauvakin saa maidon vaahdotettuna näillä kuopilla”. Kuva on otettu Vihdin Otalammella Laurintiellä (maantiellä 11319).Kuva: Sanna Rantanen, ”Vauvakin saa maidon vaahdotettuna näillä kuopilla”-Esikoinen opettelee ajamaan pyörällä suoraan vinolla, kuoppaisella tiellä ja itse varoo taittamasta nilkkoja kuopissa. Vauvan syömä maito meinaa tulla vaahtona ulos kaikesta vispauksesta ja tärinästä, mitä tuolla tiellä vaunuihin kohdistuu. Jokainen päivä, jolloin pääsee kotiin Laurintietä ehjillä renkailla, on voitto. Tie on vilkkaasti liikennöity ja on kaikkien turvallisuuden kannalta yksiselitteistä, että tie pitää saada kuntoon. Joku jää vielä auton alle, kun auto, jalankulkija tai pyöräilijä väistää äkillisesti kuoppaa, kertoo voittokuvan lähettänyt Sanna Rantanen huolestuneena.Laurin tien läntinen eli Härkälän puoleinen pää. Nopeusrajoitus on laskettu 60:een kilometriin tunnissa ja vinksallaan oleva varoitusmerkki sopii kuin nenä päähän Suomen surkeimman kylätien varteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkien ulkopuolinen tieverkko murenee-Suomen surkein kylätie -kilpailulla haluamme saada päättäjät huomioimaan, että kaupunkien ulkopuolinen tieverkko murenee sitä tahtia, että pian voidaan puhua hätätilasta maaseudulla, kertoo Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.-Budjettirahoitus ei riitä maanteiden kunnossa pitämiseen. Mikäli tiestön määrärahat alenevat tulevina vuosina, ahdinko kasvaa entisestään. Sama kohtalo koskettaa yksityisteitä. Kuvakilpailun sato todistaa, että tieverkolla on haasteita kautta Suomen. Tiedämme kyllä, että ELY-keskukset tienpitäjinä tekevät vähällä rahalla sen minkä voivat, ja juuri siksi tarvitsemme päättäjiltä lisää rahaa tiestön hyväksi, jatkaa Takalammi.Huonokuntoiset tiet uhkaavat asukkaiden perusturvallisuutta-Tämä kilpailu kertoo maaseudun karusta todellisuudesta. Aiomme toimittaa uudelle liikenne- ja viestintäministeri Ranteelle kilpailukuvista koostetun kuvakalenterin, jotta maaseudun teiden tilanne ei pääse unohtumaan, kertoo Suomen Kylät ry:n toiminnanjohtaja Aleksi Koivisto.-Suomen Kylät kantavat huolta kyläteiden kunnosta. Mitä tapahtuu, jos kylien elinvoiman mahdollistama tieverkko tippuu pois pelistä? Teiden huono kunto uhkaa maaseudun asukkaiden perusturvallisuutta. Jo nyt on nähty, että taksit eivät suostu ajamaan kaikille teille. Uhkaako tieverkon kunto jo palo- ja pelastustoimen tehtävien hoitoa, jos tilannetta ei korjata? Haluamme kilpailulla konkretisoida päättäjille, että maaseudun tiestö tarvitsee päättäjien apua sen kuntoon laittamiseksi, Koivisto täydentää.Maaseudun tiet yhdistävät raaka-aineita, ruokahuoltoa ja ihmisiä sekä takaavat koko maan huoltovarmuutta. Tieverkko on suomalaisille yksi suurimmista kansallisista pääomista, ja siksi tieverkko tulee saattaa nykyistä parempaan kuntoon. Tällä hetkellä tieverkko on monin paikoin niin huonossa kunnossa, että tien kuntoon laittamiseen ei enää päällystys auta, vaan tie tulee rakentaa uudelleen. Huolestuttavaa on, että osa päällystetyistä huonokuntoisista teistä suunnitellaan muutettavan sorateiksi.Alemman tieverkon kunto kärsii rahoituksen puutteessaUudenmaan ELY-keskuksen yksikön päällikkö Timo Karhumäki kommentoi Suomen surkeimmaksi valitun kylätien kuntoa.-Kyseessä on Uudenmaan ELY-keskuksen alemman verkon tie, jonka päällyste on pahoin reikiintynyt ja kuvan perusteella tien reuna on pettänyt, hän toteaa.Tien liikennemäärä on noin 500 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennettä on vähän yli 20 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tien nopeusrajoitus on nykyisin 60 km/h. Itäisin osa Laurintiestä on yksityistietä.Päällystevaurioista varoitetaan tien molemmissa päissä.-Talvella tien pinta on pääosin lumipolannepintainen. Tämän vuoksi toivomme tienkäyttäjiltä erityistä varovaisuutta sään äkillisesti lauhtuessa tai veden sataessa lumipolanteelle. Tiellä on tapahtunut eläinonnettomuuksia ja tieltä suistumisia, mutta vakavimmat onnettomuudet ovat ajalta, jolloin tien nopeusrajoitus oli vielä 80 km/h, Karhumäki kertoo.Päällysteen huono kunto johtuu tien rakenteellisista ongelmista, joten korjaaminen edellyttää rakenteen parantamista vähintään paikallisesti.-Tämä kohde on suunnittelussa ja sen korjaamiselle on toteutusvalmius vuodelle 2024, mikäli rahoitustilanne sen mahdollistaa, summaa Karhumäki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoittaja palkitaan OtalammellaSuomen surkein kylätie -kilpailun voittaja palkitaan perjantaina 8.12.2023 kello 16.00 Otalammen Pohjoisessa Pirtissä (Salmentie 100, Otalampi). Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti 4.7.2025 Liikenneturvallisuus Nuorten ja iäkkäiden liikennekäyttäytyminen herättää huolta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen