29.10.2025

Tätä sähköautoilijat toivovat lataamiselta – eikä se ole yllätys

Kuva Marko Jokela

ABC-latauksen sähköautoilukysely selvitti muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää.

ABC-latauksen sähköautoilukysely selvitti muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää.

Kyselytutkimus oli varsin kattava, sillä siihen vastasi lähes 3 000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kotona yöllä, julkisilla päivällä

Kyselyn perusteella suurin osa sähköautoilijoista lataa autoaan kotona (85 %). Julkisista latauspaikoista liikenneasemat (81 %) sekä kaupat ja kauppakeskukset (73 %) ovat suosituimpia. Vajaa kolmannes kyselyyn vastanneista keskittää kodin ulkopuolella tehtävät lataukset pääsääntöisesti yhdelle palveluntarjoajalle ja yli puolet 2–3 palveluntarjoajalle.

Kotona lataus tapahtuu mieluiten yöllä, julkisilla latausasemilla päivällä.

ABC-lataus kertoo kuitenkin tunnistaneensa autoilijoiden kasvavan tarpeen myös ilta- ja yöaikaiselle lataukselle etenkin markettien latausasemilla. 

Toiveissa muut palvelut

ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta kertoo, että jopa 70 prosenttia kyselyyn vastanneista valitsee latauspisteen sillä perusteella, että sen yhteydessä on myös muita palveluita. Latauksen aikana suosituimmat aktiviteetit ovat kaupassa käynti (70 %), kahvin juonti (61 %) sekä ravintolassa syöminen (61 %). 

– Tässä kehityssuunta on ollut selvä: palveluita halutaan ja niiden toivotaan olevan yhä monipuolisempia. Ihmiset haluavat käyttää latausajan mahdollisimman hyvin hyödyksi, ja siksi alan toimijoiden on hyvä panostaa palveluihin.

Pikana virtasta, kiitos!

Yksi ilmiö ja toive käy kyselyssä ilmiselväksi. Se on kasvava tarve pikalatauspisteille.

Vastaajista kaksi kolmesta eli 66 prosenttia haluaa ladata autonsa täyteen yhdellä pysähdyksellä pitkillä matkoilla. Ja 71 prosenttia on valmis odottamaan latausta maksimissaan tunnin ajan. 

– ABC-latauksen verkostoa on kehitetty viime aikoina nostamalla latausasemien kokonaistehoja ja lisäämällä erityisesti tehokkaiden latauspisteiden määrää. Pian osalle asemistamme tulee laitteita, joiden latausteho on jopa 500 kW.

Kyselyn avoimissa vastauksissa nousi esiin myös muita toiveita latauksen palveluntarjoajille. Asemille toivotaan lisää muun muassa korttimaksupäätteitä, näkyvämpää hinnoittelua, peräkärryllisille sopivia paikkoja ja selkeitä ohjeita jonotustilanteisiin.  

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tökkivä lataus ärsyttää

Noin puolet vastaajista on kokenut latauksen hankalan aloittamisen, esimerkiksi haasteet lataussovellusten toimivuudessa, ärsyttävimpänä ongelmana, joka julkisella latausasemalla on joskus tullut vastaan. Myös erilaisten sovellusten ja palveluntarjoajien runsas määrä ärsyttää lähes puolta vastaajista.

Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa syksyllä 2025. Kyselyn kohderyhmänä olivat sähköautoilevat asiakasomistajatalouksien jäsenet (viimeisen kolmen kuukauden aikana autoaan ladanneet). Vastaajien kokonaismäärä oli 3 040. Heistä reilu neljäsosa oli naisia ja loput miehiä. 

Kommentit (2)

  • HANNU RUOKOSALO

    ”Vastaajista kaksi kolmesta eli 66 prosenttia haluaa ladata autonsa täyteen yhdellä pysähdyksellä pitkillä matkoilla. Ja 71 prosenttia on valmis odottamaan latausta maksimissaan tunnin ajan.
    Latauksen aikana suosituimmat aktiviteetit ovat kaupassa käynti (70 %), kahvin juonti (61 %) sekä ravintolassa syöminen (61 %). 
    – Tässä kehityssuunta on ollut selvä: palveluita halutaan ja niiden toivotaan olevan yhä monipuolisempia. Ihmiset haluavat käyttää latausajan mahdollisimman hyvin hyödyksi, ja siksi alan toimijoiden on hyvä panostaa palveluihin.”

    Lataus halutaan suorittaa mahdollisimman vaivattomasti, nopeasti ja muiden aktiviteettien aikana. Autoliiton latausetiketti on tämän kanssa ristiriidassa ja ohjeistaa turhaan siirtämään autoa hitaammalle laturille tai keskeyttämään latauksen nopeuden hiipuessa, kun asiakkaat haluavat vain ladata vaivattomasti tarvittavan energia tai enemmänkin asioinnin kestäessä.
    Latausetiketti aiheuttaa turhan tiukalla tulkinnalla latausraivoa erityisesti osan tulkitessa sen velvoittaviksi säännöiksi.

  • NIILA RAJALA

    Autoliiton latausetiketti pyrkii nostamaan esille näkökulmia, joita on hyvä huomioida sähköautoa ladatessa tai siihen valmistautuessa. Toiminta latausasemilla poikkeaa perinteisten polttoaineiden tankkauksessa ja varsinkin uusilla sähköautoilijoilla voi olla epäselvää miten olisi tarkoituksenmukaista toimia. Etiketimme pyrkii toimimaan tässä ohjenuorana – ei sääntönä tai määräyksenä. Esimerkiksi valitettavan usein latauspistoke pidetään edelleen varattuna kun siihen liitetty auto on jo saavuttanut 100 %:n lataustason. On myös hyvä tunnistaa, että sähköauton lataus ei etene lineaarisesti vaan usein viimeisen 20 %:n lataaminen hidastuu. Nämähän eivät ole ongelmia kuin niillä latausasemilla, joilla on runsasta käyttöä. Odottavan aika on pitkä oli sitten lataamassa ja erityisesti jonottaessa lataukseen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat