1.12.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Spray & Seal – nopein tapa suojata auton maalipinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan suojaaminen on talvisin työn takana ja Sonax Spray & Seal on nopein tapa suorittaa tämä toimenpide. Nopeudella on kuitenkin hintansa. Sonax Spray & Seal on saksalaisvalmistajan vaihtoehto sumuta ja huuhtele -tuotteiden kategoriaan. Kerroimme tuotteesta jo keväällä 2018 käsitellessämme autonhoidon uutuustuotteita. Sonax toi uuden tuotekategorian yhä useamman kuluttajan saataville.Tällä kertaa vuorossa on kuitenkin tuotteen testi. Levityksen nopeus sekä helppous, käytön kustannus ja tietenkin tuotteen tarjoaman suojan kesto kuuluvat tavalliseen tapaan testisykliin. Sonax Spray & Seal pärjää osin erinomaisesti, mutta sillä on yksi heikkous.Sonax Spray & Seal sumutetaan suoraan puhtaalle ja märälle maalipinnalle. Huuhtelun myötä pinta on suojattu likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySonax Spray & SealKokonaisuudessaan tuotteen nimi kuuluu oikeammin Sonax Xtreme Spray & Seal, mutta käytämme jutun yhteydessä hieman lyhyempää muotoa. Sumuta ja huuhtele –tuotteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti suojatuotetta, joka sumutetaan puhtaalle märälle maalipinnalle ja täysin koskematta huuhdellaan huolellisesti vedellä pois. Tuotetta ei tarvitse levittää ja maalipinta tulee suojattua helposti ja nopeasti.Pakkauskoko on 750 millilitraa, josta riittää säästelemättä neljään pesukertaan.Sonax Spray & Seal myydään käyttövalmiina 750 millilitran sumutinpullossa. Hintaa tällä on ostopaikasta riippuen noin 20 euroa tai hieman enemmänkin. Ainetta kuluu käytössä muutama desi, joten pullosta riittää ehkä keskimäärin neljään tai viiteen käyttökertaan.Käyttökustannus on noin viiden euron luokkaa jokaista kertaa kohden. Tämä osuu jokseenkin samaan haarukkaan kuin aiemmin arvostelemamme Nanolex WashCoat, joskin Nanolexillä on mahdollista päästä selvästi alhaisempaan käyttökustannukseen kuten sitä käsittelevässä artikkelissa selitetään. Toisaalta Sonax näyttää nopealta ja edulliselta Korrek Pro TFC Kestopinnoitteeseen verrattuna, mutta kustannuksen lisäksi oleellista on suojatuotteen kesto.Sumutinpää ei ole huono, mutta paremmalla sumutinpäällä ainetta kuluisi hieman vähemmän. Käyttö on joka tapauksessa helppoa ja nopeaa.TestissäEnsimmäisenä Sonax Spray & Seal huomauttaa itsestään tuoksun muodossa. Sitä on hankala kuvailla ja se jakanee mielipiteitä, mutta allekirjoittaneen mielestä se on miellyttävä. Ei näitä aineita silti välttämättä ole suositeltavaa hengitellä sen enempää.Sumutinpää ei ole paras näkemämme, mutta ei missään nimessä myöskään huono. Aivan huippuluokkaa edustavalla sumutinpäällä tuotetta kuluisi ehkä hieman vähemmän, kun sen saisi levitettyä yhdellä suihkauksella suuremmalle pinta-alalle. Sonaxin käyttö on silti lastenleikkiä.Kuvasta näkee hyvin, että konepeltiä ei ole vielä käsitelty sillä se on vasta kastelussa levitystä varten. Myös Spray & Sealin huuhtelu onnistuu ilman painepesuria.Aine sumutetaan suoraan märälle ja puhtaalle pinnalle. Sen vaikutuksen huomaa välittömästi sumutuksen jälkeen ja huuhtelun jälkeen pinta helmeilee heti voimakkaasti. Veden käytös on aivan eri luokkaa kuin mihin aiemmin testattu ja pettymyksen tuottanut suojaava shampoo Sonax Wash & Seal kykenee. Edelleenkin suosimme sumuta ja huuhtele -tuotteita vahashampoiden tai muiden suojaavien pesuaineiden sijaan.Välittömästi huuhtelun jälkeen vesi pakenee pinnalta nopeasti. Vedenkäytös on juuri levityksen jälkeen todella hyvällä tolalla.Testissämme kesto oli samaa luokkaa kuin Nanolexin WashCoatilla ja Korrekin Pro TFC Kestopinnoitteella, eli reilusta viikosta muutamaan kuukauteen ajomäärästä ja vuodenajasta riippuen. Suolakurassa moottoriteitä painava saa kyllä tämänkaltaisen suojatuotteen poistumaan alta aikayksikön. Toisaalta samaa ongelmaa esiintyy muidenkin pikaisesti levitettävien suojatuotteiden kanssa ja silti ne helpottavat merkittävästi seuraavaa pesukertaa.Pisaroiden kontaktikulma on suuri, joka kielii hyvästä hylkimisestä. Kestoon vaikuttavia tekijöitä on valtavasti, joten jokainen kuluttaja saa sen suhteen erilaisia tuloksia.Sanoimme alussa, että tämä on nopein tapa suojata maalipinta ja se pitää paikkansa myös sumuta ja huuhtele –tuotekategorian sisällä. Osa näistä tuotteista tulee nimittäin laimentaa vedellä lisäten yhden työvaiheen. Sonax ei toki ole ainoa käyttövalmiina suoraan sumutinpullosta pinnalle levitettävä vaihtoehto, mutta kuuluu tähän kaikkein nopeimmin käytettävien tuotteiden joukkoon.Sonax Spray & Seal on hieman laimennettavia tuotteita kalliimpi käyttää. Lopulta kuluttajan on valittava pitkälti käytön helppouden ja kustannuksen väliltä, sillä suorituskyvyssä emme havainneet suurta eroa. Tämän Sonaxin tuotteen toivomme näkevämme laajasti automarkettien ja varaosaliikkeiden hyllyillä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous