6.11.2025 Laivat Tallinkin Megastar ja MyStar siirtyvät vuoden sisällä kokonaan bio-LNG-polttoaineeseen reittiliikenteessään Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa MyStariin on tankattu jo useita kertoja nesteytettyä maakaasua, jonka toimitusketjussa on käytetty tietty määrä uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta. Tallinkin Megastarista tuli vuonna 2017 ensimmäinen laiva Helsingin ja Tallinnan välisellä erittäin vilkkaasti liikennöidyllä reitillä, joka käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, Liquefied Natural Gas. Turku - Tukholma -reitillä Viking Linen Viking Grace otti käyttöön ratkaisun jo vuonna 2013. Vuonna 2022 puolestaan Megastarin puolisisaralus MyStar seurasi perässä toisena LNG-käyttöisenä Tallinnan-laivana. LNG on perinteiseen meridieseliin verrattuna monilta osin puhtaampaa, ja sitä poltettaessa päästönä syntyy lähinnä vesihöyryä sekä hiilidioksidia. Maakaasu on kuitenkin nimenkin viittaamalla tavalla fossiilinen polttoaine, eikä siis uusiutuva luonnonvara. LNG:n käyttö itsessään ei siis ratkaise fossiilisten polttoaineiden ongelmaa meriliikenteessä. Ongelmasta voidaan kuitenkin vähitellen hankkiutua eroon. Eckerö Line ilmoitti juuri ottavansa ensimmäisen askeleen kohti sähköistä laivaliikennettä, Tallink puolestaan on jo ottanut ensimmäisen askeleensa kohti uusiutuvien laivapolttoaineiden käyttöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bio-LNG:tä tankkiin Tallink on tämän artikkelin julkaisuun mennessä tankannut MyStarin kuudesti bio-LNG-polttoaineella. Polttoaineen toimittaa Tallinkille virolainen monikansallinen energiayhtiö Elenger, joka on Eesti Gaasin omistama. Tallinkin mukaan "Elenger myöntää bio-LNG:lle sertifikaatin, joka todentaa, että toimitusketjussa on käytetty tietty määrä uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta ja että se täyttää kansainväliset standardit." Polttoaine ei siis ole ainakaan tässä vaiheessa vielä kokonaan uusiutuvaa, mutta jokaisessa tankillisessa on "tietty määrä" uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta. Tallink kertoo korvaavansa perinteisen LNG:n käytön bio-LNG:llä sekä Megastarissa että MyStarissa vuoden sisällä tästä hetkestä. Elenger hyödyntää laivoja tankatessaan sekä truck-to-ship- että ship-to-ship -taktiikoita. Aluksia siis tankataan sekä rekoista että tankkauslaivasta käsin. - Yhteistyö energiayhtiö Elengerin kanssa on sujunut hyvin, ja pystymme lisäämään bio-LNG:n käyttöä asteittain polttoaineen saatavuuden ja hinnan mukaan. Tavoitteemme on vuoden sisällä korvata sekä MyStarin että Megastarin käyttämä LNG-polttoaine kokonaan bio-LNG:llä. Tämä tarkoittaa, että myös matkustaja- ja rahtiasiakkaamme voivat vähentää omaa ympäristövaikutustaan valitsemalla merimatkallaan juuri meidän laivamme, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene Tallinkin tiedotteessa. Hinta on ratkaiseva tekijä Se, ettei aluksiin aleta vielä tankkaamaan pelkkää uusiutuvaa kaasua, on ennen kaikkea hintakysymys. Ongelma on sama kuin lentoliikenteessä, jossa hinta rajoittaa SAF:in eli vastuullisen lentopolttoaineen laajaa käyttöönottoa. Mikään uusiutuvista lähteistä tuotettu polttoaine ei ainakaan vielä pääse lähellekään "ilmaiseksi" äiti-maasta pumpattavan raaka-aineen hintatasoa. Tallinkin mukaan jo tämä osittain uusiutuva bio-LNG on kalliimpaa kuin perinteinen LNG, mutta Tallinkin mukaan "siirtyminen uuteen polttoaineeseen ei automaattisesti nosta lippujen hintoja matkustajille tai rahtiasiakkaille." Polttoainelisämaksuthan ovat olleet laivayhtiöillä käytössä jo vuosia, mutta edellisestä päätellen Tallink vastaa bio-LNG:n nostamiin operointikustannuksiin lähinnä omasta voittomarginaalistaan. Samalla yhtiö luottaa siihen, että Helsinki - Tallinna -reitin reitti- ja risteilymatkustajat sekä rahtiasiakkaat valitsevat tämän ilmastotoimen takia laivayhtiökseen juuri Tallinkin. Lähteet: Tallink, Elenger Lue lisää Kaikki artikkelit 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin – uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali – Långnäs 28.10.2025 Laivat Eckerö Linen Finlandiasta tulee ensimmäisenä Tallinnan-laivana hybridi, kun siihen asennetaan lähikuukausina iso akku 26.10.2025 Laivat Helsingin Länsiterminaalin laajennusprojekti edistyy – homma vaatii erikoisjärjestelyjä, jottei laivaliikenne häiriinny 23.10.2025 Matkailu Onko tässä Turun halvin hotelliyö? 11.10.2025 Laivat Helsingin kansainvälinen risteilykausi jatkuu tänä vuonna jouluun asti – ja loppukauden kalusto on ihan yhtä Primaa 6.10.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Silja Linen Aallotar oli kerrassaan käänteentekevä laiva vuonna 1972 4.10.2025 Laivat Tallink luopui ”rujoimmasta” rahtilaivastaan Regal Starista – yksi omalaatuinen laivahistoria jatkuu siis San Marinon lipun alla 21.9.2025 Laivat Helsingissä vieraillut amerikkalainen ohjushävittäjä USS Bainbridge on niin iso tähti, että elokuvassa sen rooliin piti palkata sisaralus 13.9.2025 Laivat Helsingin Katajanokan terminaalin laajennusprojekti alkaa – Silja Linen Tukhoman-liikenteen on tarkoitus muuttaa Katajanokalle 2032 mennessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan