6.11.2025

Tallinkin Megastar ja MyStar siirtyvät vuoden sisällä kokonaan bio-LNG-polttoaineeseen reittiliikenteessään

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto

MyStariin on tankattu jo useita kertoja nesteytettyä maakaasua, jonka toimitusketjussa on käytetty tietty määrä uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta.

Tallinkin Megastarista tuli vuonna 2017 ensimmäinen laiva Helsingin ja Tallinnan välisellä erittäin vilkkaasti liikennöidyllä reitillä, joka käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, Liquefied Natural Gas. Turku - Tukholma -reitillä Viking Linen Viking Grace otti käyttöön ratkaisun jo vuonna 2013. Vuonna 2022 puolestaan Megastarin puolisisaralus MyStar seurasi perässä toisena LNG-käyttöisenä Tallinnan-laivana.

LNG on perinteiseen meridieseliin verrattuna monilta osin puhtaampaa, ja sitä poltettaessa päästönä syntyy lähinnä vesihöyryä sekä hiilidioksidia. Maakaasu on kuitenkin nimenkin viittaamalla tavalla fossiilinen polttoaine, eikä siis uusiutuva luonnonvara. LNG:n käyttö itsessään ei siis ratkaise fossiilisten polttoaineiden ongelmaa meriliikenteessä.

Ongelmasta voidaan kuitenkin vähitellen hankkiutua eroon. Eckerö Line ilmoitti juuri ottavansa ensimmäisen askeleen kohti sähköistä laivaliikennettä, Tallink puolestaan on jo ottanut ensimmäisen askeleensa kohti uusiutuvien laivapolttoaineiden käyttöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bio-LNG:tä tankkiin

Tallink on tämän artikkelin julkaisuun mennessä tankannut MyStarin kuudesti bio-LNG-polttoaineella. Polttoaineen toimittaa Tallinkille virolainen monikansallinen energiayhtiö Elenger, joka on Eesti Gaasin omistama.

Tallinkin mukaan "Elenger myöntää bio-LNG:lle sertifikaatin, joka todentaa, että toimitusketjussa on käytetty tietty määrä uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta ja että se täyttää kansainväliset standardit." Polttoaine ei siis ole ainakaan tässä vaiheessa vielä kokonaan uusiutuvaa, mutta jokaisessa tankillisessa on "tietty määrä" uusiutuvista materiaaleista tuotettua polttoainetta.

Tallink kertoo korvaavansa perinteisen LNG:n käytön bio-LNG:llä sekä Megastarissa että MyStarissa vuoden sisällä tästä hetkestä.

Elenger hyödyntää laivoja tankatessaan sekä truck-to-ship- että ship-to-ship -taktiikoita. Aluksia siis tankataan sekä rekoista että tankkauslaivasta käsin.

- Yhteistyö energiayhtiö Elengerin kanssa on sujunut hyvin, ja pystymme lisäämään bio-LNG:n käyttöä asteittain polttoaineen saatavuuden ja hinnan mukaan. Tavoitteemme on vuoden sisällä korvata sekä MyStarin että Megastarin käyttämä LNG-polttoaine kokonaan bio-LNG:llä. Tämä tarkoittaa, että myös matkustaja- ja rahtiasiakkaamme voivat vähentää omaa ympäristövaikutustaan valitsemalla merimatkallaan juuri meidän laivamme, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene Tallinkin tiedotteessa.

Hinta on ratkaiseva tekijä

Se, ettei aluksiin aleta vielä tankkaamaan pelkkää uusiutuvaa kaasua, on ennen kaikkea hintakysymys. Ongelma on sama kuin lentoliikenteessä, jossa hinta rajoittaa SAF:in eli vastuullisen lentopolttoaineen laajaa käyttöönottoa. Mikään uusiutuvista lähteistä tuotettu polttoaine ei ainakaan vielä pääse lähellekään "ilmaiseksi" äiti-maasta pumpattavan raaka-aineen hintatasoa.

Tallinkin mukaan jo tämä osittain uusiutuva bio-LNG on kalliimpaa kuin perinteinen LNG, mutta Tallinkin mukaan "siirtyminen uuteen polttoaineeseen ei automaattisesti nosta lippujen hintoja matkustajille tai rahtiasiakkaille."

Polttoainelisämaksuthan ovat olleet laivayhtiöillä käytössä jo vuosia, mutta edellisestä päätellen Tallink vastaa bio-LNG:n nostamiin operointikustannuksiin lähinnä omasta voittomarginaalistaan. Samalla yhtiö luottaa siihen, että Helsinki - Tallinna -reitin reitti- ja risteilymatkustajat sekä rahtiasiakkaat valitsevat tämän ilmastotoimen takia laivayhtiökseen juuri Tallinkin.

Lähteet: Tallink, Elenger

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat