28.12.2020 Liikenne TÜV 2021 -katsastusraportti: Mercedes-Benz GLC vähävikaisin 2–3-vuotias automalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattavan katsastusraportin mukaan eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset automallit ovat kohentaneet laatuaan. Vastaavasti japanilaisten autojen totuttu laatu osoittaa hiipumisen merkkejä. Tuore ja kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset autot ovat kohentaneet laatuaan. Sekin paljastuu, että japanilaisten autojen totuttu ylivoima osoittaa edelleen hiipumisen merkkejä.Katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen. Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristö (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalaiset merkit vahvoillaAutomallina 2–3-vuotias Mercedes-Benz GLC on toistamiseen koko tutkimuksen paras, vikaprosentti nyt vain 1,7. Mercedes-Benz porskutti ylipäätään vahvasti nuorimmassa 2–3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä. Peräti viisi mersun mallia sijoittui kymmenen parhaan joukkoon!Mercedes-Benz B-sarja, Opel Insignia ja Porsche 911 sijoittuivat jaetulle kakkossijalle. Muut 10-kärjessä sijat menivät Audi Q2:lle, Hyundai i30:lle ja Mazda CX-3:lle. Parhaiden mallien laatuerot ovat hyvin vähäisiä vikaprosenttien ollessa välillä 1,7–2,8. Porsche 911 on paras neljässä ikäryhmässä. Auton laadun ohella osasyynä Porschen menestykseen on urheiluautoille tyypillinen vähäinen ajomäärä ja tavallista huolellisempi hoito.Mazda pitää yllä japanilaisten mainettaAutomallien 2–3-vuotiaiden kärkikymmenikössä on vain yksi japanilainen automalli, Mazda CX-3, kuten myös edellisen vuoden raportissa. Uusia tulokkaita parhaiden listalla ovat saksalainen Opel Insignia ja eteläkorealainen Hyundai i30, jotka ovat samalla kokoluokkansa parhaita. Hänniltä tässä automallien ikäryhmässä löytyvät Dacia Duster (vikaprosentti 11,1), Dacia Lodgy (10,9) ja Fiat Punto (10,5). Ansiona ajomäärätiedot TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös Opel Insignia pärjäsi parivuotiaiden autojen tilastossa hienosti.25 vähävikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Mercedes-Benz GLC (56 000) (1,7) Mercedes-Benz B-sarja (37 000) (2,2) Opel Insignia (37 000) (2,2) Porsche 911 (24 000) (2,2) Mercedes-Benz SLC (28 000) (2,4) Audi Q2 (36 000) (2,5) Hyundai i30 (34 000) (2,5) Mercedes-Benz A-sarja (42 000) (2,6) Mazda CX-3 (36 000) (2,7) Mercedes-Benz C-sarja (55 000) (2,8) Audi Q3 (44 000) (3,0) Mitsubishi ASX (40 000) (3,0) Opel Mokka-X (36 000) (3,0) Mercedes-Benz GLE (62 000) (3,1) Volkswagen Golf Sportsvan (34 000) (3,2) Audi A1 (34 000) (3,3) Suzuki Vitara (43 000) (3,5) Porsche Macan (46 000) (3,6) Audi Q5 (62 000) (3,7) Audi Q7/Q8 (70 000) (3,7) Audi TT (37 000) (3,7) Mercedes-Benz E-sarja (69 000) (3,7) Opel Adam (28 000) (3,7) Suzuki SX4 (38 000) (3,7) Honda Jazz (28 000) (3,9) Volkswagen Beetle (30 000) (3,9)Suomalaisille tuttu Dacia Duster puolestaan löytyi tilastojen häntäpäästä.25 monivikaisinta automalliaSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Hyundai i10 (29 000) (6,9) Seat Alhambra (58 000) (7,2) Volkswagen Caddy (58 000) (7,2) Nissan X-Trail (47 000) (7,3) Škoda Superb (80 000) (7,3) Volkswagen Passat (81 000) (7,3) Citroën C4 Picasso (50 000) (7,5) Hyundai Tucson (46 000) (7,6) BMW X5/X6 (68 000) (7,7) Nissan Micra (27 000) (7,7) Fiat Panda (32 000) (7,9) Dacia Sandero (35 000) (8,2) Volkswagen Sharan (63 000) (8,2) Mazda 6 (52 000) (8,5) Citroën Berlingo (51 000) (8,8) Citroën C4 Cactus (42 000) (8,9) Ford Mondeo (74 000) (9,0) Ford S-Max (69 000) (9,9) Renault Kangoo (47 000) (9,9) Dacia Dokker (46 000) (10,0) Dacia Logan (56 000) (10,4) Ford Galaxy (66 000) (10,4) Fiat Punto (40 000) (10,5) Dacia Lodgy (48 000) (10,9) Dacia Duster (41 000) (11,1)Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020. Keskimääräinen vikaprosentti 5,5 %Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkavoittajat (2–3-vuotiaat autot) Luokka, malli, vikaprosentti Pikkuautot, A-segmentti (Opel Adam) (3,7) Pikkuautot, B-segmentti (Audi A1) (3,3) Pienempi keskiluokka (Hyundai i30) (2,5) Isompi keskiluokka (Opel Insignia) (2,2) Tila-autot (Mercedes-Benz B-sarja) (2,2) Katumaasturit, SUV (Mercedes-Benz GLC) (1,7) Luokkahäviäjät (2–3-vuotiaat autot) Luokka, malli, vikaprosentti Pikkuautot, A-segmentti (Fiat Panda) (7,9) Pikkuautot, B-segmentti (Fiat Punto) (10,5) Pienempi keskiluokka (Dacia Logan) (10,4) Isompi keskiluokka (Ford Mondeo) (9,1) Tila-autot (Dacia Lodgy) (10,9) Katumaasturit, SUV (Dacia Duster) (11,1) Hylkäysten määrä laskussaUusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on laskenut 19,9 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäysprosentti oli 21,5 ja esimerkiksi vuoden 2014 raportissa 24,5. Autokannan keski-ikä Saksassa on noussut. Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,8 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuonna 2020 jo 9,6 vuotta. Tulokset ovat myönteinen merkki siitä, että autojen tekninen laatu on parantunut. Hylkäysprosentin laskusta huolimatta Saksan valtavasta 47, 7 miljoonan henkilöauton kannasta lähes 9,5 miljoonaa on niin huonossa kunnossa, että hylätään määräaikaiskatsastuksessa.Tilastojen paras ei-saksalainen oli Hyundai i30.Taustalla 8,8 miljoonaa katsastustaSaksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuinen vikaraportti on arvostettu ja kattava. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020. Mukana kaikkiaan 228 automallia. Valtaosa niistä on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.TÜVin vikaraportilla on painoarvoa, onhan sitä julkaistu jo vuodesta 1972. Raportti on laadittu myös tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automalien seuraavista kohteista: ajovalot rikki, takavalot ja jarruvalot rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pyöräntuennan nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrulevyt ovat loppuun kuluneet tai jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot. Nämä viat heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä. Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Auto simahtaa tielle useimmiten sähkölaitevian vuoksi. Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä erilaisia kuin katsastuksessa havaitut. Lisäksi esiintyy myös sellaisia vikoja, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: Auto Bild TÜV-Report 2021 Lue lisää: Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa