5.3.2017

Tarkastaja Turkula – ajaminen voi olla hankalaa, kiitos kehnojen ratkaisujen

Tarkastaja Turkula

Auton arkikäyttö on joskus tavattoman hankalaa ja altistaa vaaratilanteille.

Käyttöliittymien kanssa pähkiessä herää kysymys: ovatko suunnittelijat itse oikeasti kokeilleet kuinka ideat toimivat?

Useiden uusien automallien ilmastoinnin, lämpötilan, puhaltimen ja ilmansuuntauksen säätö hoituu kosketusnäytöllä.

Tunnoton kosketusnäyttö on ajamista häiritsevä huomiovaras. Valikoiden näprääminen vaatii tarkkuutta, jolloin katse harhautuu tiestä näyttöön. Ronskit kierrettävät säätimet tai liukukytkimet ovat toista maata: sormituntuma kertoo säädöstä ilman, että katsetta tarvitsee kääntää.

Tarkastaja Turkula

Kosketusnäyttö on vakiona esimerkiksi Peugeot 208-, 2008- ja 308-malleissa perusmalleja lukuun ottamatta sekä Citroën Cactus ja C4 Picasso -mallisarjoissa.

Myös navigaattorin tärkeimmät reittiopastustiedot tulisi näyttää mittariston keskellä. Tässä suhteessa esimerkkiä näyttää Volkswagen-konserni (Audi, Volkswagen, Seat, Škoda).

Pimeänäköavustimen näytön paras paikka on mittariston keskellä kuten Mercedes-Benz S-sarjalaisissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Missä on täyttöaukon aukaisuvipu?

Tarkastaja TurkulaJoidenkin Nissan-mallien tankkaaminen on tehty hankalaksi. Polttonestesäiliön täyttöaukon kannen avausvivun löytäminen vaatii akrobatiaa ja otsalampun. Esimerkiksi Juken, Qashqain ja Pulsarin polttoainetankin täyttöaukon kannen avausvipu on piilossa kojelaudan vasemmassa alanurkassa.

Vipua hapuillessa käsi voi osua tahattomasti viereiseen konepellin avausvipuun. Lukituksen auettua konepelti jää varmistushaan varaan. Jos kuski ei äkkää sulkea konepeltiä, se alkaa heilua moottoritienopeuksissa – eikä vaarallinen aukirävähtäminenkään liene mahdotota.

Epäselvä merkintä altistaa virhetankkaukselle

Väärin tankkaaminen voi johtua siitä, että ajetaan vuorotellen bensiini- ja dieselautoilla.

Tarkastaja Turkula
Kia Rio 1.2 bensiini, vm. 2011. Musta ohjetarra, tekstiä ei suomeksi.

Virhetankkauksille altistavat surkeat polttoainemerkinnät. Monissa bensiiniautoissa on epäselvät merkinnät, esimerkiksi ranskaksi ”essence sans plomb” tai saksaksi ”unverbleit kraftstoff ” tai ”bleifrei kraftstoff ”. Esimerkiksi Volvo S60 -bensiinimallissa ainoa bensiiniin viittaava sana on venäjän kielellä!

Tarkastaja Turkula
Volvo S60 2.0T, vm. 2010. Bensiini-sana vain venäjäksi.

Monissa bensiinikäyttöisissä Toyota-malleissa on musta tarra, jossa lukee ”Unleaded Fuel Only”. Musta tarra tuo harhaanjohtavasti mieleen dieselin, vaikka tarralla tarkoitetaan lyijytöntä bensiiniä. Uudessa Toyota Aygossa pieni tihruteksti on muutettu mustasta vihreäksi, mutta bensiini-sana löytyy ainoastaan venäjän kielellä.

Tarkastaja Turkula
Opel Zafira 1.4 T bensiini, vm.2012. Musta ohjetarra, jossa lyijyn kemiallinen merkki on yliviivattu

Väärän tankkauksen esto on kaikissa uusissa Fordeissa sekä uusissa mersun, BMW:n ja Audin (paitsi Audi A1 ja Q3) dieseleissä.

Dieselauton tankkaaminen bensiinillä on mahdollista, sillä ohuempi suutin mahtuu väljään täyttöaukkoon.

Ongelmilta vältyttäisiin jos mustassa tarrassa lukisi selkeästi sana diesel ja vihreässä tarrassa lyijytön bensiini, blyfri bensin 95E10 tai 98E5.

Kojelaudan piilokatkaisimet

Tarkastaja Turkula
Citroën Cactuksen ulkopeilien säätö ja ajovalojen korkeuden säätö on ratin katveessa.

Monissa automalleissa ajovalojen korkeuden säätönuppi on piilossa kojelaudan alareunassa. Ei siis ihme, että raskaasti kuormatun auton valot häikäisevät vastaantulijoita. Automaattinen ajovalojen suuntauksen säätö olisi hyödyllinen varuste. Se löytyy vain ksenon- tai led-ajovaloilla varustetuista autoista.

Jos autossa on vakiomaavara tai kaasuneste- tai ilmajousitus, ajovalojen korkeuden säätöä ei tarvita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mersun ylikuormitettu monitoimiviiksi

Tarkastaja Turkula
Mersun toiminnoiltaan ylikuormitettu monitoimiviiksi tuottaa vaikeuksia muista merkeistä siirtyville.

Autojen hallintalaitteiden sijoitus on pitkälti yhtenäistetty, mutta johtotähti käy omaa tietään. Mercedes-Benzin monitoimivipu on ylikuormitettu. Vasempaan viikseen on keskitetty toimintoja, jotka muissa merkeissä on jaettu kahteen viikseen.

Viikseä painetaan, kierretään sekä työnnetään ylös, alas, eteen ja taakse. Viiksestä säätyvät kauko/lähivalojen vaihdon ja suuntavalojen lisäksi tuulilasin pyyhkimet ja pesimet sekä pystyperäisissä malleissa myös takalasin pesu ja pyyhintä.

Vaikeasti täytettävä tuulilasin pesunestesäiliö

Pissapojan säiliön täyttö on joskus kiusallisen hankalaa. Jos täyttöputki on kapea, se roiskii. Pesunestettä ja vettä hulahtaa täyttöputken ohitse moottorin sähkölaitteille. Esimerkiksi Škoda Fabia 1.2 TSI:ssä (vm. 2014) nestettä hulahtaa suoraan laturiin, mikä ei ole omiaan lisäämään laturin käyttöikää.

Useassa nykyautoissa pissapojan säiliö on piilossa alhaalla moottoritilassa. Oikean vahvuisen pesunesteseoksen tekemisestä tulee sattuman kauppaa, koska säiliö ja sen nesteen väri ei näy.

Yli 400 koeajon kokemuksella!

Tarkastaja Turkula

Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta.

Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana.

Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan.

timo.turkula(äet)kolumbus.fi

Teksti ja kuvat: Timo Turkula

Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 4/2015

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat