21.8.2016 Liikenne Tutkimus: Moni aikuinen ei tiedä, että toivottu autotekniikka on jo käytössä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapset ovat valmiita itse ajaviin autoihin, paljasti tuore Boschin teettämä #asmartercar-brittitutkimus. Moni aikuinen ei vastaavasti tiedä, että toivottu autotekniikka on jo ulottuvilla. Saksalainen autotekniikkajätti Bosch tutki Isossa-Britanniassa autoilijoiden asenteita itse ajavia autoja kohtaan. Tutkimus on osa #asmartercar-kampanjaa. Sen tavoitteena on lisätä ihmisten tietämystä itse ajavista autoista – ja vähentää epäluuloja. Yksi yllätys oli, että kaksi kolmasosaa vastaajien nimeämästä tulevaisuuden autoiluteknologiasta on sarjatuotannossa jo nyt. Sekin kävi selväksi, että ne joilla on eniten epäluuloja itse ajavia autoja kohtaan, tietävät niistä myös vähiten. Lapset sen sijaan ovat hyvin avoimilla mielin tulevaisuuden autoilun suhteen ja päinvastoin edellyttävät uuden tekniikan reipasta käyttöönottoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytössä jo! #asmartercar osoittaa, että monet ominaisuudet, joita brittiautoilijat odottavat tulevaisuuden autoilta, ovat saatavilla jo nyt. Kun vastaajilta kysyttiin, mitä he odottavat uuden auton pystyvän tekemään vuonna 2025, ihmiset mainitsivat toimintoja, joista kaksi kolmasosaa (66 %) on saatavilla jo nyt ja joista loputkin (33%) ovat tulossa tuotantoon kahden vuoden kuluessa. Kontrollin menetys jakaa kantoja Vaikka 28 prosenttia vastaajista kertoi suhtautuvansa varauksellisesti itse ajavaan teknologiaan, suosituimmat tulevaisuuden autoihin kohdistuvat toivomukset liittyivät toimintoihin, jotka vähentävät kuljettajan kontrollia. Suurin osa kyselyyn vastanneista autolijoista toivoi esimerkiksi, että tulevaisuuden autot säilyttävät turvallisen etäisyyden edessä ajavaan autoon (66 %), puuttuvat tilanteeseen onnettomuuden välttämiseksi (56 %), pysäköivät itse (55 %), sekä ennustavat liikennettä ja muuttavat reittiä tarvittaessa (51 %). Kyseiset ominaisuudet ovat paitsi suosituimpia automatisoituun teknologiaan kohdistuvia toivomuksia, myös autojen nykyisiä ominaisuuksia. Autoilija voi säilyttää turvallisen etäisyyden edessä olevaan autoon mukautuvan vakionopeudensäätimen avulla. Useat nykyautot on varustettu automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä, joka auttaa kuljettajaa välttämään onnettomuuden. Moni nykyautoista osaa myös pysäköidä itse itsensä. Moottoriteillä jo 2020 – Tutkimus osoittaa, että todellisuus ja autoilijoiden käsitykset eivät ole linjassa keskenään. Itse ajavan teknologian käyttöönotto on asteittainen prosessi, ja automatisoidut toiminnot esitellään ensin ei-kriittisissä yhteyksissä, Boschin Ison-Britannian toimitusjohtaja Steffen Hoffmann kiteyttää. – Odotamme kuitenkin, että pitkälle automatisoidut ajoneuvot ajavat moottoriteillä jo vuoteen 2020 mennessä ja että täysin automatisoitu teknologia on saatavilla vuodesta 2025 lähtien. Boschin tutkimus osoitti brittien uskovan, ettei itse ajavia autoja nähdä Ison-Britannian teillä lähiaikoina. Suurin osa (65 %) vastaajista arveli, että kestää enemmän kuin viisi vuotta ennen kuin he näkevät itse ajavia autoja Ison-Britannian teillä. Bosch testaa automatisoituja ajoneuvoja Lontoossa vielä kuluvan vuoden aikana. Vastaajista yli 55-vuotiaat (42 %) olivat kaikista useimmin sitä mieltä, ettei itse ajava auto tee heidän oloansa turvallisemmaksi missään tilanteessa. Samat ihmiset sanoivat myös todennäköisimmin, etteivät he tiedä tarpeeksi kyseisestä teknologiasta (27 %). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy #asmartercar kertoo: Lapset valmiita Bosch haastatteli erillisessä tutkimuksessa kusivuotiaita lapsia ja pyysi heitä kertomaan visionsa täydellisestä tulevaisuuden autosta. Toisin kuin aikuiset, lapset suhtautuvat itse ajavaan teknologiaan kiistattoman positiivisesti ja jopa edellyttävät sitä. – Kerromme sille [autolle] minne mennä ja sitten se kopioi tarvittavan kartan ja ajaa sinne itse, yksi vastaajista, Daniel visioi. –Jos autot ajavat itse, kuka tahansa – jopa niinkin vanhat ihmiset kuin 70–80-vuotiaat – voivat ajaa niillä, Kobei sanoi. – Autossa on semmoinen juttu, joka ennustaa tulevaisuutta ja pysäyttää auton jos olet joutumassa onnettomuuteen, Kitty ennusti. Toiveissa sähköautot Suurin osa tulevaisuuden kuljettajista toivoi myös helppoa pysäköintiä, ja valtaosa vastaajista toivoi tulevaisuuden autojen kulkevan sähköllä. – Kerromme anturille, minne haluamme mennä, ja sitten se auto ajaa maagisesti perille ja pysäköi itsensä, Ava kiteytti. – Autoni käyttää sähköä, jotta se on kiltti pingviineille ja jääkarhuille, Aarvan arvioi. Osa lapsista keksi pidäkkeettömästi uusia ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Esimerkiksi Lela toivoi autonsa käyttävän makeisia polttoaineena. Boschin teettämän tutkimuksen toteutti YouGov Oyj. Verkossa tehtyyn kyselyyn vastasi yhteensä 2 084 aikuista, joista 1 460 oli autoilijoita. Luvut on painotettu edustamaan kaikkia Ison-Britannian aikuisia. Lähde ja kuvitus: Bosch Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan