25.12.2018 Ajoneuvot Tuhannen tarinan uutuus: Porsche 911 päivittää lähes kaiken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvan automallin uudistaminen on samanlaista tasapainoilua perinteiden ja uudistusten välillä kuin Porsche 911:n kanssa. Tehdas on kuitenkin pakannut 992-mallipolven täyteen uusinta uutta. Porsche 911 on muodostunut suorastaan instituutioksi urheiluautojen maailmassa. 1963 esitelty automalli on ollut yhtäjaksoisesti tuotannossa koko historiansa ajan ja innokkaan fanikunnan ansiosta valmistaja on joutunut olemaan poikkeuksellisen tarkkana uudistusten suhteen. Vaikka ero 1960-luvun autojen ja nykymallien välillä on tekniikan yleisen kehittymisen myötä melkoinen, on tehdas pitänyt huolta silhuetin lisäksi perusarvoista: moottorina on edelleen taakse sijoitettu kuusisylinterinen bokserimoottori.Vuonna 2012 esitelty väistyvä 911-mallipolvi tunnetaan sisäisellä mallikoodilla 991. Vuosien aikana Porsche ennätti käydä läpi kaikki eri malliversiot aina perusmallin Carrerasta rajuun GT2 RS:ään ja muutamaan erikoismalliin.Nyt tehdas kuitenkin esitteli täysin uuden Porsche 911:n Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä. Kahdeksannen mallipolven sisäinen koodinimi on 992 ja uudistusten lista on ensivilkaisulla maltillinen: lisää mukavuutta, enemmän älyä, sadetilaan soveltuva Wet-ajotila ja muhkeammat mitat. Ensimmäisinä esiteltiin takavetoinen Carrera S ja nelivetoinen Carrera 4 S, muiden malliversioiden seuratessa myöhemmin.Jotain muutakin on kuitenkin tapahtunut. Uudistusten määrästä kertonee sekin, että Porsche järjesti uuden 911:n uudistuksista peräti kaksipäiväisen workshopin Hockenheimringillä ja valmistajan kotona Stuttgartin Zuffenhausenissa. Voidaankin sanoa, että 992 on suorastaan tuhannen tarinan uutuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#1: Wet-ajotilaEnsimmäisenä uudistusten listalta nousee esiin Wet-ajotila ja siihen liittyvät anturit, sillä kyse on koko autoalalla ainutlaatuisesta varusteesta. Uuden Porsche 911:n etulokasuojiin sijoitetut akustiset anturit kuuntelevat kelin ropinaa lokasuojissa ja pyrkivät arvioimaan milloin sää on muuttunut huolestuttavan kosteaksi.Insinöörien mukaan ongelmana oli kouluttaa sensorit erottamaan esimerkiksi hiekan rapina vesimassojen kohinasta. Itse anturit ovat noin kahden euron kolikon kokoiset lätkät lokasuojissa. Samalla järjestelmä osaa reagoida juuri märkään tienpintaan eikä se ole riippuvainen tuulilasiin tippuvista sadepisaroista. Toiminto on vakiovaruste kaikissa 992-mallipolven autoissa.Sadesensori lokasuojan sisäpuolelta.Sateen havaitessaan sensorit ehdottavat kuljettajalle, että olisiko tämä oikea hetki kytkeä märkään säähän tarkoitettu Wet-ajotila käyttöön ja rauhoittamaan ajotapaa. Samalla auto valmistelee PSM-ajonvakautuksen ja PTM-luistonestojärjestelmän liukkaisiin oloihin.Erillisellä ajotilalla Porsche pyrkii vastaamaan omiin tavoitteisiinsa ajoneuvoturvallisuuden suhteen: onnettomuustilastojen kehitys on miellyttänyt muilta osin, mutta huonon sään ajettavuuteen halutaan panostaa. Kyseessä on idea, jota Porsche Advanced Development -osasto kaavaili jo 1990-luvun puolivälissä Prometheus-tieturvallisuustutkimushankkeessa. Samalla erillinen Wet-ajotila antaa mahdollisuuden kohdistaa muut ajotilat tarkemmin hyvän kelin mahdollisuuksiin.Sensori itsessään ei paljon auton massassa tunnu, mutta aivan edullisesta järjestelmästä ei Porschen mukaan ole kyse.Wet-ajotilassa Porsche 911 kytkee ajonvakautuksen ja luistoneston korotettuun valmiustilaan, herkentää ABS-jarrujen puuttumiskynnystä ja kaasupolkimen kaasuvaste muuttuu tasaisemmaksi. Samalla takaspoileri kohoaa jo 90 km/h nopeudessa parhaan downforcen asentoon ja keulan tuuletusritilät avataan täysin. Lisäksi PTV Plus -tasauspyörästö höllentää lukitusta ja nelivetomallit ohjaavat enemmän voimaa etuakselille.Märällä testiradalla kyyditettynä 911 käyttäytyi suorastaan rauhallisesti Wet-ajotilassa.#7: Uusi tietoviihdejärjestelmäPorsche 911 tunnetaan tietysti urheiluautona, mutta se ei ole syy tinkiä arkikäytettävyydestä. Porsche Communication Management -tietoviihdejärjestelmä on päivitetty Panamerasta ja Cayennestä tuttuun iskuun. Suurempi 10,9-tuumainen näyttö antaa mahdollisuuden selkeämmille valikkorakenteille ja lisätoiminnoille.Navigoitaessa tarjolla on autossa lasketun reittioption lisäksi netissä laskettu reittiversio, joka pyrkii huomioimaan uusimman liikennetiedon. Tarjolla on myös Yelp-arviot lähistön ravintoloista ja pysäköintipaikoista kerrotaan aukioloajat ja hinnat. Myös 911 seuraa kuljettajansa rutiineja ja tietää, mikäli perjantaina töistä palatessa koukataan vakiokaupan kautta.Radiota tuetaan nettiradiotoiminnolla ja FM-kuuluvuusalueelta poistuttaessa auto osaa vaihtaa saman radiokanavan nettiversioon. Tukea löytyy myös Apple CarPlaylle ja Apple Watchille sekä uudelle Porsche Connect -älypuhelinsovellukselle.#8: Uusi mittaristoEnsivilkaisulla 911:n tuttu mittaristo näyttää olevan ennallaan, mutta tekninen kehitys näkyy täälläkin. Tuttuun tapaan keskimmäisenä sijaitseva kierroslukumittari on säilynyt oikeana viisarimittarina, mutta molemmin puolin mittarit on korvattu 7-tuumaisilla näytöillä.Näytöt antavat kuljettajalle enemmän mahdollisuuksia näkymän muokkaamiseen, joten toinen puoli mittaristosta voidaan pyhittää vaikkapa isommalle karttanäkymälle. Mittaristo antaa myös mahdollisuuksia, jos lisävarusteena on valittu uusi...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#9: YönäköjärjestelmäPimeässä näkevä infrapunakamera tuntui tekevän viimein lievän läpimurron vuonna 2018. Uuden mittariston ansiosta kamerakuvaa voi katsella suoraan yhtenä mittarina, mutta 911 tarkkailee lähistöä jalankulkijoiden ja eläimien varalta myös muulloin.#10: PDLS Plus -valotPorsche on päivittänyt 911:n ajovalot jälleen uuteen uskoon tuttujen jääkuutiovalojen osalta, mutta mikäli lisävarustelistalta poimitaan PDLS Plus -ledimatriisivalot, käytössä on muutama mielenkiintoinen toiminto. Yönäköjärjestelmän yhteydessä valot kohdistavat lisävaloa havaittuihin jalankulkijoihin.Porsche osaa hyödyntää myös 911:n eteenpäin katselevaa kameraa valojen kalibroinnissa. Mikäli auto on yli viiden metrin päässä sopivasta seinästä, voidaan matriisivalot kalibroida automaattisesti. Tietoja hyödynnetään suoraan valoalgoritmissä ja samalla voidaan etsiä valojärjestelmän mahdolliset viat.#21: SisustaMukiteline! Sen lisäksi 911-fanien huomio kiinnittyy vaakasuuntaisempaan muotoiluun, joka on viittaus 1960-luvun malleihin. Vuoden 2018 trendeihin kuuluvasti keskimmäiset tuuletusritilät ovat vaihtaneet paikkaa tietoviihdejärjestelmän kanssa.Keskitunnelin porschemaista nappiarmeijaa on hiukan suitsittu. PDK-kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä on käytössä uusi Braunin partakonetta muistuttava vaihteenvalitsin, jonka liikkeet ovat lyhyet ja jämäkät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#76: Alihankkijat11 sisustaväriä, 300 näkyvää osaa, 51 eri materiaalia ja 76 yhteensovitettavaa alihankkijaa. Eri varuste- ja värivaihtoehdot tarkoittavat stressaavia päiviä laaduntarkkailussa jo suunnitteluvaiheesta alkaen. Toisaalta lukuisat varusteoptiot tarkoittavat, että tehtaalta poistuu vain kaksi identtistä 911:tä vuotta kohti.#110: Korirakenne992 on kasvanut edeltäneeseen mallipolveen verrattuna 20 mm pituutta ja 4 mm korkeutta. Kuljettajan istuin on saatu samalla viilattua 5 mm alemmas ohjaamossa, joten tilaa pitäisi löytyä aiempaa enemmän. Malli on samalla 44 mm leveämpi takaa eikä takavedosta nähdä enää erikseen kapeakorista mallia. Keulassa leveyttä on tullut lisää 45 mm. Tekninen kehitys näkyy siinä, että itse korin painosta on saatu viilattua pois 5 prosenttia. Syynä on aiempaa laajempi alumiinin käyttö teräksen sijaan. Teräksen osuus on pudonnut 63 prosentista 30 prosenttiin. Toisaalta erikoislujia teräslaatuja on käytetty laajemmin esimerkiksi B-pilarissa. Uusi alumiininen kylkipala säästää yksistään 12 kilogrammaa. Samalla tehdas on joutunut tuomaan kitkahitsauksen kaltaisia uusia liitostapoja korinrakennukseen, joten vanhoja pitsehitsejä nähdään 992:ssä vain 813 kappaletta.#111: MMBUusi Porsche 911 perustuu MMB-pohjarakenteeseen. Takamoottoriauton faneja saattaa kauhistuttaa ajatus, että MMB on itseasiassa keskimoottoriautoille tarkoitettu modulaarinen pohjarakenne. Käytännössä MMB antaa Porschelle mahdollisuuden hyödyntää synergiaa 911:n ja uuden sukupolven 718 Boxsterin ja Caymanin valmistuksessa. Perusrakenne koostuu kolmesta moduulista: keularakenteesta, pohjalevystä ja takarakenteesta.Samalla MMB on suunniteltu siten, että esimerkiksi kangaskattoisen Cabrioletin kaltaiset malliversiot syntyvät entistä vähemmällä lisävaivalla. Myös eri katto- ja kattoluukkuvaihtoehdot syntyvät vaivatta. Mallistokartalla näkyikin jo nyt vihjaus siitä, että avoautomallistossa saatetaan nähdä 911 GT3:n kaltainen rajumpi GT-malli, eikä muitakaan mallistolaajennuksia ole suljettu pois.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#250: MoottoriCarrera S -mallien moottoriteho on noussut 30 hevosvoimalla 450 hevosvoimaan ja vääntö on kohonnut 30 newtonmetrillä 530 Nm:ään. 3,0-litrainen kuusisylinterinen bensiiniturbomoottori tunnetaan koodinimellä 9A2 evo.Maltillisten teholisäysten takaa löytyy koko joukko uudistuksia. Polttoaineen suihkutusjärjestelmässä on siirrytty 200 barin pietsosuuttimiin, jotka mahdollistavat entistä tarkemmat osasuihkutukset. Alipainejärjestelmiä on karsittu ja moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty. Sylinterikansia on uudistettu, joten osakuormalla saman sylinterin imuventtiilit avautuvat epäsymmetrisesti (4,5 mm ja 2,0 mm) aiemman 3,6 mm tasanousun sijaan.#251: TurboahtimetEikä tässä vielä kaikki. 991-polvessa Carrera-malleissa esitellyt kaksi turboahdinta eivät miellyttäneet Porschea, sillä identtiset ahtimet oli putkitettu eri tavoin. Nyt uudet suuremmat ahtimet pyörivät vastakkaisiin suuntiin ja niiden putkistot on rakennettu peilikuviksi. Hukkaportit ovat sähköisesti ohjatut. Porschen moottorinsinöörit stressasivat myös bensiinimoottorin hiukkassuodattimen lisäämisestä, mutta totesivat kaiken sujuneen täysin suunnitelmien mukaan. Suurin ahtopaine järjestelmässä on 1,2 baria.#252: VälijäähdyttimetMoottoritilassa on pelattu Tetristä muutenkin, sillä välijäähdyttimet ja ilmansuodattimet ovat vaihtaneet paikkaa keskenään. Näin välijäähdyttimiä on saatu kasvatettua ja ne hengittävät aiempaa paremmin.Lopputuloksena moottorista saadaan entistä enemmän irti ja ahtimet reagoivat nopeammin. Samalla on pyritty parantamaan polttoaineen kulutusta osakuormalla sekä nopeuttamaan katalysaattoreiden saattamista toimintalämpöisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#253: Moottorin tuentaUusiksi ovat menneet myös moottorin tuet. Tukipisteet on tuotu peräti 17 senttimetriä lähemmäs keulaa ja 11 cm ulommas, joten rakenteen pitäisi olla entistä jäykempi ja moottorin värinöiden pitäisi vaimentua aiempaakin paremmin. Tuet ovat samalla vaihtuneet jäykemmiksi.#270: Kahdeksanvaihteinen PDKPorschen kaksoiskytkinvaihteisto PDK on päivittynyt toisen sukupolven yksikköön, joka on varustettu seitsemän vaihteen sijaan kahdeksalla pykälällä. Vaihteisto on sukua Panamerassa nähdylle yksikölle. Lisävaihde on antanut Porschelle mahdollisuuden välittää ensimmäiset vaihteet lyhyemmiksi parempaa kiihtyvyyttä ajatellen. Huippunopeus saavutetaan edelleen kutosvaihteella, joten seitsemän ja kahdeksan ovat edelleen ylivaihteita polttoainetaloutta ajatellen.Uusi PDK on optimoitu voimahäviöiden varalta ja vaihtonopeuksiin on kiinnitetty niin ikään huomiota. Vaihteisto osaa nyt mennä P-asentoon moottorin sammutuksen yhteydessä. Vaihteisto huomioi samalla liikennetilanteen ja maaston turhien vaihtojen minimoimiseksi esimerkiksi juuri ennen ylämäkeä tai mutkaa.#271: Se hybridioptioPorsche on kertonut avoimesti, että uuteen PDK-vaihteistoon on jätetty helppo optio hybridiominaisuuksien lisäämiseksi, vaikka saksalaisvalmistajalla ei vielä ollutkaan kerrottavaa asian suhteen. Klassisen urheiluauton hybridisaatio lienee kuitenkin edessä vielä 992-mallipolven aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#300: Päivitetty nelivetoCarrera 4 S:n neliveto oli tehtaalle tilaisuus puhua myös uudistetusta etuakselista. Perinteisten tehokkuuspäivitysten lisäksi merkittävin muutos on peräti kolminkertaiseksi nostettu jäähdytyskapasiteetti, joten neliveto on käytössä useammin. Tällä on haettu järjestelmän käytettävyyttä erityisesti Wet-ajotilassa.Toisaalta Porsche muistuttaa, että neliveto on nyt pidempään käytössä myös driftatessa. Ratakyydityksessä tulee selväksi, että ainakin Carrera 4 S on silti mielummin siistillä linjalla kuin räkäisesti sivuttain.#360: YmpäristönäkymäJopa Porsche 911 on mahdollista varustaa 360°-ympäristökamerajärjestelmällä. Lisäksi auto tarkkailee takaviistoa esimerkiksi pyöräilijöiden varalta jo kaupunkinopeuksissa, joten kaupunkielämän pitäisi sujua aiempaa paremmin.#404: JarrutPorsche on tehnyt uuden 911:n varsinaiseen jarrujärjestelmään vain pientä hienosäätöä, joten uudet jarrulevyt ovat lähes identtisissä mitoissa edeltäneen polven kanssa. Jarrutusmatkoista on saatu jälleen nipistettyä metrejä ja senttejä, kiitos aktiivisemman ilmajarrun ja uusien renkaiden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#405: JarrupoljinSen sijaan Porsche on hyödyntänyt 918 Spyderin oppeja ja valmistanut 992:een uuden jarrupolkimen, joka on peräti 41 prosenttia kevyempi kuin edellinen jarrupoljin. Samalla poljinmatkan ja jarrutustehon suhdetta on muokattu uudelleen.#406: JarrutehostinPorsche päivitti 992:n kohdalla jarrutehostimen sähköiseen malliin. Yhdessä uuden PDK-vaihteiston kanssa kyse on ennen kaikkea varautumisesta hybridivoimalinjaan, mutta myös muita etuja on havaittavissa. Jarrutehostimen ohjelmoitavuus soveltuu paremmin ajotilakohtaiseen kalibrointiin sekä tulevien ajoavustimien tarpeisiin. Mielenkiintoisesti Porsche kertoo säästävänsä uudella jarrutehostimella myös 1 gramman WLTP-syklin mukaisessa hiilidioksidiarvossa.#500: AlustaMerkittävimpiin muutoksiin kuuluu muutos eri kokoisiin vanteisiin etu- ja taka-akselin välillä. Oletusrengaskoko on edessä 245/30 ZR 20 ja takana 305/30 ZR 21. Porschen mukaan muutos sopii takapainoiselle Carreralle hyvin. Samalla valmistaja on tehnyt töitä rengasvalmistajien kanssa erityisesti märän kelin ajettavuuden suhteen. Myös ohjaus on aiempaa lineaarisempi keskialueen tuntumassa, tarkan määrän riippuessa siitä, onko auto varustettu nelipyöräohjauksella vai ei.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#501: JousitusJäykempi kori ja uudistettu iskunvaimennus mahdollistavat jäykempien jousien käytön. Alustaversiosta ja akselista riippuen jäykkyyttä on kasvatettu 14–23%, joten eron 991.2-mallipolveen pitäisi olla tuntuva.#502: IskunvaimennusSäädettävät PASM-iskunvaimentimet ovat siirtyneet Bilstein DTX -teknologiaan, mutta niiden ohjausyksikkö on kehitetty Porschen seinien sisällä. Käytännössä vaimentimet säätyvät tarvittaessa satoja kertoja sekunnissa. Porsche kehuu järjestelmän mahdollistavan suuremman eron urheilullisten ja mukavuuspainotteisten asetusten välillä. Yhdessä jäykemmän korin ja jäykemmäksi tarjolla on siis enemmän jämäkkää urheilullisuutta ja parempaa mukavuutta matka-ajossa.#600: Kaapelit80 ohjainlaitetta, 2 000 metriä kaapelia ja 400 liitintä. Sisäisessä elektroniikassa on siirrytty jo useisiin verkkojärjestelmiin, joista 100 Mbit/s Ethernet lienee tutuimmasta päästä kulutuselektroniikkansa tunteville. Sähköjärjestelmien monimutkaistuminen on tehnyt laaduntarkkailusta ja diagnosoimisesta haastavampaa, joten tehdas joutuu luontaisesti panostamaan toleransseihin myös sähköissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#725: NürburgringUusi Carrera S kiertää Nordschleifen ajassa 7 minuuttia 25 sekuntia, merkiten 5 sekunnin parannusta poistuvaan malliin verrattuna. Muut suoritusarvot ovat 308 km/h huippunopeus (+2 km/h) ja 0–100 km/h 3,5 sekunnissa (Carrera S Sport Chrono), 0,4 sekuntia nopeammin. Carrera 4 S suoriutuu kiihdytyksestä 3,4 sekunnissa Sport Chrono -paketilla.#800: JarruvaloUusi takavalomuotoilu tuo yhtenäisen valon koko 911-mallistoon. Valon yhtenäisyys korostuu, sillä varsinaiset takavalot ovat aiempaa matalammat.Varsinainen yllätysyksityiskohta on retroilevasti ilmasäleikköön piilotettu kolmas jarruvalo, josta uuden mallipolven tunnistaa kauas.#888: Aktiivinen aerodynamiikkaWLTP-kulutussykli pakottaa 911-perusmallitkin panostamaan aerodynaamisuuteen. Keulalla on aiempaa suuremmat jäähdytyssäleiköt, jotka säätyvät moottorin kuorman ja lämpötilan mukaan. Urheilullisemmissa ajotiloissa ajetaan aina luukut auki, mutta normaalisti 911 yrittää pitää säleiköt kiinni 70–150 km/h nopeusvälillä taloudellisuuden nimissä.Takaspoilerin aerodynaaminen pinta-ala on kasvanut 45 prosenttia. Taka-akselin pidon lisäksi spoilerin tehtävänä on ohjata ilmaa välijäähdyttimille. Mikäli autossa on kattoluukku, kompensoi takaspoileri ilman pyörteilyä yli 90 km/h nopeuksissa. Uutta on myös suorituskykytilaa maltillisempi Eco-asento.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy#992: Uusi pohja992-sukupolvesta esiteltiin Carrera S ja Carrera 4 S -versiot PDK-kaksoiskytkinautomaateilla. Lähiaikoina nähtäneen ainakin kangaskattoinen Cabriolet ja edullisemmat Carrera ja Carrera 4, sekä seitsemänvaihteisella manuaalilla varustetut versiot. Sen jälkeen Porschella alkaa jälleen vuosia kestävä herkullinen malliston uudelleenrakennus Turboihin, GT-malleihin ja muihin mahdollisiin yllätyksiin.Maltillisen tiedottamisen takana on kuitenkin insinöörivetoisen autovalmistajan pyrkimys luoda jälleen paras mahdollinen pohja tuleville malliversioille. 992 onkin ensivaikutelmaansa isompi hyppäys tuleville vuosille.Lisää uudesta Porsche 911:sta kuullaan ajotuntumien muodossa tammikuussa 2019.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Porsche ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa