6.6.2017

Triumph moottoritoimittajaksi Moto2-luokkaan

Ratamoottoripyöräilyn GP-sarjan Moto2-luokan sopimusmoottorivalmistaja vaihtuu Hondasta Triumphiksi vuoden 2019 alusta lähtien.

Italian Mugellossa ajetun MotoGP:n MM-osakilpailun yhteydessä vahvistettiin tieto siitä, että Moto2-luokan 600-kuutioiset nelisylinteriset moottorit luokan alusta lähtien toimittanut Honda vetäytyy sarjasta ja tilalle tulevat Triumphin kolmesylinteriset rivimoottorit. Hondan sopimus moottorien toimittamisesta päättyy kauden 2018 lopussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uuden Street Triplen moottori lähtökohtana

Triumph Street Triple RS -malliin täksi vuodeksi esitelty 765-kuutioinen moottori on kehitetty Triumph Daytona 675:n moottorista, jota on käytetty menestyksekkäästi Supersport-luokan kansainvälisissä kilpasarjoissa.

Street Triple RS:ssä moottori tuottaa 123 hevosvoiman huipputehon 11 700 kierroksella ja 77 newtonmetrin vääntölukeman 10 800 kierroksella.

Lisää kierroksia ja lisää tehoa

Moto2-luokkaa varten sylinterikannen kanavat muotoillaan uudelleen virtausten parantamiseksi ja maksimikierroslukua nostetaan. Titaaniventtiilit ja vahvemmat venttiilijouset varmistavat moottorin yläkerran pysyvän mukana korkeammilla kierroksilla. Magneti Marellin kehittämä ECU ja race kit -mallin laturi on suunniteltu varta vasten Moto2-moottoria varten. Säädettävä luistokytkin parantaa takarenkaan pitoa moottorijarrutuksissa ja pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.

Triumphin Moto2-moottorisopimusta julkistamassa olivat Triumphilta myyntijohtaja Paul Stroud ja tuotepäällikkö Steve Sargent, MotoGP:n ajajayhdistys IRTA:n presidentti Herve Poncharal, MotoGP-oikeudet omistavan Dornan johtaja Carmelo Ezpeleta sekä Moto2-kuljettajat Franco Morbidelli, Simone Corsi, Marcel Schrotter ja Tarran MacKenzie.

Moottorin kehitystyö ja testaus jo käynnissä

Moto2-luokassa kilpailee tällä hetkellä peräti 34 tiimiä ja sopimuksen mukaan Triumph toimittaa sarjaan noin 150 moottoria ja vastaa myös moottorien huollosta. Triumphin kolmisylinteristen moottorien kehitys Moto2-luokkaa varten alkoi noin puoli vuotta sitten ja moottoreilla on jo ajettu ensimmäiset testit. Odotettavissa on parannusta Moto2-luokan kierrosaikoihin, sillä tämänhetkisten tietojen mukaan moottori tulee olemaan tehokkaampi kuin nyt käytössä oleva Hondan moottori.

Video Triumphin kolmisylinterisestä 765-kuutioisesta moottorista:

Teksti: Janne Huhtala Kuvat ja video: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat