1.11.2017 Ajoneuvot Traktoripelaajat huomio: iltapuhteeksi riivaava peruutuspeli Valtralta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapsikin osaa huristella Valtran traktorilla – myös taaksepäin. Ainakin netissä. Jos viime vuonna julkaistu Farming Simulator 17 tuntuu liian totiselta, kannattaa kokeilla Valtra Reverse Challengea, joka on peltomaailman peruutushaaste palikkagrafiikan ja pimpelipompeli-musiikin tahdittamana.Tämän vuodelta 2013 peräisin olevan lystin tarjoaa Valtra, jonka TwinTrac -takahallintalaitteen ilosanomaa peli osaltaan edistää. Pelin vahvat C64-vaikutteet ovat digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen Kuubin käsialaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasua tai jarrua ei oleRohkeasti rattiin. Pelissä pitää ajaa traktoria taaksepäin maaseutumaisemaan raivattua rataa pitkin. Ohjaaminen tapahtuu tietokoneen nuolinäppäimillä; kaasua tai jarrua ei ole, vaan nykyaikaisen tehomaatalouden kiivas työtahti sanelee nopeuden.Vauhti on siis kovaa, eikä renkiä päästetä helpolla: eteen tulee kaikenlaisia esteitä, kuten pyöröpaaleja ja maakiviä, joita pitää mahdollisuuksien mukaan väistellä. Lisäksi väylä on täynnään menoa hidastavia töyssyjä, jotka voi melkein tuntea takalistossa – kotitoimiston tuoli alkaakin hetkessä pomppia Valtran jousitetun istuimen malliinMolempiin suuntiinSe, miksi pelissä ajetaan nimenomaan taaksepäin, juontaa juurensa Valtran TwinTrac-takahallintalaitteesta, jota suomalainen traktorivalmistaja samoilla nettisivuillaan esittelee.TwinTrac muodostuu traktorin ohjaamon takaseinään kiinnitetyistä ylimääräisistä kaasu-, kytkin- ja jarrupolkimista, suunnanvaihtimesta sekä pienestä sähköisestä ohjauspyörästä. Näiden ääreen kuljettajan istuin hallintalaitteineen voidaan kääntää täydet 180 astetta istuimelta nousematta.TwinTracin avulla traktoria voi ajaa ”väärinpäin” esimerkiksi takanostolaitteeseen kytketyn niittokoneen, lumiauran tai lumilingon kanssa.Paitsi, että työkone näkyy ohjaamoon paremmin, taakseajon terveysvaikutukset ovat merkittävät, koska se vähentää asentoja, joissa kuljettajan selkä ja niska vääntyvät. Valmistajan mukaan myös aikaa ja polttoainetta säästyy erityisesti niittotöissä.TwinTrac on saatavilla tehdasasennettuna Valtran kolmeen suurimpaan mallisarjaan eli N-, T- and S-sarjan traktoreihin. Näistä keskimmäistä pääsimme kokeilemaan valmistajan kotikonnuilla Suolahdessa tänä syksynä – lisää aiheesta luvassa huomenna torstaina ilmestyvässä Moottorin numerossa 11/2017, jonka voit lukea julkaisupäivästä alkaen myös sähköisenä näköisversiona, jonka voi ostaa Lehtiluukusta.Nitrolla toisin päinPalataan vielä peliin. Akanoiden – siis niiden esteiden – joukosta kannattaa bongata myös jyväsiä. Radalla tulee vastaan V-merkkejä (niin kuin Valtra), joiden päälle ajamalla ansaitsee lisää peliaikaa. Yleisönä toimivat radan reunoilla märehtivät lehmät, ja luonnon tuoksun voi melkein haistaa.Varsinainen urakkatahti alkaa kuitenkin osumalla Nitro boost -kanisteriin. Silloin alla oleva Valtra kääntyy ”oikein päin”, takarenkaat saavat kylkiäisekseen paripyörät ja sitten mennään – niin kovaa kuin Linnavuoren tehtaalla valmistetusta dieselmoottorista lähtee.Mutta vaikka kyytiä on ainakin ne 80 kilometriä tunnissa mitkä nykyaikaiselle traktorille maksimissaan sallitaan, ohjaaminen sujuu maallikoltakin, sillä nyt kaikkiin esteisiin osumalla kerää ekstrapisteitä. Touhu on tosin kaukana viljelyssä vallitsevasta huolellisuudesta.Kaikki hauska loppuu silti aikanaan – niin myös maatilan työpäivä. Tässä tapauksessa peliajan päättymiseen. Onneksi virtuaalimaailmassa työkonetta ei tarvitse viedä huoltoon eikä viljaa kuivuriin – ei muuta kuin uutta sarkaa kyntämään!Ja koska nykyaikainen traktori liikkuu pellolla miltei itsestään, kiusaus on tietysti suuri avata läppäri pellolla työn lomassa ja ryhtyä pelaamaan. Sitä emme kuitenkaan suosittele – lienee hankala selitellä isännälle, miksi Valtra meni päisteessä pitkäksi.Loppuun lienee paikallaan myös varoitus. Pelin kärkisijoille ei ole helppo päästä, eli ennätysjahdissa saattaa mennä koko ilta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvituskuvat: Valtra ja Jari Saarentaus/MoottoriLue myös:Päivän kuva: Suomen suurin sänkipellollaFarming Simulator 17 – nyt mukana myös Valtra ja junat!Valtraa virtuaalisesti ja vähän oikeastikin – Farming Simulator 17Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija