22.11.2018 Liikenne Teknisen Kaupan Liitto murjoo eduskunnan käsittelyssä olevan esityksen kevytautoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknisen Kaupan Liiton moottoripyörämaahantuojat esittävät, että hallituksen olisi luovuttava esityksestä. Hallituksen lakiesitys kevytautoista on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja aihe herättää odotetusti keskustelua. Nyt kantansa esittää Teknisen Kaupan Liitto, johon kuuluvat myös merkittävimmät moottoripyörien ja mopoautojen maahantuojat. Kevytautojen olisi tarkoitus korvata turvattomiksi mielletyt mopoautot liikenteessä ainakin osin.Moottorin koeajama Hyundai i10 on esimerkki elektronisesti rajoitetusta autosta, joka soveltuu kaavailtuun kevytautokategoriaan.Teknisen Kaupan Liitto ei niele hallituksen esityksen perusteluja kevytautojen edistämiseksi. Esimerkiksi näkemys liikenneturvallisuuden parantamisesta herättää vastaväitteen päinvastaisesta kehityskulusta. Liiton mukaan vaikutukset liikenneturvallisuuteen on arvioitu vähintäänkin puutteellisesti ja kevytautojen sallimisen uskotaan jopa heikentävän koululaisten liikenneturvallisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrafin näkemys tueksiTiukan kannan tukijaksi on nostettu Trafin selvitys, jonka mukaan liikenneturvallisuusvaikutusta arvioitaessa olisi huomattava, että rajoitetun henkilöauton käyttöönotto lisää moottoriajoneuvojen käyttöä iässä, jossa liikennekäyttäytyminen on korostuneesti riskejä ottavaa.Trafin selvityksessä todetaan muun muassa, ettei tämä lakimuutos saisi heikentää muiden tielläliikkujien turvallisuutta.Teknisen Kaupan Liitto korostaa, että muutoksen turvallisuusvaikutusta muille tielläliikkujille, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöille, ei ole arvioitu lainkaan. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus on liiton mukaan merkittävä tekijä, jonka pitäisi olla tiedossa tästä asiasta päätettäessä.Asiantuntijatahot ovat varsin erimielisiä kevyautoista. Esimerkiksi Autoliitto näkee, että henkilöautoihin perustuvat mopoautojen korvikkeet olisivat hyvä ajatus. Onnettomuustietoinstituutti puolestaan näkee mahdollisen uudistuksen tuovan hyötyjä ja haittoja.Auto riski lapsille?Teknisen Kaupan Liitto nostaa esiin myös Helsingin Sanominen tekemän selvityksen*, jonka mukaan lapsille sattuu erityisen paljon onnettomuuksia koulujen läheisillä suojateillä. Kun lapsi joutuu vakavaan onnettomuuteen, toisena osapuolena on lähes aina auto.Alle kahdensadan metrin päässä koulusta kouluaikaan sattuneissa onnettomuuksissa on ollut vuosina 2010–2017 osallisena yhteensä yli 11 700 ihmistä. Onnettomuuteen joutuneista 90 prosenttia on selvinnyt ilman henkilövahinkoja, mikä on johtunut siitä, että valtaosa onnettomuuteen joutuneista on liikkunut henkilöautolla.Liiton mukaan lapsilla ja nuorilla suhde on täysin toinen: jos he joutuvat onnettomuuteen koulun lähellä, he hyvin todennäköisesti saavat jonkinlaisia vammoja.Tällä vuosikymmenellä sattuneissa onnettomuuksissa, joissa peruskouluikäinen on kuollut tai loukkaantunut korkeintaan 200 metrin päässä lähimmästä koulusta, noin 80 prosentissa on ollut osallisena auto. Liikenneturvan mukaan tämä luku on nykytilanteessakin aivan liian suuri.Ministeri Anne Bernerin mukaan hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.– Voidaankin perustellusti kysyä, millaisia vaikutuksia tulee liikenneturvallisuuteen, jos varsinkin kaupunkiseutujen vilkasliikenteisillä sisääntuloväylillä on uusia autoja jopa viisinkertainen määrä nykyiseen mopoautokantaan verrattuna. Puhumattakaan koulujen lähiliikenteestä ympäri maata, toteaa asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta.– Lisäksi voidaan ihmetellä, miksi ministeriöllä on nykytilanteessa kiire viedä eteenpäin esitystä, joka kasvattaa henkilöautoliikennettä ja sen päästöjä – etenkin, kun ministeriön oman alan virastot ja suuri osa asiantuntijatahoista kyseenalaistaa esityksen niin liikenneturvallisuuden kuin päästöjen näkökulmasta.Komissiolta keppiä suunnitelmistaEuroopan komissio on kyseenalaistanut Suomen ajatuksen kevytautojen kuulumisesta traktoriluokkaan. Komission mukaan kevyiden nelipyörien ajamiseen oikeuttavalla AM-luokan ajokortilla ei voi ajaa hallituksen esityksessä tarkoitettuja kevytautoja. Tämä vääristää markkinoita ja asettaa eurooppalaiset toimijat epätasa-arvoiseen asemaan suomalaisilla markkinoilla.Teknisen Kaupan Liiton moottoripyörämaahantuojat esittävät, että hallituksen olisi luovuttava esityksestä ja sen sijaan olisi selvitettävä EU-tasolla, miten liikenneturvallisuutta parhaiten voidaan edistää nuorten kuljettajien, etenkin mopoilijoiden, keskuudessa.Lähteet: Teknisen Kaupan Liitto, Liikennevirasto, Liikenneturva, Trafi, *) hs.fi 2.10 2018 Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Petri Munukka Lue myös: Koeajo: Kiireetöntä kyytiä kevytautolla – Hyundai i10 Hallituksen esitys kevytautoista sai keppiä – ei ole EU-lainsäädännön mukainen Nuorten kevytautot etenevät – taustalla muhii lihava riita Nuorten kevytautot jakavat mielipiteitä asiantuntijapiireissä Autoliitto: nuorten kevytautot saisivat kulkea 60 km/h Onnettomuustietoinstituutti: kevytautoista olisi sekä hyötyä että haittaa liikenneturvallisuudelle Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti