11.10.2017

Tori.fi:n toimitusjohtaja: ”Vanhan auton ostaminen on ympäristön kannalta fiksu päätös.”

Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Tori.fin vertaiskaupan päästövaikutukset laskettiin Suomessa ensimmäistä kertaa. Suurimmat päästövähennykset syntyvät käytettyjen autojen kaupasta.

Käytettyjen tavaroiden kaupan ympäristövaikutusta arvioitiin mediakonserni Schibstedin omistamilla kauppapaikoilla kaikkiaan kahdeksassa eri maassa. Suomesta mukana on Tori.fi-palvelu, jossa tapahtuvan vertaiskaupan päästövaikutukset laskettiin Suomessa ensimmäistä kertaa.

Tutkimuksen mukaan vertaiskauppaa käyvät säästävät vuodessa kasvihuonepäästöjä lähes 140 000 tonnia ostamalla tavaroita käytettynä sen sijaan että olisivat ostaneet vastaavan uutena.

Tutkimusta peranneen vertaiskauppasivuston mukaan hiilidioksidimäärä vastaa esimerkiksi 500 000:n uuden sohvan valmistamista tai yhtä montaa edestakaista automatkaa Helsingistä Rovaniemelle.

Torin ja seitsemän sisarsivuston yhteenlaskettu ympäristöhyöty vuonna 2016 oli kiakkiaan 16,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Lukua voi verrata Tori.fi:n mukaan siihen, että koko Pariisin liikenne seisoisi paikallaan lähes kuusi vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurimmat päästövähennykset syntyvät käytettyjen autojen kaupasta.

Tutkimus laadittiin yhdessä ruotsalaisen ympäristötutkimuslaitoksen, IVL Svenska Miljö Institutin kanssa.

Autokaupalla merkittävin vaikutus

– Tutkimukseen valituilla kahdeksalla kauppapaikalla vierailee kuukausittain yli 60 miljoonaa käyttäjää, mikä kertoo vertaiskaupan volyymin suuruudesta, sanoo Tori.fin toimitusjohtaja Juha Meronen.

Tutkimuksessa ajoneuvojen vertaiskauppa on merkittävin tekijä. Ajoneuvot kattavat 58 prosenttia Tori.fin viime vuoden vertaiskaupan päästövaikutuksista. Auton hiilijalanjäljestä suurin osa syntyy tuotannossa.

Tutkimuksessa on otettu huomioon myös se, että autokauppa vaatii erillisiä laskelmia, sillä auto voidaan myydä uudelleen moneen kertaan. Myös maiden välillä on eroja, joten jokaiselle kauppapaikalle laskettiin tutkimuksessa oma uudelleenkäyttöaste.

– Suomen verraten vanhan autokannan näkökulmasta on kiinnostavaa havaita, että myös varsin vanhan auton ostaminen on ympäristön kannalta fiksu päätös, Meronen sanoo.

Koti-kategorian osuus päästövaikutuksista oli 31 prosenttia ja elektroniikan yhdeksän prosenttia.

Huonekaluissa ja elektroniikassa materiaalien kuten nahan, puun ja harvinaisten metallien alkutuotanto aiheuttaa suurimman osan tuotteen elinkaaren päästöistä, joten jokainen uuteen käyttöön kiertävä nahkasohva tai kodinelektroniikka saa aikaan positiivisen ympäristövaikutuksen.

Näin tutkimus tehtiin:

Elinkaarianalyysi perustuu oletukseen, että jokainen käytettynä ostettu tavara korvaa uuden vastaavan tuottamisen. Lisäksi kaupanteon aiheuttama liikenne, jätteenkäsittely sekä Schibstedin toimistojen ja palvelinhuoneiden energiankulutus on mukana laskelmassa.

Tutkimus kattaa noin puolet Schibstedin kahdeksan kauppapaikan kaikista ilmoituksista. Mukana ovat vain yksityisten henkilöiden jättämät myynti-ilmoitukset. Osa tuotekategorioista, kuten palvelut, lemmikit, matkat ja majoitus, jätettiin laskelman ulkopuolelle.

Tutkimuksessa analysoitiin Schibstedin kahdeksan markkinapaikan myyntilukuja sekä käyttäjätutkimuksia ja otettiin huomioon liiketoiminnan sekä kuljetusten energiankulutus.

Laskumenetelmä pohjautuu oletukseen, että vertaiskaupassa myyty tuote korvaa uuden vastaavan tuotteen tuotannosta ja hävittämisestä aiheutuvat päästöt.

Maiden välisiä eroja on otettu huomioon mm. autokannan osalta autojen uudelleenkäyttöasteessa.

Lähde: Tori.fi Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat